خبرگزاری مهر: یک مقام مسوول در وزارت نیرو از راه‌اندازی بازار معاملات خرده‌فروشی برق از سال آینده خبر داد و نحوه انجام معاملات خرده‌فروشی برق توسط بخش خصوصی را تشریح کرد.

حمیدرضا باقری با بیان اینکه در طول یک دهه گذشته تاکنون با شکل‌گیری بازار برق، استقلال شرکت‌های توزیع و واگذاری نیروگاه‌ها به بخش خصوصی و به صورت عملی اتفاق افتاده است، گفت: هدف از ایجاد بازار برق رقابت واقعی در صنعت برق بوده است.


مدیر دفتر مطالعات اقتصادی و ارتقای بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق با اشاره به تغییر ساختار عمودی صنعت برق در سایر کشورها و تجربه موفقی که در واگذاری این صنعت به بخش خصوصی وجود دارد، تصریح کرد: در حال حاضر از کل تولید برق توسط نیروگاه‌های کشور حدود ۳۰ هزار مگاوات برق توسط بخش خصوصی تولید و عرضه می‌شود.


این مقام مسوول با یادآوری اینکه در بخش توزیع هم افق پیش‌رو، تجدید ساختار جدید واگذاری هر چه شفاف‌تر و واقعی‌تر این شرکت‌ها به بخش خصوصی است، در خصوص چشم‌انداز معاملات بازار خرده‌فروشان برق بیان کرد: از ابتدای سال جاری شرکت‌های خرده فروشی برق به جمع خریداران و فروشندگان برق در بورس پیوسته‌اند و امکان معامله این شرکت‌ها فراهم شده، اما هنوز معاملات خرده‌فروشی انجام نمی‌شود. وی افزود: با تعیین تکلیف نرخ خدمات توزیع در ماه‌های آتی و مرتفع شدن مشکلاتی که در بخش قوانین و مقررات در این حوزه وجود دارد، از سال آینده فرآیند خرید و فروش برق در بازار خرده‌فروشی اجرایی می‌شود.


باقری در خصوص شرایط ورود به بازار خرده‌فروشی هم توضیح داد: شرکت‌های خرده‌فروش در صورت داشتن پروانه معتبر خرده‌فروشی صادره از سوی وزارت نیرو و انجام هماهنگی درباره تحویل فیزیکی قراردادهای معامله شده با مالک شبکه و تحت نظارت توانیر، به فعالیت در معامله‌های برق بورس انرژی مجاز هستند.


مدیر دفتر مطالعات اقتصادی و ارتقای بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق با بیان اینکه خرده‌فروشان افراد حقوقی غیردولتی هستند که می‌توانند نسبت به خرید برق حداکثر تا سقف ۵ میلیون کیلووات ساعت در طول سال اقدام کنند، تاکید کرد: خرده‌فروشان در حال حاضر می‌توانند برق خریداری شده از بورس انرژی را به مشترکان صنعتی عرضه کنند یا دوباره در بورس به فروش برسانند.