پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو: براساس سند چشم انداز و برنامه راهبردی بلندمدت وزارت نیرو با افق 1404، توسعه علم و فناوری در صنعت آب و برق و تجاری‌سازی و ماموریت‌گرا کردن پژوهش و حمایت از تولیدکنندگان دانش فنی، یکی از ماموریت‌های وزارت نیرو محسوب می‌شود.

مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو از همکاری مشترک صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک و وزارت نیرو برای حمایت از توسعه مراکز رشد فناوری و ارتقای شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد.

حسین بنکداری با اعلام این خبر اظهار کرد: براساس سند چشم‌انداز و برنامه راهبردی بلندمدت وزارت نیرو با افق ۱۴۰۴، توسعه علم و فناوری در صنعت آب و برق و تجاری‌سازی و ماموریت‌گرا کردن پژوهش و حمایت از تولیدکنندگان دانش فنی، یکی از ماموریت‌های وزارت نیرو محسوب می‌شود. طبق این سند راهبردی بسترسازی برای بروز خلاقیت و نوآوری از طریق به‌کارگیری نظام‌ها، آموزش‌ها و ابزارهای مرتبط و حمایت از نوآوران، از اولویت‌های کاری این وزارتخانه است.

وی افزود: در همین راستا گسترش تعامل و همکاری با صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک با هدف حمایت و توسعه مراکز رشد فناوری و ارتقای شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری معاونت تحقیقات و منابع انسانی قرار گرفت و موجب انعقاد قرارداد همکاری بین صندوق مذکور و پژوهشگاه نیرو در قالب یک تفاهم‌نامه مشترک شد.

بنکداری ادامه داد: تفکر محوری در موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان در تبدیل ایده به محصول و علم به ثروت، آشنایی با ابزارهای موثر در تجاری‌سازی و توانایی امکان‌سنجی و ارزیابی فنی و اقتصادی ایده است و ایده‌پردازی، پژوهش، نوآوری و فناوری مبتنی بر آن، زمانی ارزشمند است که منجر به خلق ثروت شود. از طرفی ایجاد مراکز حمایتی مانند صندوق‌ها، شرایط مناسبی برای تبدیل ایده‌های نوآورانه به واقعیتی قابل عرضه در بازار فراهم می‌سازد که این هدف از طریق ایجاد سامانه حمایتی مناسب برای پخته شدن ایده و شروع حرکت تا زمان رسیدن به صحنه‌ رقابت آزاد صورت می‌گیرد و به همین منظور تفاهم‌نامه مورد نظر مبادله شد.

مدیرکل آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو درخصوص اهداف مورد نظر از این تفاهم‌نامه گفت: انتظار می‌رود از طریق عملیاتی شدن این تفاهم‌نامه بتوان به اهداف آن مبنی بر شناسایی اولویت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مورد نیاز وزارت نیرو، بسترسازی برای صادرات محصولات و دانش فنی تولید داخل و همچنین جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت آب و برق، تلاش مشترک برای تبدیل ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه و فناورانه به محصول یا خدمات و تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی و رشد و توسعه بنگاه‌های فناور پیشرو در زمینه‌های مورد نیاز دست یافت.

وی ادامه داد: از دیگر نتایج حاصل از اجرای این تفاهم‌نامه همکاری، ارائه خدمات مشاوره‌ای و فنی-صنعتی در زمینه‌های کسب و کار و بازاریابی، ایجاد شبکه‌ها و خوشه‌های صنعتی و فناورانه، اعتبارسنجی متقاضیان و تامین تضامین و تدوین شاخص‌های اثربخشی و سنجش طرح‌های اجرا شده خواهد بود.