پیشنهاد افزایش پلکانی‌آب‌بهای پرمصرف‌ها
گروه صنعت و معدن: وزارت نیرو پیشنهاد افزایش پلکانی قیمت آب را به شورای عالی اقتصاد ارائه کرد. بر اساس اعلام متولیان این حوزه، طبق قانون بودجه سال 94 میزان تعرفه خدمات آب و فاضلاب از سوی شورای عالی اقتصاد تعیین می‌شود و پیشنهاد افزایش قیمت آب نیز به این شورا اعلام شده است. هدف وزارت نیرو از ارائه این طرح کسب درآمد نیست، بلکه هدف جلوگیری از افزایش مصرف و تغییر رفتار مشترکان پرمصرف است.

بر این اساس، روز گذشته معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در نشست خبری در جمع خبرنگاران، فرمول ارائه شده برای افزایش قیمت آب را توضیح داد. رحیم میدانی گفت: پیگیر این هستیم که در تعرفه‌های ابلاغی آب، در هر ۵ مترمکعب اضافه مصرف از مصارف بالای ۴۰ مترمکعب، شیب پلکانی محاسبه مصرفی، زیاد باشد. وی درباره دلایل تاخیر مصوبه جریمه آب مشترکان پرمصرف، افزود: وزارت نیرو تنها می‌تواند اجرایی شدن این موضوع را پیگیری کند، ولی به نظر می‌رسد مسوولان تلاش دارند تا از زاویه فرهنگ‌سازی و اصلاح روش‌های مصرف وارد عمل شوند.معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در ادامه گفت: با ادامه قانون گریزی‌ها و بی‌انضباطی در استفاده از منابع آب کشور، به‌زودی در آب‌های سطحی و روان‌آب‌ها نیز دچار مشکل خواهیم شد. وی با اشاره به وضعیت نامناسب منابع آب کشور و وجود تنش‌آبی در بیشتر استان‌ها، گفت: بیشتر مردم زمانی‌که با مشکل تامین آب شرب مواجه می‌شوند، آن وضعیت را بحرانی می‌دانند؛ در حالی که کمبود و بحران آب با شاخص‌های خاصی سنجیده می‌شود. وی در خصوص وضعیت بارندگی‌ها نیز گفت: در سال آبی جاری در مجموع ۱۸۳ میلیمتر بارندگی داشته ایم که این میزان نسبت به دوره درازمدت ۲۱درصد و نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد کاهش داشته است.


وضعیت تنش آبی شهرها

میدانی با اشاره به اینکه در حال حاضر شهرهای سنندج، بندرعباس، بوشهر و کرمان در شرایط بحران آبی قرار دارند، گفت: برای شهر سنندج از طریق پمپاژ آب و برای سایر شهرها از طریق خرید حقابه چاه کشاورزی اقدام به رفع مشکلات شده است. وی در خصوص وضعیت آب تهران نیز گفت: در حال حاضر ورودی آب سدهای تهران نسبت به سال گذشته 38 درصد مثبت است، ولی همچنان مدیریت مصرف باید در اولویت قرار گیرد.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون 55 درصد نیاز مردم در شرب، صنعت و کشاورزی از منابع زیرزمینی تامین می‌شود و این منابع به سوی نابودی و اضمحلال پیش می‌روند و با یک یا دو بار بارش سالانه، این منابع احیا نخواهند شد؛ بلکه در بهترین شرایط بارش، 20 سال طول خواهد کشید تا این منابع به حال اول بازگردند. معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا اظهار کرد: عامل ایجاد بحران آبی که امروز با آن مواجه هستیم بارندگی نبوده و در زمان کوتاه ایجاد نشده تا در مدت زمان یک‌سال به‌وسیله بارش‌ها رفع شود. عامل اصلی ایجاد این بحران عوامل انسانی، بی‌نظمی و عدم برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح منابع آب است.میدانی با بیان اینکه اگر قوانین به‌خوبی اجرا می‌شد، اکنون شاهد ده‌ها هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور نبودیم، گفت: حتی برداشت بیش از حد مجاز از منابع آب‌های زیرزمینی توسط چاه‌های دارای مجوز باعث شده تاکنون، 6 میلیارد متر مکعب بیشتر از حد مجاز از منابع زیرزمینی برداشت داشته باشیم.معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه مردم و مسوولان باید بپذیرند که استفاده از آب تا یک حد معینی مجاز است، افزود: همان‌طوری‌که خزانه کشور با کمبود نقدینگی مواجه می‌شود، سفره‌های زیرزمینی نیز بر اثر برداشت نامعقول با کمبود آب مواجهند.

وی با بیان اینکه امسال برای تامین آب شرب مردم در برخی از نقاط کشور مجبور به اجاره چاه شدیم، گفت: در اکثر نقاط کشور آبی برای تخصیص وجود ندارد، بنابراین برخی پروژه‌های تحقیقاتی و اجرایی را تعدیل کرده‌ایم و زمانی‌که می‌دانیم آبی برای تخصیص وجود ندارد، نباید از جیب مردم هزینه کنیم و پروژه بسازیم. وی افزود: در بیشتر کشورها بیش از آنکه از کمبود آب رنج ببرند از ضعف مدیریت رنج می‌برند، بنابراین با توجه به اینکه آب یک موضوع فرابخشی است، وزارت نیرو به تنهایی نمی‌تواند بحران آب را حل کند، بلکه نیاز به همراهی مردم و دولت دارد و بدون ضمانت اجرایی و همراهی بهره‌برداران این‌کار میسر نخواهد بود.وی در خصوص بحث باروری ابرها نیز گفت: طرح باروری ابرها از 16دی سال گذشته آغاز و تا 20 اردیبهشت سال‌جاری با هزینه‌ای بالا ادامه داشت.

میدانی افزود: در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، یزد، فارس، کرمان، تهران، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد و خوزستان پرواز عملیاتی و در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و کرمانشاه نیز پرواز شناسایی انجام شده است.وی در ارزیابی خود از باروری ابرها گفت: تیمی که ارزیابی را انجام می‌دهند تا 4 ماه آینده نظر خود را اعلام خواهد کرد و در بهترین شکل ممکن می‌توان 10 تا 15 درصد نتیجه مطلوب گرفت.


اجرای طرح بازچرخانی آب

وی با اشاره به اجرای طرح بازچرخانی آب در مجتمع‌های مسکونی نیز گفت: در این طرح، فاضلاب ساختمان پس از تصفیه برای استفاده در فلاش تانک و شست‌وشوی حیاط و اتومبیل مورد استفاده قرار خواهد گرفت. وی ادامه داد: هم اکنون، طرح بازچرخانی آب در مجتمع‌های مسکونی استان یزد در حال اجرا است و این طرح باید در مجتمع‌های مسکونی سراسر کشور اجرایی شود.وی در خصوص مصوبات شورای عالی آب نیز گفت: این شورا اخیرا مصوبه‌ای را مبنی بر استاندارد بودن تجهیزات مصرف‌کننده آب و داشتن برچسب استاندارد در اولویت قرار داده و تاکید کرده که باید از واردات کالاهای غیراستاندارد در این زمینه جلوگیری شود. معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در خصوص چگونگی تخصیص منابع به بخش آب در بودجه سال جاری، نیز اظهار کرد: تخصیص منابع بودجه در سال ۹۴ نسبت به سال گذشته با ۳۴درصد افزایش مواجه شده که اولویت اصلی آن نیز بخش آب است. میدانی در مورد طرح آبرسانی به روستاها نیز گفت: در حال حاضر برای ۵/ ۷۴ درصد از روستاهای کشور طرح آبرسانی صورت گرفته است.


کمبود منابع؛ عامل تاخیر پروژه

میدانی همچنین در این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از سدها به دلیل کمبود اعتبارات تعطیل هستند، آیا این موضوع صحت دارد، گفت: بله این موضوع صحت دارد؛ چراکه منابع مالی وزارت نیرو کافی نیست که بتوانیم طبق زمان‌بندی مشخص پیش برویم.معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا افزود: به هر حال روند کار برخی پروژه‌های سدسازی کند شده است؛ البته در پروژه‌های سدسازی که مختص شرب هستند تا حدودی این موضوع کمتر است، اما سدهایی که برای تامین آب کشاورزی در حال احداث هستند هیچ کدام طبق زمان‌بندی اجرا نمی‌شوند و پروژه‌ای که چهار ساله باید تمام شود احتمالا 10سال طول می‌کشد. اظهارات معاون وزیر نیرو در مورد پروژه‌های سدسازی در حالی است که مشاور وزیر نیرو نیز اعلام کرد: هم اکنون ۱۱۹ سد در کشور در دست ساخت است که از این تعداد ۲۴ سد تا اوایل سال آینده آبگیری شده و به بهره‌برداری می‌رسند. ظرفیت آب این سدها دو میلیارد و ۵۰۰میلیون مترمکعب است که به منظور تامین آب شرب ساخته می‌شوند.محمد حاج‌رسولی‌ها با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته متوسط میزان بارندگی در کشور از ۲۵۰ میلیمتر به ۲۰۳ میلیمتر کاهش یافته است، اظهار کرد: میزان بارش‌ها در کشور از ابتدای سال آبی جاری نسبت به دوره درازمدت ۲1 درصد و نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد کاهش یافته است. وی افزود: کاهش شدید بارندگی، تغییر اقلیم و تغییر درجه حرارت در سال‌های اخیر از مهم‌ترین دلایل کاهش منابع آبی کشور است. حاج‌رسولی‌ها تصریح کرد: منابع آب‌های زیرزمینی نیز از ۱۲۳ میلیارد مترمکعب به ۸۸ میلیارد مترمکعب کاهش یافته که سالانه 5 تا 6 میلیارد مترمکعب اضافه برداشت می‌شود و قابل برگشت نیست. این مقام مسوول در وزارت نیرو یکی از کارهای وزارت نیرو در سال جاری را تعادل بخشی منابع آب‌های زیرزمینی اعلام کرد و گفت: در همین راستا در هر استان، دو تا سه دشت با کمک کشاورزان و تشکل‌های کشاورزی انتخاب شده و برنامه کاملی در خصوص مدیریت منابع آب و سفره‌های زیرزمینی به اجرا گذاشته می‌شود.


گزارش وضعیت آب سدهای کشور

تازه‌ترین گزارش از سوی وزارت نیرو نیز حاکی از این است که حجم کنونی آب موجود در مخازن سدهای کشور در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته ۳/ ۵ درصد کاهش یافته است. حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور در پایان هفته چهارم خرداد ماه، ۲۵ میلیارد و ۹۷۰ میلیون مترمکعب به ثبت رسیده است که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته، معادل ۳/ ۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور در زمان مشابه سال گذشته، حدود ۲۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب گزارش شده بود. براساس این گزارش، حجم آب ورودی به مخازن سدهای کشور نیز از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۳) تا پایان هفته گذشته، با ۱۳ درصد کاهش در مقایسه با سال آبی گذشته به ۲۵ میلیارد و ۴۰ میلیون مترمکعب رسیده است. این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته ۲۸ میلیارد و ۸۵۰ میلیون مترمکعب گزارش شده بود. میزان حجم آب خروجی از سدهای کشور نیز از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، ۱۹ میلیارد و ۵۳۰ میلیون مترمکعب گزارش شده است؛ در حالی که آب خروجی از سدهای کشور در مدت مشابه سال آبی گذشته، به میزان ۲۰ میلیارد و ۶۸۰ میلیون مترمکعب بود. بر این اساس، حجم آب خروجی از سدهای کشور در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته، ۶/ ۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. هم‌اکنون مجموع ظرفیت مخازن سدهای کشور در زمان کنونی ۸/ ۴۸ میلیارد مترمکعب گزارش شده که ۵۳ درصد از حجم مخازن سدهای کشور از آب پر است.


افزایش قیمت آب به شرط تصویب شورای اقتصاد تا پایان تیر ماه

‌ پیگیری مصوبه جریمه آب مشترکان پرمصرف

بازه زمانی 20 ساله برای جایگزینی ذخایر استاتیک آب

تعطیلی برخی پروژه‌های سدسازی به دلیل کمبود اعتبار

24 سد جدید تا بهار 95 به بهره‌برداری می‌رسد

کاهش بیش از 5 درصدی حجم آب سدهای کشور