گروه صنعت‌ و معدن: وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه تولید ۱۵ محصول معدنی و استخراج از معادن را در فاصله سال‌های ۹۴ تا ۹۶ اعلام کرد. در حالی این روزها هیات‌های تجاری از کشورهای مختلف برای تعامل بیشتر با ایران وارد مذاکره و رایزنی شدند که بخش معدن یکی از موقعیت‌ها و فرصت‌هایی است که از سوی فعالان دولتی و خصوصی به سرمایه‌گذاران خارجی پیشنهاد می‌شود. در حال حاضر در کنار سایر صنایع پرپتانسیل، صنایع معدنی ظرفیت قوی و مطلوبی برای سرمایه‌گذاری دارند. در دنیا نیز بخش معدن یکی از جذاب‌ترین بخش‌ها برای سرمایه‌گذاران خارجی است. بر این اساس، مطابق پیش‌بینی‌ها قرار است میزان استخراج از معادن ایران در سال جاری به ۴۵۰ میلیون تن برسد. برنامه استخراج از معادن در سال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ۹۵ و ۹۶ نیز معادل ۴۷۰ و ۵۰۰ میلیون تن پیش‌بینی شده که نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر در این بخش است. بر اساس این گزارش، سیاست‌های دولت برای افزایش تولید فولاد سبب توجه خاص مسوولان به این بخش شده است، بنابراین به نظر کارشناسان باید زمینه مساعد برای تولید این محصول از حلقه ابتدای آن یعنی استخراج سنگ‌آهن آغاز شود. مطابق با برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید سنگ‌آهن در سال جاری ۶۵ میلیون تن پیش‌بینی شده است که این میزان تولید باید تا سال ۹۶ به ۷۳ میلیون تن برسد. کنسانتره زغال‌سنگ دومین محصول معدنی است که افزایش تولید آن در سال جاری نسبت به سال گذشته پیش‌بینی شده است. بر این اساس تولید این محصول در سال جاری یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن پیش‌بینی شده است. برنامه تولید این محصول در سال‌ ۹۵ معادل یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن و در سال ۹۶ معادل یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن پیش‌بینی شده است.

بوکسیت سومین محصول معدنی است که افزایش تولید ۲۰ هزار تنی آن در سال جاری نسبت به سال گذشته پیش‌بینی شده است؛

بر این اساس مطابق جدول، تولید این محصول در سال جاری ۷۵۰ هزار تن در نظر گرفته شده است. البته روند تولید بوکسیت در سال‌های ۹۵ و ۹۶ بدون تغییر و معادل ۷۵۰ هزار تن پیش‌بینی شده است. سنگ مس چهارمین محصول معدنی است که افزایش تولید

۵ میلیون تنی آن در سال جاری از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش‌بینی شده است. برنامه تولید این محصول در سال گذشته

۴۶ میلیون تن بود که در سال جاری ۵۱ میلیون تن پیش‌بینی شده است. آهک دیگر محصول معدنی است که از سال گذشته تا سال ۹۶ افزایش تولید سالانه ۲۰ میلیون تن نسبت به سال ماقبل آن در دستور کار قرار گرفته است. مطابق جدول تولید، گچ و سنگ ساختمانی دیگر محصولات معدنی هستند که برنامه تولید آنها در سال جاری به ترتیب ۲۵ و ۱۹ میلیون تن پیش‌بینی شده است. اما فولاد خام یکی از کالاهای استراتژیک معدنی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت درصدد است زنجیره تولید آن را تکمیل و پروژه‌های نیمه تمام در این بخش را به سرعت اجرایی کند.

بر این اساس تولید این محصول در سال جاری ۱۸ میلیون تن پیش‌بینی شده است. در سال‌های ۹۵ و ۹۶ نیز تولید این محصول باید به ترتیب به ۱۹ و ۲۰ میلیون تن افزایش یابد. تولید فولاد خام کشور در سال گذشته به ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسید. تا سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده که ظرفیت تولید فولاد در دنیا به ۲ میلیارد تن می‌رسد که ایران باید ۵/ ۲ درصد تولید این محصول را به‌دست گیرد. در جدول تولید، پیش‌بینی تولید محصولات فولادی برای سال جاری نیز ۱۹ میلیون تن در نظر گرفته شده که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ باید به ترتیب به ۲۰ و ۲۱ میلیون تن برسد.

مطابق برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین تولید کاتد مس ۲۰۰ هزار تن، شمش آلومینیوم ۳۱۰ هزار تن و آلومینا ۲۵۰ هزار تن پیش‌بینی شده است. سیمان دیگر محصول معدنی است که افزایش تولید ۵ میلیون تنی آن نسبت به سال گذشته پیش‌بینی شده است. بر اساس برنامه، تولید این محصول در سال جاری باید به ۷۲ میلیون تن برسد. البته سال گذشته ایران در تولید سیمان افت ۶/ ۳ درصدی داشت که متولیان این حوزه دلیل آن را رکود ساخت و ساز در داخل و کاهش صادرات به کشورهای هدف اعلام کرده بودند. مطابق پیش‌بینی صورت گرفته تولید این محصول در سال‌های ۹۵ و ۹۶ نیز به ترتیب باید به ۷۴ و ۷۶ میلیون تن برسد. کاشی و سرامیک دیگر محصول معدنی است که برنامه تولید آن در سال جاری اعلام شده است؛ میزان تولید این محصول که در سال گذشته رشد ۲۴ درصدی را ثبت کرده است، در سال جاری باید به ۴۴۰ میلیون مترمربع برسد. همچنین برنامه تولید آن در سال‌های ۹۵ و ۹۶ نیز به ترتیب ۴۷۰ و ۵۰۰ میلیون مترمربع پیش‌بینی شده است. شیشه جام به عنوان آخرین محصول معدنی است که برنامه تولید آن در سال جاری یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن پیش‌بینی شده است. سال گذشته میزان تولید این محصول یک میلیون و ۲۲۱ هزار تن بود. در سال ۹۵ نیز میزان تولید این محصول یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن و در سال ۹۶ معادل یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن پیش‌بینی شده است.

برنامه تولید 15 محصول معدنی