گروه صنعت و معدن: همایش روز جهانی غذا در سال‌جاری نیز همچون سنوات گذشته، محفلی شد برای اینکه مجددا نظرات و دیدگاه‌های متفاوتی در مورد صنعت غذا مطرح شود. در حالی که برخی از متولیان صنعت غذا کیفیت و سلامت غذا را در کشور تایید کردند، متولیان بهداشت از عدم توجه سیاست‌گذاران و دستگاه‌های نظارتی در حوزه بهداشت غذا انتقاد کردند. برخی قوانین بهداشتی در صنعت غذای ایران را نسبت به سایر کشورها سختگیرانه دانسته و نسبت به آن انتقاد کردند، برخی دیگر این قوانین را ملزم به حفظ کیفیت غذا و سلامت جامعه دانستند. این در حالی است که برخی از مسوولان نیز از اختلافات موجود بین دستگاه‌ها و عدم همکاری آنها شکایت کرده و آن را به ضرر مردم دانستند.


روز گذشته همایش روز جهانی غذا با شعار «کشاورزی و حمایت اجتماعی» برگزار شد. «قوانین بهداشتی سختگیرانه در صنایع غذایی ایران»، «نظام توزیع نامناسب در صنعت غذای کشور»، «عملکرد نامناسب دستگاه‌های نظارتی» و «قاچاق و فعالیت‌های زیرزمینی در حوزه غذا» از جمله چالش‌های پیش روی صنعت غذا در کشور بوده که در این همایش مطرح شد. در این همایش، رئیس کانون صنایع غذایی ایران با اشاره به سابقه 100 ساله صنایع غذایی کشور گفت: صنایع غذایی ایران در خاورمیانه جزو قدیمی‌ترین صنایع محسوب می‌شود. به گفته محمدرضا مرتضوی، صنعت غذای ایران در اشتغال کشور سهمی 430 هزار نفری و معادل 17 درصد مشاغل صنعتی کشور را دارد. رئیس کانون صنایع غذایی ایران ادامه داد: کمتر کشوری در خاورمیانه این چنین سابقه‌ای در اصلاح بذر و حفظ نباتات دارد. همچنین سابقه ما در بخش‌های استاندارد و بهداشت بیش از 50 سال است. وی در ادامه اشاره کرد: قوانین بهداشتی در صنایع غذایی ایران نسبت به سایر کشورها سختگیرانه تنظیم و اجرا می‌شود. مرتضوی با بیان اینکه صنعت غذای کشور دارای دو بخش شناسنامه‌دار و بدون شناسنامه است، افزود: برای تضمین سلامت غذا باید فرآیند تولید غذا از مزرعه تا سفره مورد پایش قرار گیرد. تکلیف صنایع تبدیلی بخش کشاورزی به دلیل شناسنامه‌دار بودن، قوانین سختگیرانه و دارا بودن مجریان امین، مشخص است، اما تکلیف صنایع غذایی از مزرعه شروع می‌شود. میزان مواد شیمیایی موجود در غذا، میزان اثرگذاری کودهای صنعتی و اثرات سموم باقی مانده در مواد اولیه، همچنین حمل‌ونقل کالاها تا کارخانه به بخش‌های دیگری از اقتصاد برمی‌گردد که ما نمی‌توانیم تمام مراحل آن را تضمین کنیم. رئیس کانون صنایع غذایی ایران با اشاره به اینکه صنعت غذای کشور از نظام توزیع نامناسب رنج می‌برد، گفت: این امر آسیب جدی به مصرف‌کننده وارد می‌کند، از طرفی با افزایش قیمت تمام شده کالاها از قدرت خرید مردم می‌کاهد و از سوی دیگر بخش مهمی از سلامت غذا در توزیع نامناسب آسیب جدی می‌بیند. مرتضوی تاکید کرد: بعضی از دستگاه‌ها ما را تشویق به گران کردن محصولاتمان می‌کنند، اما باید اشاره کرد که در صورت گران شدن قیمت کالاهای صنایع غذایی، مردم با کاهش قدرت خرید مواجه خواهند شد.


مرتضوی گفت: هرچه نظارت بر سلامت غذا بیشتر باشد باید به همان اندازه حفاظت از خود صنعت و غذا نیز افزایش یابد. رئیس کانون صنایع غذایی ایران گفت: برای کسب آبرو در صنعت غذا و ساخت یک برند باید سال‌های متمادی به مردم خدمت کرد تا بتوان اعتماد آنها را جذب کرد. اما زمانی که بین دستگاه‌ها اختلاف و ناهماهنگی وجود داشته باشد، بزرگ‌ترین بازنده و کسی که بیشترین آسیب را می‌بیند مردم و صنایع هستند. مرتضوی ادامه داد: از مسوولان کشور می‌خواهم اختلافات بین دستگاه‌ها، تقسیم قدرت و قوانین متضاد را کنار بگذارند. مرتضوی با عنوان اینکه صنعت غذا در ایران یکی از جذاب‌ترین صنایع برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی است، گفت: من قول می‌دهم با پتانسیل‌های عظیم کشور در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال آینده پیشرفت‌های جدی را در صنایع غذایی کشور شاهد باشیم و میزبان سرمایه‌گذاری‌های زیاد خارجی در این بخش باشیم.


رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز گفت: در سال‌های گذشته نیاز به پیوستن به تجارت جهانی دیده نمی‌شد، اما اکنون صنعت غذای ایران باید خود را به تجارت جهانی وصل کند. محسن جلال پور افزود: اتاق بازرگانی و کانون صنایع غذایی ایران برنامه‌های مختلفی برای تحقق این امر دارند. رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی داریم، گفت: با استفاده از این ظرفیت‌ها و بهره‌گیری از موقعیت ایران در منطقه جغرافیایی فرصت مناسبی برای صادرات محصولات صنعت غذای ایران به کشورهای اطراف وجود دارد. جلال‌پور افزود: یکی دیگر از مزایای صنعت کشور تولید غذای حلال است، اما نگرانی‌هایی نیز از لحاظ تامین آب مورد نیاز وجود دارد که این مشکل با افزایش بهره‌وری در سطح زیر کشت فعلی و حضور در اراضی فرا سرزمینی قابل رفع است. وی با تاکید بر اینکه 17 درصد از اشتغال کشور مربوط به صنعت غذا است، گفت: اگر به دنبال افزایش بهره‌وری و تولید محصولات کشاورزی نباشیم، صنایع ما در سال‌های آینده نمی‌تواند اشتغال خود را حفظ کند. وی اضافه کرد: برخی از شایعات موجود در بخش صنایع غذایی مربوط به نحوه بازاریابی کالاهای قاچاق، رقابت‌های ناسالم و تولیدات زیرزمینی است که در این ارتباط از مسوولان می‌خواهیم با گسترش نظارت‌ها اعتماد مردم جلب شود. رئیس اتاق ایران از فعالیت بخش زیرزمینی صنعت غذا در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: این بخش سلامت مردم و بازار را هدف قرار داده‌ است،‌ سازمان‌های نظارتی بهتر است به جای اجرا در نظارت‌ پررنگ‌تر عمل کرده و اجرا را به تشکل‌ها بسپارند. رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: با واگذاری امور نظارتی به تشکل‌های تولیدی بخش صنایع غذایی، می‌توان نظارت‌ها را توسعه و بهبود داد. جلال‌پور با تاکید بر ایجاد برند مشترک در کشورهای اطراف گفت: صنعت غذای کشور می‌تواند با ایجاد برند مشترک در کشورهای اطراف در عرضه محصولات خود موفق‌تر باشد. در بخشی دیگر از این همایش نماینده سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران گفت: بحران کمبود آب در ایران باعث شده تا فائو این کشور را به‌عنوان کشور کانونی در زمینه اجرای ابتکار منطقه‌ای کمبود آب در سال 2016 انتخاب کند. سرژناکوزی افزود: در حال حاضر 72 کشور از 129 کشور دنیا از جمله ایران توانسته‌اند در زمینه تحقق نخستین هدف از مجموع اهداف توسعه هزاره ملل متحد که همان به نصف رسیدن تعداد افراد دارای سوءتغذیه تا سال 2015 است، به موفقیت‌های چشمگیری دست یابند. نماینده فائو در ایران افزود: نسبت تعداد افرادی که با فقر شدید در کشورهای در حال توسعه روزگار می‌گذرانند، از 43 درصد از سال 1990 میلادی به 17 درصد در سال جاری رسیده است. ناکوزی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی از سوی مجامع جهانی به عنوان اثرگذارترین راه برای ارتقای معیشت و خروج از فقر در مناطق روستایی به رسمیت شناخته می‌شود.


همچنین رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو نیز با اشاره به اهمیت بحث سلامت و نقش اساسی و حیاتی آن در کشور، گفت: برخی از سختگیری‌ها نیز به دلیل اهمیت موضوع سلامت صورت می‌گیرد.


وی کاهش مخاطرات احتمالی غذا، تقلب‌های غذایی که با پیشرفت تکنولوژی در حال افزایش است و اصلاح رفتار شیوه زندگی و تغذیه مردم را از مهم‌ترین دلایل سخت‌گیری‌ها در ارتباط با بهداشت غذا دانست.


از سوی دیگر سیدحسن‌هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با بیان اینکه باید در نوع نظارت‌ها بر حوزه صنایع غذایی بازنگری صورت گیرد، گفت: مردم انتظار تحول در حوزه غذا را دارند و باید در این زمینه دستگاه‌های متولی وظایف خود را به درستی انجام دهند.


وی تصریح کرد: در حوزه غذا در هر سه بخش مصرف‌کنندگان، ارائه کنندگان محصولات و سیاستمداران و دستگاه‌های نظارتی مشکل داریم که این موضوع به علت عدم توجه سیاست‌گذاران به غذا و مواد آشامیدنی است، زیرا در کشورهایی مانند ایران، مجلس و دولت بیشتر به کارهای زیربنایی پرداخته‌اند و به موضوع سلامت کمتر توجه شده است.


وزیر بهداشت گفت: سازمان‌های نظارتی باید با هم هماهنگ باشند. اینکه سازمان استاندارد مقابل سازمان غذا و دارو قرار گیرد، نه از نگاه مردم و نه از نگاه دولت، پذیرفته شده نیست.


هاشمی افزود: مردم باید احساس کنند که دولت به سلامتی آنها اهمیت می‌دهد. اجازه رانت‌خواری به هیچ گروه، اعم از دولتی و خصوصی را در حوزه سلامت نخواهیم داد.


هاشمی افزود: دستگاه‌های نظارتی در شرایط پساتحریم حتما باید در تامین مواد اولیه‌ای که منجر به ساخت مواد خوراکی و آشامیدنی می‌شود، دقت داشته باشند. وی تاکید کرد: مجازات‌های قوه قضائیه برای متخلفان نیز باید بازدارنده باشد.

هشدار به ورود غذای تقلبی