گروه صنعت و معدن: کند شدن روند رو به رشد اقتصاد چین دل‌نگرانی فعالان بازار فولاد را به همراه داشته است. چین یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان فولاد در جهان محسوب می‌شود، اما کند شدن روند رو به رشد اقتصاد این کشور در سال گذشته موجب شد تا فعالان این بخش پیش‌بینی کنند ادامه این روند در سال آینده بازار فولاد را با پدیده مازاد عرضه جهانی مواجه خواهد کرد. فولاد یک کالای کاملا جهانی محسوب می‌شود و بدون در نظر گرفتن شرایط بازارهای جهانی نمی‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد، آن هم در شرایطی که اگر ایران به تولید 55 میلیون تن در سال برسد، حداقل 20 تا 25 میلیون تن آن را باید صادر کند، چراکه در بهترین شرایط رونق هم در کشور، مصرفی بیش از 30 میلیون تن فولاد در سال نخواهیم داشت.

با این حال کامران وکیل، دبیرکل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مواد معدنی معتقد است، به وجود آمدن مشکل مازاد عرضه به صورت جهانی نمی‌تواند صحت داشته باشد، اما ممکن است یک کشور با این مشکل مواجه شود به همین دلیل نمی‌توان آن را به صورت سراسری تعمیم داد. وکیل با اشاره به اینکه بازسازی کشورهایی که در حال جنگ هستند می‌تواند بازار بزرگی برای تولیدکنندگان فولاد به وجود آورد، می‌گوید: تولیدکنندگان بزرگ در صورتی که با مازاد عرضه مواجه شوند تولید خود را تا ۲۰ درصد کاهش خواهند داد و با توجه به رقابتی بودن قیمت محصولات با مشکل در بازار مواجه نخواهند شد، اما تولیدکنندگان ما به‌دلیل اینکه از قدرت رقابتی در بازار برخوردار نیستند، در چنین شرایطی با مشکلات بسیاری مواجه خواهند شد. به گفته دبیرکل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مواد معدنی، مکان یابی نادرست از یکسو و بالا بودن هزینه‌های تولید از سوی دیگر موجب شده تا قدرت رقابت‌پذیری از تولیدکنندگان داخلی گرفته شود و به این طریق زمانی که بازار با تولید مازاد مواجه می‌شود ضرر و زیان متوجه آنها خواهد شد. وکیل در ادامه می‌گوید: صنایع فولاد باید به لحاظ مکان‌یابی به آب دسترسی داشته باشند، اما جانمایی واحدهای فولادی در کشور ما به درستی صورت نگرفته که این امر موجب شده تا محصولات تولیدی قدرت رقابت‌پذیری نداشته باشند.

رقابت‌پذیری راهکار توسعه پایدار، فروش و راهکارهای خروج از رکود بازار و چشم‌انداز بازار ایران و جهان در سال ۱۳۹۵ از جمله محورهای ششمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار است. بررسی وضعیت طرح‌های در دست اجرا، بررسی چرایی رکود بازار فولاد، پاسخ به پرسش کلیدی زمان خروج از رکود در بازار فولاد، همچنین برقراری ارتباط با شرکای جدید تجاری از جمله موضوعات کلیدی است که در این همایش بررسی می‌شود. این همایش قرار است در روزهای ۲۷ و ۲۸ بهمن ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شود. علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر یا حضور در این همایش می‌توانند با شماره ۸۷۷۶۲۴۳۰ تماس بگیرند یا به وب‌سایت https:/ / events.den.ir مراجعه کنند.