گروه صنعت و معدن: مرکز مشاوره سرمایه‌گذاری برای دوران پساتحریم از سوی اتاق بازرگانی تهران راه‌اندازی شد. هفت نوع خدمات شامل «شناسایی شرکای مناسب»، «ایجاد شرایط برقراری ارتباط صحیح و هدفمند میان شرکا»، «بررسی فرصت‌ها و نقصان موجود در کشور»، «برطرف کردن و تقویت کمبودهای موجود در کشور»، «تقویت زیرساخت‌ها»، «اصلاح قوانین سرمایه‌گذاری» و «رتبه‌بندی شرکت‌های داخلی» از جمله اقداماتی است که این مرکز برای سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی انجام می‌دهد. به گفته متولیان، این مرکز به‌عنوان پل ارتباطی میان شرکت‌های ایرانی و سرمایه‌گذاران خارجی عمل خواهد کرد.


براساس گزارش های منتشر شده شرکت‌های مطرح و متعددی در دنیا در زمینه مشاوره به سرمایه‌‌گذاران فعالیت می‌کنند که شامل مشاوره تامین مالی پروژه، مدل‌سازی مالی و برنامه‌ریزی کسب‌ و ‌کار و نیز مطالعه، طراحی و تدوین برنامه‌های ساختار سازمانی، تامین نیروی انسانی و ارزشیابی کارکنان و همچنین ارائه خدمات مدیریتی و نظارتی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در زمینه فعالیت‌های مالی، بانکی و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی می‌شود. به گفته فریال مستوفی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، ارزش دارایی‌های 20 شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری برتر جهانی حدود 20 تریلیون دلار است و در حال حاضر، بسیاری از سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بین‌المللی برای حضور در بازار سایر کشورها از خدمات مشاوره‌ای این بخش از شرکت‌ها استفاده می‌کنند.


این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به راه‌اندازی مرکز مشاوره و خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران به «دنیای اقتصاد»، گفت: این مرکز به‌عنوان پل ارتباطی میان شرکت‌های ایرانی و سرمایه‌گذاران خارجی در تلاش است تا خدمات مفیدی را در اختیار متقاضیان خود قرار دهد. مستوفی با اشاره به اینکه تاکنون چنین مرکز مشاوره‌ای در کشور نداشته‌ایم، اظهار کرد: شرکت‌های مشاوره‌ای در کشور فعال هستند، اما این مرکز به دلیل اینکه به اتاق بازرگانی وابسته است می‌تواند اعتماد متقاضیان را جلب کند. مستوفی در ادامه می‌گوید: مرکز سرمایه‌گذاری خارجی در وزارت اقتصاد داریم که مجوزهای سرمایه‌گذاری را صادر می‌کند، اما بحث کنونی ما مشاوره دادن به سرمایه‌گذاران است.


به گفته رئیس کمیته سرمایه‌گذاری ستاد اقتصادی پساتحریم، برای ارائه مشاوره هرچه بهتر به متقاضیان با شرکت‌های بزرگ و توانمند دنیا نیز در ارتباط خواهیم بود و در این خصوص از مشاوران داخلی و خارجی استفاده خواهیم کرد. وی در ادامه با بیان اینکه مرکز مشاوره و خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران به دنبال همکاری با شرکت‌های مشاور خارجی است، گفت: در حال حاضر مذاکرات خوبی با دو شرکت مشاوره خارجی برای همکاری با مرکز مشاوره سرمایه‌گذاری اتاق تهران در حال پیگیری است. مستوفی با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت‌های خارجی یا داخلی بسیاری به اتاق مراجعه می‌کنند اما نبود اطلاعات موجب شده تا این شرکت‌ها هدفدار عمل نکنند، افزود: ما سعی می‌کنیم تا از طریق راهنمایی و کمک به این شرکت‌ها ورود سرمایه‌گذاری به کشور را هدف‌دار کنیم.


وی افزود: برای هر یک از فرصت‌های خاص سرمایه‌گذاری چه از طریق دعوت تیم‌های سرمایه‌گذاری خارجی به ایران و چه از طریق شناسایی سرمایه‌گذاران بالقوه (ایرانیان خارج از کشور و افراد خارجی) که تاکنون اقدامی برای شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران نکرده‌اند، می‌توان برنامه‌ای ویژه و برحسب نیاز تعریف کرد. مستوفی جوینت کردن مراکز مشاوره‌ای را یکی از اهداف این مرکز عنوان کرد. رئیس کمیته سرمایه‌گذاری ستاد اقتصادی پساتحریم، افزود: به طور مثال برای سرمایه‌گذاران خارجی که قصد سرمایه‌گذاری در ایران را دارند، می‌توان از طریق این مرکز مشاوره، شریک مناسب را شناسایی و شرایط برقراری ارتباط صحیح و هدفمند آنان را فراهم کرد. به گفته وی، از دیگر فعالیت‌های این مرکز بررسی فرصت‌ها و نقصان موجود در کشور و سپس تقویت و برطرف کردن نقایص آن است. مستوفی افزود: به طور مثال اگر در ایران فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن وجود دارد، با تقویت زیرساخت‌ها، اصلاح قوانین سرمایه‌گذاری و ... می‌توان سرمایه‌گذاران را به این بخش ترغیب کرد.


مستوفی همچنین با اشاره به اینکه براساس برنامه ششم توسعه رشد 8 درصدی اقتصاد پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: برای تحقق رشد 8 درصدی باید سرمایه‌ای حدود 30 میلیارد دلار را جذب کنیم که این امر بدون مراکز خاص مشاوره امکان‌پذیر نخواهد بود. وی در خصوص اینکه متقاضیان از چه طریق می‌توانند از خدمات این مرکز مشاوره‌ای استفاده کنند، اظهار کرد: برای استفاده از این خدمات متقاضیان باید رزومه خود را به این مرکز ارائه کنند و پس از بررسی، مرکز، اطلاعات مورد نیاز را در اختیار آنها قرار خواهد داد.


مشاوره سرمایه‌گذاری در جهان

گروه اقتصاد بین‌الملل: در اغلب کشورهای توسعه‌یافته و صنعتی جهان یک رده شغلی با عنوان مشاور سرمایه‌گذار وجود دارد و حتی فعالان این رشته شغلی سندیکای مخصوص به خود دارند تا حافظ منافع آنان باشد. این افراد کارشناس در حوزه سرمایه‌گذاری، اطلاعات مرتبط با مراحل مختلف سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های مرتبط با آن را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند. در آمریکا یک گروه شغلی به نام مشاوران مالی وجود دارد که شامل مجموعه‌ای از کارشناسان حوزه‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری است. این گروه شامل کارگزاران، مشاوران سرمایه‌گذاری، حسابداران، وکلا، نمایندگان بیمه و برنامه‌ریزان مالی است. مجموعه این گروه، سرمایه‌گذاران را در انجام امور مختلف سرمایه‌گذاری یاری می‌رسانند. بنابراین یک مشاور مالی سرمایه‌گذاری فردی متخصص است که می‌تواند انواع خدمات مالی مربوط به سرمایه‌گذاری را به مشتریان خود ارائه ‌کند. نکته کلیدی در موفقیت شغلی یک مشاور سرمایه‌گذاری این است که اهمیت سرمایه‌گذاری در تداوم موفقیت شرکت را درک کند.


در کل مشاوران مالی یا همان مشاوران سرمایه‌گذاری، موظفند محصولات و خدمات مالی را به مشتریان خود که همان سرمایه‌گذاران هستند، ارائه کنند که البته زمینه مشاوره هریک از آنها به مدرک شغلی و دوره‌های آموزشی که دیده‌اند بستگی خواهد داشت. به‌عنوان مثال، یک کارگزار می‌تواند یک برنامه‌ریز مالی هم باشد. این افراد در برخی کشورها باید به طور رسمی نام خود را به‌عنوان مشاور سرمایه‌گذار در نهادهای قانونی به ثبت رسانده باشند. البته در این زمینه، قوانین مربوط به کشورهای مختلف با هم فرق دارد. به‌عنوان مثال، در آمریکا مشاوران سرمایه‌گذاری ممکن است مجوز فعالیت خود را از نهادهای قانون‌گذاری یا کمیسیون بورس و اوراق بهادار دریافت کنند یا برای معافیت از مالیات بر درآمد نام خود را در جایی به طور رسمی به ثبت نرسانند.


در کشور سوئد، پیش از شروع فعالیت‌های سرمایه‌گذار، در زمینه فضای رقابتی موجود، اطلاعات آنلاینی به وی ارائه می‌شود و همچنین هر متقاضی جدید شروع کسب‌و‌کار می‌تواند از این موضوع مطلع شود که چه تعداد شرکت در صنعت مورد نظرش حضور دارند و اندازه هر یک چقدر است. این وظیفه بر عهده نهادی به‌نام «اداره مشاغل و جامعه سوئد» است که امکان برقراری ارتباط بین سرمایه‌گذار جدید و بنگاه‌های حاضر در صنعت را نیز فراهم می‌کند. با توجه به اینکه سرمایه‌گذار جدید در کدام منطقه از کشور سرمایه‌گذاری خواهد کرد، این نهاد مشاورانی منطقه‌ای را به وی پیشنهاد می‌کند. این مشاوره در صنایع مختلف متفاوت است و شرایط رقابت در آن صنعت را به اطلاع سرمایه‌گذار می‌رساند.