گروه صنعت و معدن: نشست تخصصی ایمنی و سلامت فرآورده‌های لبنی، با حضور نمایندگان سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی مرتبط در پژوهشکده علوم و صنایع غذایی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی، در این نشست مباحث مرتبط با موضوع ایمنی غذایی مشتمل بر چالش‌های کنترل کیفیت شیر خام و راهکارهای اجرایی آن، شیر سالم، ایمنی تولید شیر در کشورهای صنعتی، وضعیت ایمنی و استانداردهای فرآورده‌های لبنی در مشهد مورد بررسی قرار گرفت. علیرضا تعالی، کارشناس نظارت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: آزمون شمارش کلی میکروب‌های هوازی در موادغذایی یکی از آزمایش‌های رایج در بررسی کیفیت شیر به شمار می‌رود. وی افزود: متاسفانه بار میکروبی شیر خام ورودی به کارخانه‌های فرآوری محصولات لبنی کشور، به علت رعایت نکردن استانداردها در بخش جمع‌آوری از تولیدکنندگان روستایی، دامداری‌های کوچک، همچنین شرایط نامناسب حمل و نگهداری بالا است. تعالی خواستار تدوین دستورالعمل درجه‌بندی شیر خام مورد استفاده در تولید شد و ادامه داد: متاسفانه هیچ‌گونه بستری برای معدوم‌سازی شیرهای مرجوعی وجود ندارد. وی ضمن پیشنهاد تدوین برنامه 5ساله سالم‌سازی شیر بیان کرد: طرح بسته‌بندی شیر بدون توجه به ویژگی‌های اصولی آن اجرا شده که باید مورد بازنگری قرار گیرد.


در ادامه این نشست رئیس آزمایشگاه یکی از مراکز تولید فرآورده‌های لبنی خراسان رضوی خواستار یکسان‌سازی سیاست‌های سازمان‌های نظارتی درخصوص عرضه شیر فله و لبنیات سنتی شد و تصریح کرد: بیمه شیر خام می‌تواند راهکار مناسبی برای کاهش انگیزه‌های تقلب توسط دامداران باشد. علیرضا شاطری گفت: تجهیز واحدهای تولیدی برای فرآوری شیرهای نامنطبق با استانداردها و فراهم کردن بسترهای آموزش و آزمایش در مزرعه و دامداری‌ها می‌تواند کمک موثری به سالم‌سازی شیر تولیدی کند.در ادامه این نشست وضعیت استاندارد محصولات لبنی مورد بررسی قرار گرفت. فرحناز قلاسی، کارشناس اداره کل استاندارد خراسان رضوی تصریح کرد: حدود ۶۰ استاندارد به بحث ویژگی‌های محصولات لبنی و همچنین ۱۵ استاندارد به شست‌وشو و ضدعفونی ظروف جمع‌آوری شیر در کشور اختصاص دارد. وی بر همکاری تمام ارگان‌های ذی‌ربط برای تجدیدنظر در استانداردهای موجود تاکید کرد و ادامه داد: در حال حاضر استاندارد کدکس، به منظور تعیین حد مجاز باقی مانده داروهای دامپزشکی و سموم در محصولات لبنی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیاز به بومی‌سازی و تجدیدنظر متناسب با شرایط داخلی دارد. وی با بیان اینکه کمتر به فاکتورهای ایمنی در تدوین استانداردها توجه شده است، اظهار کرد: موضوع استفاده از روغن گیاهی پالم در محصولات لبنی آن‌طور که عنوان شد نبود و در حال حاضر استفاده از این ماده در ۸ محصول از جمله پنیر پروسس با روغن گیاهی، بستنی، خامه، خامه قنادی، پنیر، خامه طعم‌دار، شیر خشک و اسپردهای مخلوط حاوی چربی گیاهی مجاز است.


قلاسی به موضوع نگرانی خانوارها در خصوص افزایش ماندگاری شیر پاستوریزه اشاره و بیان کرد: علت این افزایش بهبود شرایط تولید در کارخانه‌های محصولات لبنی نسبت به دو دهه قبل است و دلیلی بر استفاده از مواد افزودنی یا تقلب در تولید و عرضه شیر پاستوریزه نیست.