سه شرط «نیرو» برای حضور خارجی‌ها
گروه صنعت و معدن: وزارت نیرو برای حضور خارجی‌ها در ایران پس از لغو تحریم‌ها سه شرط گذاشت. بر اساس اعلام متولیان این حوزه شرکت‌های خارجی اگر تامین مالی (فاینانس) پروژه‌ها، انتقال فناوری و امکان حضور ایران در بخشی از بازارهای جهانی را فراهم کنند، می‌توانند در بازار بزرگ کشورمان پس از رفع تحریم‌ها حضور یابند. وزارت نیرو به تازگی اعلام کرد که بالغ بر 28 میلیارد دلار پروژه در حوزه برق به منظور سرمایه‌گذاری خارجی برای چند سال آینده برنامه ریزی شده است.

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو در پانزدهمین همایش مدیران ارشد وزارت نیرو اظهار کرد: نزدیک شدن به زمان اجرایی شدن توافق برجام، قرار داشتن در آستانه برنامه ششم توسعه و شرایط خاص اقتصادی کشور از جمله مسائلی است که مسوولان را ملزم می‌کند تا تلاش‌ها و فعالیت خود را مضاعف سازند. به گفته وی، اجرایی‌سازی توافق برجام و برداشته شدن تحریم‌ها به معنای رونق اقتصادی کشور نیست، بلکه موانع اصلی پیش‌روی اقتصاد برداشته می‌شود. وزیر نیرو تصریح کرد: امروز شرکت‌های توانمند ایرانی در بخش‌های آب و برق خدمات خود را به بیش از ۴۰ کشور جهان صادر می‌کنند و با حضور در مناقصه‌های بین‌المللی در رقابت کیفی و قیمت تمام شده از رقبا پیشی می‌گیرند.

وی حضور مدیران شرکت‌ها و مقام‌های دولتی از نقاط مختلف جهان پس از امضای توافق برجام (تیرماه) در تهران را یادآور شد و گفت: امروز دنیا با رکود اقتصادی روبه رو شده و بازار بزرگ ایران مورد توجه آنها برای عرضه خدمات و محصولات است. به گفته چیت چیان، مدیران و اعضای هیات مدیره شرکت‌ها در استان و شهرستان‌ها باید از تفکر ستادی و اجرای صرف برنامه‌های ستاد و شرکت‌های مادر تخصصی پرهیز و برای تامین مالی فعالیت‌های خود و واسپاری آن به بخش خصوصی برنامه‌ریزی داشته باشند. به گفته این مقام مسوول، شرکت‌های آبفا تا‌کنون با عملکردی مناسب توانسته‌اند ۹۷قرارداد را امضا کنند که بخش خصوصی افزون بر ۴۴ هزار میلیارد ریال در آنها سرمایه‌گذاری کرده است. وی خواستار توجه به کیفیت، دقت در قیمت تمام شده و هزینه‌های خدمات ارائه شده از سوی شرکت‌های آب و برق شد. وزیر نیرو تصریح کرد: خرید برق مصرف‌کنندگان بزرگ با دیماند (بهای قدرت) بیش از ۵ مگاوات از بورس انرژی، اقدام بزرگی است که اجرایی شده و علاوه بر آن وزارت نیرو امکان انعقاد قرارداد دو‌جانبه بین خریداران و فروشندگان برق را فراهم کرده است.

وی خواستار افزایش درآمدها و وصول مطالبات، کاهش هزینه‌های اجرای طرح‌ها و استفاده حداکثری از سرمایه‌گذاری‌ها و تامین مالی (فاینانس های) خارجی در اجرای پروژه‌ها به خصوص با اجرایی شدن برجام شد. این مقام مسوول ضمن ابراز مخالفت نسبت به تغییر ساختار وزارت نیرو اظهار کرد: انجام اینگونه اقدام‌ها در شرایط کنونی به سود کشور نیست و احتمال تصویب آن دولت، بسیار اندک است. چیت‌چیان در بخشی از سخنان خود از مدیران صنعت آب و برق و کارکنان این بخش خواست در مساله انتخابات به هیچ عنوان از کاندیدای خاصی طرفداری نکنند و در صورتی‌که مشاهده شود مدیری از امکانات دولتی در تبلیغات کاندیدایی استفاده شده است، به شدت با وی برخورد خواهد شد. چیت‌چیان در حاشیه برگزاری پانزدهمین همایش مدیران ارشد وزارت نیرو در جمع خبرنگاران در مورد برنامه وزارتخانه برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر نیز اظهار کرد: در بودجه سال آینده در یک بند ۷۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از تولیدکنندگان برق از انرژی‌های تجدیدپذیر پیش‌بینی شده که امیدواریم مورد تصویب مجلس قرار بگیرد. وزیر نیرو تصریح کرد: ما باید در سال‌های آینده ۷۵۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر ایجاد کنیم و سهم انرژی‌های پاک را از تولید انرژی کشور افزایش دهیم. در ادامه این همایش، ستار محمودی، قائم‌مقام وزیر نیرو در رابطه وضعیت تامین آب شرب در تابستان ۹۵ گفت: از تلاش همکاران در تابستان گذشته تشکر می‌کنیم، اما مدیران بدانند که در تابستان آینده شرایط اگر بدتر از امسال نباشد بهتر از امسال نخواهد بود. محمودی اظهار کرد: بارش‌های سال جاری اگرچه خوب، اما با ظرفیت محدود بوده است و از آنجا که ۶۰ درصد بارش‌های سال در زمستان و ۳۰ درصد در بهار رخ می‌دهد، ما نباید به افزایش ۲۰ درصدی بارش‌ها غره شویم.