گروه صنعت‌ و‌معدن: وزیر نیرو با بیان اینکه دریاچه ارومیه در شرایط سخت و ناگواری قرار دارد، گفت: طرح احیای دریاچه ارومیه از ابتدا در دستور کار دولت یازدهم بود و هم‌اکنون نیز به طور جدی پیگیری می‌شود.


به گزارش خبرگزاری مهر، حمید چیت‌چیان افزود: دولت یازدهم با تمام توان و استفاده از دانش و تجربیات سایر کشور‌ها برای حل این معضل اقدام کرده و از متخصصان کشورهای آمریکا، آلمان، ‌روسیه و ژاپن نیز در این خصوص کمک گرفت. وی با اشاره به نشستی که به همین منظور در اروپا برگزار شد، گفت: ما در این نشست به جمع‌بندی بزرگی رسیدیم و حاصل آن ۲۷ راهکار مهم برای احیای دریاچه ارومیه بود که به تصویب رسید. وزیر نیرو از انتقال آب از سد کانی سیب به عنوان یکی از طرح‌های برجسته برای نجات دریاچه ارومیه یاد کرد.


در همین زمینه، رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز گفت: بیش از ۱۳ میلیارد تن نمک با خشک شدن دریاچه ارومیه به جان مردم خواهد افتاد و اگر اکنون به فکر احیای آن نباشیم، شاید سال‌های بعد با میلیاردها دلار، دیگر احیا نشود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، عیسی کلانتری در جلسه ستاد احیای دریاچه ارومیه که با حضور قضات و فرماندهان نیروی انتظامی شهرستان‌های آذربایجان شرقی برگزار شد،‌ با اشاره به اینکه ایران از بحران آب رنج می‌برد، اظهار کرد: نسل ما نسل زیاده‌خواهی است که اکنون چند برابر حد استاندارد از آب‌های سطحی و زیرزمینی استفاده می‌کند.


وی با بیان اینکه استفاده بیش از 40 درصدی از منابع آب، کشور را به حد بحران می‌رساند، افزود: کل آب‌های زیرزمینی کشور 500 میلیارد مترمکعب است که 180 تا 200 میلیارد مترمکعب از آن آب شیرین است که بیش از 70 درصدش را در دهه‌های اخیر مصرف کرده‌ایم و معلوم نیست برای نسل آینده چه میراثی خواهیم گذاشت. وی توجه ویژه به دریاچه ارومیه را به دلیل تیررس بودن تبریز و ارومیه در معرض بادهای نمکی آن دانست و اظهار کرد: بر‌اساس مطالعات کارشناسان ما، شهر عجب‌شیر آذربایجان شرقی بعد از 8 سال به دلیل نبود آب شیرین، شهر مرده‌ای خواهد بود.


رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه با تاکید بر اینکه با این شرایط مصرف آب در کشور، ۱۰ تا ۱۵ سال آینده دیگر اثری از تمدن، آب و سبزینگی در کشور نخواهد بود، افزود: در خشکسالی که در کالیفرنیای آمریکا رخ داده بود، تصمیم گرفتند که یک میلیون هکتار کشاورزی نشود، چمن کاشته نشود و مصرف خانگی کنترل شود.


وی با اشاره به اینکه 51 درصد آب دریاچه ارومیه از زرینه‌رود و سیمینه‌رود تامین می‌شود، گفت: موافق انتقال حوضه به حوضه آب به دریاچه ارومیه نیستم، ولی برای جبران کسری تراز آبی دریاچه باید از رودخانه مرزی زاب که سال‌ها از آن استفاده نکرده‌ایم، استفاده کنیم.