شاتا: تفاهم‌نامه همکاری صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک و پژوهشگاه نیرو در ۱۰ محور و با حضور مدیرعامل صندوق و رئیس پژوهشگاه امضا شد.


علی وحدت در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: وزارت نیرو یکی از اعضای مجمع عمومی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک است و حمایت از طرح‌های الکترونیک در حوزه وزارت نیرو از برنامه‌های ما است.


وی به انباشت تجارب صندوق حمایت از صنایع الکترونیک اشاره و تصریح کرد: صندوق در قریب به دو دهه فعالیت خود به دانش و تجربه قابل‌توجهی در ارائه خدمات فنی و اقتصادی، مشاوره و ارزیابی تخصصی طرح‌ها دست یافته و آمادگی دارد این خدمات را در اختیار بخش خصوصی و تعاونی وسایر دستگاه‌ها قرار دهد.


وحدت با اشاره به سهم 70 درصدی صنایع الکترونیک در صنایع نوین کشور گفت: صندوق در تداوم فعالیت‌هایی که تاکنون داشته بودجه‌ای مجزا را به بخش پژوهش و تحقیقات اختصاص داده است.


وی افزود: صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک علاوه بر روش‌های معمول و جاری خود به دنبال روش‌های جدید حمایتی اعم از «حمایت از تولید بدون کارخانه»، «حمایت از طرح‌های خدمات مهندسی»، «حمایت از جوینت شدن شرکت‌های فعال در بخش الکترونیک و پیشرفته»، «حمایت از طرح‌های صادرات‌محور» و «حمایت از طرح‌هایی که منجر به انتقال فناوری از خارج کشور و یا سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود» .


مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع الکترونیک تاکید کرد: عمده انتظار صندوق از پژوهشگاه نیرو کمک به تعیین و معرفی اولویت‌های حوزه الکترونیک در طرح‌های مربوط به وزارت نیرو، کمک به اعتبارسنجی طرح‌ها و شرکت‌های متقاضی تسهیلات و معرفی و مشارکت در حمایت از طرح‌های مرتبط با این حوزه به منظور اثربخشی بیشتر است.


محمدصادق قاضی‌زاده، رئیس پژوهشگاه نیرو نیز در این مراسم بر گسترش همکاری‌های دوجانبه با صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک تاکید کرد.


وی با اشاره به لزوم ایجاد تحرک و پویایی هرچه بیشتر در حوزه پژوهش و نقش نهادهای سیاست‌گذار، حامی و صندوق‌ها ابراز امیدواری کرد این تفاهم‌نامه منشا ثمرات خیر در حوزه پژوهش و تجاری‌سازی صنایع الکترونیک شود.


بر اساس تفاهم‌نامه دو جانبه، کمیته راهبردی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک و پژوهشگاه نیرو متشکل از ۵ نفر از نمایندگان دو طرف برای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، حسن اجرا و پیگیری مفاد تفاهم‌نامه تشکیل می‌شود.


تفاهم‌نامه صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک و پژوهشگاه نیرو در 10 محور به امضا رسید که مشارکت در شناخت اولویت‌های حمایتی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری، زمینه‌های مناسب صادراتی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت الکترونیک، همکاری با هدف تبدیل ایده‌های فناوری و کارآفرینی به محصول یا خدمت، تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی، همکاری در زمینه توسعه بنگاه‌های فعال به‌ویژه با موضوع گسترش تحقیق و توسعه و ارائه محصولات جدید، آموزش‌های تخصصی، کسب بازارهای جدید و بازارهای خارجی، همکاری در زمینه ارائه خدمات مشاوره‌ای و صنعتی برخی محورهای این تفاهم‌نامه هستند.


صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک بر اساس این تفاهم اعطای تسهیلات مالی، حمایت از طریق صدور ضمانت‌نامه، معرفی واحدهای فناور و صاحبان ایده به پژوهشگاه،آموزش، مشاوره و ارزیابی مالی و اقتصادی طرح‌های معرفی شده از سوی پژوهشگاه و برگزاری جلسات توجیهی برای متقاضیان را تعهد کرد.


همچنین معرفی طرح‌های واجد شرایط و مورد تایید به صندوق، ارزیابی فنی و اقتصادی طرح‌های متقاضیان تسهیلات مطابق با روال صندوق، نظارت بر روند اجرای طرح‌های حمایت شده، اثربخشی تسهیلات اعطایی و ارسال گزارش‌های لازم و ارائه گزارش‌های کارشناسی درباره وضعیت صنعت الکترونیک در حوزه وزارت نیرو بخشی از تعهدات پژوهشگاه نیرو در تفاهم‌نامه دوجانبه است.