پرواز 34 سیمرغ

گروه فرهنگ و هنر: سی‌وچهارمین دوره جشنواره فیلم فجر دیشب در تالار وحدت رسما کار خود را آغاز کرد و به این ترتیب ماراتن ۱۰روزه فیلمسازان، رسانه‌ها و مردم برای دیدن ماحصل تلاش سینماگران ایرانی در سالی که ماه‌های پایانی خود را پشت سر می‌گذارد آغاز شد. در این دوره قرار است ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران)، ۱۱ فیلم در بخش نگاه نو (فیلم‌های اول)، ۱۱ فیلم در بخش هنر و تجربه و ۱۱ فیلم هم در بخش مستند به نمایش دربیاید.

این اعداد و ارقام از روز اول بنا بود تغییر نکند و محمد حیدری دبیر جوان جشنواره تا این لحظه بر سر اجرای دقیق آیین‌نامه اجرایی جشنواره مانده است و هیچ فیلمی را به این بخش‌ها اضافه نکرده است، با اینکه از گوشه و کنار شنیده می‌شود برای اضافه کردن فیلم‌ها به بخش‌های مختلف تحت فشار قرار داشته است. با این حال جشنواره فیلم امسال با اینکه هنوز به‌طور جدی شروع نشده، اما کسانی که بعضی از فیلم‌ها را در نشست‌های خصوصی دیده‌اند از متفاوت بودن جشنواره امسال با چند سال قبل خبر می‌دهند. به‌ویژه فیلم‌های اول فیلمسازان که در بخش نگاه نو به نمایش درخواهند آمد ظاهرا غافلگیری‌های زیادی با خود دارد. به هر حال باید نشست و دید که دوره سی‌وچهارم جشنواره فیلم فجر در ادوار این جشنواره خواهد درخشید یا مثل چند سال قبل فقط برای بالا بردن سن جشنواره برگزار خواهد شد و بعد از آن به فراموشی سپرده خواهد شد.

حاشیه‌های کار با ستاره‌ها

در اولین نشست رسانه‌ای این دوره از جشنواره فیلم فجر اعلام شد که شهاب حسینی و مهتاب کرامتی در سمت مشاوران هنری، این جشنواره را حمایت خواهند کرد، اما شهاب حسینی، در اعتراض به حرف دبیر جشنواره درباره فیلم «آشغال‏های دوست‌داشتنی»، از سمت خود در این جشنواره کناره‏گیری کرد. با اینکه حیدری در رسانه‌های متفاوت از این بازیگر سینما عذرخواهی کرد، اما حسینی باز هم نپذیرفت تا در سمت خود باقی بماند. در این دوره و طبق برنامه‏های اعلام شده، تاکنون همه اتفاقاتی که از سوی دبیر جشنواره وعده داده شد، به واقعیت پیوسته است. فیلم‌ها به موقع به دبیرخانه جشنواره رسید و دیگر فیلمی از آن تاریخی که اعلام شد، در دبیرخانه پذیرفته نشد. این برنامه‏ریزی از پیش‌فروش بلیت‏های جشنواره به دست مردم تا برنامه منظم کاخ مردمی که امسال در پردیس ملت است، نیز مورد توجه قرار گرفت. با نگاهی گذرا به بخش‏های مختلف این دوره از جشنواره فیلم فجر و نیز بزرگداشت‏ها و هیات انتخاب باید منتظر ماند تا دید نتیجه این دوره از جشنواره فیلم فجر با پایان جشنواره چطور رقم خواهد خورد.

برای اولین بار: کاخ مردمی

برای اولین بار یک اتفاق جدید در جشنواره فجر امسال قرار است رخ دهد و آن اختصاص یک پردیس سینمایی به‌عنوان کاخ مردمی جشنواره فجر است. در این کاخ قرار است فرش قرمز پهن شود و مردم در کنار سینماگران به دیدن فیلم‌ها بیایند. برای این کار دبیر جشنواره فیلم فجر یکی از بازیگران خوش‌نام سینمای ایران را به‌عنوان مدیر کاخ انتخاب کرد تا هماهنگی بیشتری با سینماگران به وجود بیاید. مجید مظفری بازیگر کهنه‌کار سینمای ایران مدیر کاخ مردمی سی و چهارمین دوره جشنواره فجر است. او در گفت‌وگویی از همه هنرمندان سینمای ایران خواست به کاخ مردمی در پردیس ملت بروند و ۱۰ روز جشنواره را در کنار مردم باشند، چرا که به اعتقاد او هنرمندان اعتبار امروز خود را از حمایت‏های همین مردم دارند. مظفری در بخش دیگری از صحبت‏هایش بر این نکته تاکید می‏کند که همه تمهیدات برای حضور منظم مردم و هنرمندان اندیشیده شده اما حتی اگر جایی برای نشستن هنرمندان نبود آنها باز هم حضور داشته باشند چرا که بودن در کنار مردم نعمتی است که هیچ هنرمندی نباید آن را از دست بدهد. مظفری در این گفت‌وگو می‏گوید: مردم با سینما قهر نکرده‏اند فقط کمی از آن آزرده‏اند که آن هم به‌زودی و با همدلی دوباره مدیران و هنرمندان رفع خواهد شد.

عدم نمایش فیلم‌ها در استان‏ها

یکی از کارهایی که این چند ساله جشنواره فیلم فجر انجام می‌داد، نمایش همزمان فیلم‌ها در مراکز استان‌ها بود. امسال اما این قضیه انجام نخواهد شد. رئیس شورای‌عالی تهیه‌کنندگان بیان کرد نمایش فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در استان‌های سراسر کشور به‌دلیل مشکلات مالی آنها، تا این لحظه منتفی است. غلامرضا موسوی رئیس شورای‌عالی تهیه‏کنندگان که مسوولیت هماهنگی اکران فیلم‌های سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر در استان‏ها را نیز برعهده دارد در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: هرچند قرار بود استان‌های سراسر کشور برای نمایش فیلم‌های سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر در طول برگزاری این جشنواره اعلام آمادگی کنند، اما تا این لحظه هیچ کدام از استان‌ها برای این امر اعلام آمادگی نکرده‌اند. وی ادامه داد: با توجه به اینکه از پیش اعلام شده بود که نمایش فیلم‌های سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر منوط به پرداخت هزینه به تهیه‌کنندگان فیلم‌ها است، اما هیچ‌کدام از استان‌ها تا این لحظه نتوانسته‏اند این هزینه را متقبل شوند.

پیام‌های رسمی قبل از افتتاحیه

پیش از شروع مراسم افتتاحیه وزیر ارشاد، رئیس سازمان سینمایی برای این دوره پیام‌هایی را منتشر کردند و هر کدام به نوعی این رویداد را با ارزش خواندند. علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامش آورده است: «پیوند میان مردم و سینما ناگسستنی است. این را تجربه ثابت کرده است. بارها برای سینماگران و کارشناسان ثابت شده است که مردم پشتوانه اصلی سینما هستند و تا زمانی که فیلم و سینماگر آنها را مد نظر داشته باشند، سینما به حیاتش ادامه خواهد داد. بارها دیده‏ایم که در روزهای آرام سینما یک یا دو فیلم همه معادلات را به هم ریخته‏اند، همه آمار و ارقام را عوض کرده‏اند و همه پیش‏بینی‏ها را تغییر داده‏اند. این‏ها از یکسو نشان از قدرت سینما و از سوی دیگر نشان‏دهنده تاثیر مخاطب است. جشنواره فیلم فجر جشن مردم و سینما است. رقابت نه رکن اصلی که بهانه‏ای است برای تقدیر از زحمت‏کشان این عرصه، وگرنه داوران اصلی همان مردم هستند. در جشنواره فیلم فجر جای میزبان و مهمان مشخص نیست. هر دو به یک اندازه در این جشن سهیم هستند. پذیرایی‏شونده و پذیرایی‏‏کننده هر دو در تکاپو هستند تا این مهمانی بزرگ به بهترین شکل ممکن برگزار شود. مهمانی ۱۰ روزه سینما تمام می‏شود اما چراغ سینما خاموش‏شدنی نیست. تکنولوژی هر روز پیشرفت می‏کند اما خاطره صف‏های طولانی سینما از یاد رفتنی نیست. سکانس‏های خاطره‏انگیز از ذهن ما پاک نمی‏‏شود و موسیقی‏های دوست داشتنی سرسختانه در حافظه ما حک شده است. سینما نفس می‏کشد و قلب همه ما برایش می‏تپد. بنده و همکارانم هر آنچه را در توان داریم به‌کار می‏گیریم تا سهمی در برپایی این ضیافت داشته باشیم. امیدوارم به بهترین شکل ممکن گامی در راستای پیوند هرچه بیشتر مردم و سینما برداریم. ان‌شاءالله.»حجت‌الله ایوبی هم پیامش را این‌گونه نوشت: «به نام خداوندی که سخن را آفرید و به شکوه کلام سوگند یاد کرد. هزاران سال فرهنگ و تمدن، هزاران دیوان شعر و ادب، قرن‏ها مقاومت و پایداری و هزار سال هنرِ کتاب جلوه‏گر شد در جامه «سخن». مردان کارآزموده عرصه کلام، آرش‏گون، زه سخن از کمانِ عقلانیت ایرانی کشیدند. تیرِ سخن دل تیرگی‏ها و بدگمانی‏ها را درید و «کلمه» بر درفش پیروز شد. این پیروزی را مرهون مردانِ با تدبیر این روزگاریم و پیشکش می‏کنیم افتخار سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر را به سفیران سخن و پاسداران و شهیدان حرم.»

آپارات تنها حامی ویدئویی جشنواره

امسال این جشنواره با همکاری آپارات قرار است پوشش کامل ویدئویی از حواشی و برنامه‌های جشنواره را روی کانال مخصوص این جشنواره در سایت آپارات داشته باشد. همچنین برنامه‌های متنوعی توسط آپارات برای جشنواره تولید خواهد شد که در کانال جشنواره فیلم فجر قرار خواهد گرفت. کافه آپارات برنامه‌ای است که اختصاصی توسط آپارات در کاخ جشنواره تولید خواهد شد و روزانه مصاحبه‌های جذابی با هنرمندان و دست‌اندرکاران جشنواره خواهد داشت. احسان کرمی اجرای این برنامه ویدئویی را به‌عهده خواهد داشت. آپارات همچنین برنامه دیگری تحت‌عنوان فرش قرمز را برای اولین بار به جشنواره خواهد برد که هومن گامنو عهده‌دار این برنامه شده است. او با زبانی طنز و اجرایی خاص به جشنواره می‌آید. از دیگر برنامه‌هایی که آپارات برای جشنواره در نظر گرفته است، پوشش روزانه ویدئویی اخبار و رویدادهای جشنواره خواهد بود. کمپین مردمی به یاد خسرو شکیبایی نیز برای مشارکت هرچه بیشتر مردم و علاقه‌مندان به فیلم و سینما کار خود را آغاز کرده است و مردم با ارسال آثار خود در این کمپین شرکت خواهند کرد. مخاطبان می‌توانند ویدئو معرفی آثار جشنواره را نیز از طریق کانال فیلم فجر در آپارات دنبال کنند.