گروه صنعت و معدن: با اجرای برجام زمینه لازم برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران فراهم شده است. بر این اساس، متولیان دولتی معتقدند بخش معادن ایران فرصت مناسبی برای حضور همه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است و وزارت صنعت، معدن و تجارت از آن حمایت کامل می‌کند. معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در جدیدترین اظهارنظر خود با بیان اینکه بخش معدن آماده حضور سرمایه‌گذاران خارجی است، گفت: در بخش اکتشاف نیز برای حضور شرکت‌های خارجی منعی وجود ندارد و می‌توانند در این بخش فعالیت کنند.

جعفر سرقینی افزود: امروز هر شرکت داخلی و خارجی در صورت انجام دادن کار اکتشافی اگر ظرف مدت یکسال به کشف ذخیره معدنی نایل آمد اجازه بهره‌برداری از آن ذخیره معدنی به آن شرکت خارجی تعلق می‌گیرد و در صورت عدم تمایل شرکت یاد شده به ذخیره معدن مذکور آن را به مزایده می‌گذاریم و ما هر شرکت دیگری که تقاضای بهره‌برداری بدهد و در مزایده شرکت کند این ذخیره را به او می‌دهیم؛ البته در این میان تمام حق و حقوق شرکت مکتشف محفوظ است. سرقینی همچنین در ادامه گفت: در کشورهای دیگر عمده سرمایه‌گذاری‌ها در معادن بزرگ مقیاس صورت می‌گیرد، اما عمده معادن کشور ما کوچک مقیاس است. برای رسیدن به معادن بزرگ مقیاس سعی کرده‌ایم مقیاس کارهای اکتشافی را بالاتر ببریم. در گذشته حداکثر وسعت محدوده اکتشافی ۲۵۰ کیلومتر مربع بوده، ولی در شرایط فعلی با تعریف پهنه‌ها مقیاس را بالاتر برده‌ایم. معاون امور معادن وصنایع معدنی وزیر افزود: همچنین با تهیه اطلاعات پایه توسط سازمان زمین شناسی کشور آن را در اختیار شرکت‌های معدنی قرارمی دهیم و عملا ریسک کارهای اکتشافی در کشور را پایین می‌آوریم.

وی گفت: وزارت صنعت اخیرا اقدام به آزادسازی ۱۷ هزار محدوده‌ اکتشافی بلوکه شده کرده و از اول دی ماه امسال از طریق سیستم کاداستر که یک فضای مجازی است محدوده‌های آزاد شده معدنی را به مردم عرضه کرده است. دعوت این مقام دولتی از سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در بخش معدن ایران در حالی است که در ششمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار که بهمن ماه برگزار می‌شود، فرصت‌های سرمایه‌گذاری تبیین خواهد شد. محورهای اصلی ششمین دوره همایش فولاد، رقابت‌پذیری راهکار توسعه پایدار، فروش و راهکارهای خروج از رکود بازار و چشم‌انداز بازار ایران و جهان در سال ۱۳۹۵ است. بررسی وضعیت طرح‌های در دست اجرا، بررسی چرایی رکود بازار فولاد، پاسخ به پرسش کلیدی زمان خروج از رکود در بازار فولاد، همچنین برقراری ارتباط با شرکای جدید تجاری از جمله موضوعات کلیدی است که در این همایش بررسی می‌شود. این همایش قرار است در روزهای ۲۷ و ۲۸ بهمن در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار ‌شود. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر یا حضور در این همایش می‌توانند با شماره ۸۷۷۶۲۴۳۰ تماس بگیرند یا به وب سایت https:/ / events.den.ir مراجعه کنند.