خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تاکید بر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف برق هشدار داد: اگر اوج مصرف برق به بیش از ۵۰ هزار مگاوات برسد، احتمال خاموشی وجود دارد. هوشنگ فلاحتیان با اشاره به اینکه در هفته‌های اخیر مصرف برق حدود ۱۰ هزار مگاوات افزایش یافته است، افزود: میزان مصرف در برخی روزها به اوج مصرف پارسال یعنی ۴۶هزار و ۵۰۰ مگاوات هم نزدیک شده است.وی افزود : روز به‌روز با افزایش گرمای تابستان مصرف برق نیز افزایش می‌یابد و اگر مردم مصرف خود را مدیریت و در ساعت اوج بار از وسایل برقی کمتری استفاده کنند، پیک بار بالای ۵۰ هزار مگاوات نخواهیم داشت.فلاحتیان ابراز امیدواری کرد مردم در زمان اوج مصرف برق از وسایل برقی غیرضروری استفاده نکنند تا با چالش کمتری مواجه شویم و اعمال خاموشی نکنیم.فلاحتیان گفت: با ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف برق می‌توانیم تابستان امسال را بدون خاموشی پشت سربگذاریم.

وی درباره استفاده نیروگاه‌های برق‌آبی در زمان اوج مصرف تابستان گفت: در زمان اوج مصرف برق با توجه به میزان آب سدها حداکثر تولید برق از نیروگاه‌های برق‌آبی درصورت نیاز ۷ تا ۸ هزار مگاوات خواهد بود که با هماهنگی حوزه آب کشور این مقدار برق تامین می شود.فلاحتیان درباره استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر در زمان اوج مصرف نیز گفت: ظرفیت کل نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور ۲۵۰ مگاوات است که در زمان اوج مصرف استفاده خواهد شد.

از سوی دیگر هرچند معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی نسبت به خاموشی برق با آغاز تابستان هشدار می‌دهد، اما مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای تهران از کاهش مصرف برق طی دو هفته اخیر خبر داده و در این خصوص می‌گوید: طی دو هفته اخیر روزانه ۸۷۰۰ مگاوات برق در تهران مصرف شده این در حالی ‌است که سال گذشته این میزان ۹ هزار مگاوات بوده است.

سید زمان حسینی، ظرفیت نصب شده برق را در تهران ۱۲هزار مگاوات عنوان و اظهار کرد: با توجه به پارامترهای گوناگون تنها ۷۰ درصد از این ظرفیت تولید می‌شود. مدیر عامل شرکت برق تهران با بیان اینکه فصل تابستان اوج مصرف برق در طول سال است، گفت: در این فصل مشترکان باید نهایت همکاری را داشته باشند که البته سال گذشته ما شاهد این همکاری بودیم، اما در شرایط فعلی انتظار همکاری و مساعدت بیشتر مشترکان است. مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران گفت: با نزدیک‌شدن به فصل تابستان استفاده از کولر‌های گازی افزایش یافته، این در حالی است که کولر‌های گازی چهار برابر بیشتر از کولر‌های آبی برق مصرف می‌کنند. حسینی با بیان اینکه مهم‌ترین نکته در استفاده از کولر‌های گازی استاندارد‌ بودن آن است، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر کولر‌های گازی غیراستاندارد در بازار وجود دارد که موجب افزایش مصرف برق می‌شود. وی ادامه داد: باید جایگاه قرار‌گرفتن کولرگازی در پشت بام مناسب و دور از تابش مستقیم خورشید باشد، چرا که این مساله موجب افزایش فشار و مصرف برق می‌شود. وی یکی‌دیگر از راهکارهای پایین‌آمدن مصرف برق را استفاده از پنجره‌های دوجداره و عایق‌کاری عنوان و اظهار کرد: ادارات و بخش‌های خصوصی باید سیستم گرمایشی و سرمایشی خود را تنظیم و از برندهای استاندارد و در رده A استفاده کنند. مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای تهران در خصوص اقدامات صورت گرفته از سوی دولت در راستای کاهش مصرف برق گفت: از طریق استانداری و جلسات پیاپی که برگزار شد این سازمان تیم نظارتی را برای بررسی وضعیت مصرف برق در سازمان‌های دولتی راه اندازی کرد به گونه‌ای که این تیم با بازرسی از ادارات دولتی آنها را تشویق یا مورد تذکر قرار می‌دهد. وی با اشاره به چالش‌های پیش‌روی صنعت برق اظهار کرد: مهم‌ترین معضلی که در این صنعت وجود دارد، ارزان‌بودن تعرفه‌های برق است، چرا که این مساله موجب تحمیل فشار به دولت و هدررفت برق شده است.