پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو: متولیان حوزه نیرو با تاکید بر اینکه باید پوسته یارانه‌ها شکسته شود، از برنامه‌ریزی برای افزایش راندمان نیروگاه‌ها از 37 درصد به 60 درصد خبر می‌دهند. وزیر نیرو با بیان این که سال‌های اخیر در نتیجه اعمال سیاست‌ها انرژی یارانه‌ای، توان عظیم صنعت آب و برق محدود شده است، گفت: اگر پوسته یارانه‌ها شکسته شود، یک شکوفایی تحقیقاتی و صنعتی بزرگ در کشور صورت می‌گیرد.

حمید چیت‌چیان با بیان اینکه صنعت آب و برق دارای یک پیشینه پرافتخار است که باید دامنه نیازهای خود را از خارج از کشور کوتاه کند و با اتکا به صنعت داخلی حضور موفقی در بازارهای جهانی داشته باشد، گفت: 30 سال پیش برای احداث یک سد بزرگ، نیروگاه و احداث خطوط انتقال نیازمند حضور کارشناسان خارجی بودیم، ولی اکنون به همت کارشناسان داخلی و مهندسان و استفاده از تجربیات جهانی در 40 کشور جهان فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در بخش آب و برق داریم. چیت‌چیان رسیدن به این جایگاه را مدیون سه مرحله دانست و ادامه داد: در مرحله اول، قراردادهای اولیه حضور کارشناسان داخلی در کنار کارشناسان خارجی در پروژه‌ها را الزامی کردیم و در مرحله دوم قراردادها شرط کردیم، طراحی پروژه‌ها توسط متخصصان داخلی انجام و کارشناسان خارجی به رفع نواقص بپردازند و در مرحله سوم شرط کردیم تمامی مراحل پروژه از صفر تا صد به‌وسیله متخصصان داخلی انجام شود و کارشناسان خارجی در آخرین مرحله کنترل نهایی را انجام دهند.


وی با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از ۶۰۰ سد در کشور وجود دارد و ۱۶۰ پروژه بزرگ آب و برق در کشور در حال اجراست، افزود: هم‌اکنون شرکت‌های ایرانی در تاجیکستان، سریلانکا، کنیا و بسیاری از کشورهای دیگر مشغول احداث سد،‌ نیروگاه‌های برق‌آبی،‌ نیروگاه حرارتی و خطوط انتقال هستند و به‌عنوان شرکت‌های معتبر و موفق شناخته شده‌اند. از سوی دیگر، هم اکنون نیروگاه‌های بسیاری در کشورهای سوریه، عراق، عمان و اندونزی توسط متخصصان داخلی احداث شده و در حال بهره‌برداری است که در تامین برق آن کشورها نقش مهمی را ایفا می‌کنند. وی با بیان اینکه برای آینده صنعت آب و برق ۲۶ فناوری مدرن برنامه‌ریزی کرده‌ایم، بیان کرد: در زمینه تولید پیل سوختی، سامانه‌‌های فتوولتائیک، موتورهای پیشرفته الکتریکی با راندمان بالا گام‌های موثری برداشته شده است. چیت‌چیان گفت: در آینده به سوی توربین‌هایی با راندمان بالا گام برمی‌داریم و تلاش داریم راندمان نیروگاه‌ها را از ۳۷ درصد به ۶۰ درصد برسانیم.