خبرگزاری فارس: مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان اینکه حدود ۴۹هزار تن پرتقال و سیب تنظیم بازاری در سراسر کشور توزیع شد، گفت: از این مقدار ۴۷۰۰ تن در تهران توزیع شد. حسین صفایی درباره نحوه توزیع میوه شب عید گفت: حدود ۳۱ هزار تن پرتقال و ۱۸ هزار تن سیب در سراسر کشور توزیع شد.

وی با بیان اینکه حجم بیشتری برای توزیع این دو میوه برای تنظیم بازار شب عید در نظر گرفته شده بود، افزود: در برخی استان‌ها امکان توزیع در سطح تدارک دیده شده، فراهم نشد و به همین دلیل ناگزیر شدیم به بخشی از استان‌های دیگر منتقل کنیم.

صفایی با بیان اینکه استان تهران از جمله استان‌هایی بود که میوه تدارک دیده شده برای آن به استان‌های دیگر ارسال شد بیان کرد: در تهران حدود ۳۲۰۰ تن پرتقال و حدود ۱۵۰۰ تن سیب توزیع شد.

به گفته وی، ممکن است امسال، آخرین سالی باشد که دولت به این شیوه در تنظیم بازار میوه شب عید مداخله می‌کند. با بررسی‌هایی که انجام شد به این نتیجه رسیده‌ایم شیوه‌های مناسب‌تری برای تنظیم بازار میوه شب عید وجود دارد از جمله اینکه ممکن است دولت با اجاره سردخانه‌ها آن را در اختیار تولیدکنندگان میوه قرار دهد و تنها تعهد ذخیره‌کننده در قبال دولت این است؛ در زمانی که وزارت جهاد کشاورزی تعیین می‌کند، میوه ذخیره شده را عرضه کند، بنابراین دولت در قیمت و شبکه توزیع مداخله نکند.

وی افزود: امسال در سطح حدود ۴ هزار نقطه در کشور عرضه میوه انجام شد، به‌طوری که این مقدار حدود ۳۰ درصد افزایش داشته و سال گذشته در سطح ۳۰ هزار نقطه توزیع میوه شب عید انجام ‌شد. در تهران در ۹۰ نقطه عرضه میوه انجام شد و این کار تا ۱۲ فروردین ماه ادامه داشت.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه سال ۹۳ جزو سال‌های کم‌بار مرکبات بود،اظهار کرد: وقتی درختان کم‌بار باشند اندازه و وزن بار میوه تولیدی درشت‌تر می‌شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته از حدود ۱۳۰۰ تن پرتقال تنظیم بازار فقط ۵۰۰ تن در سازمان میادین توزیع شد که امسال با افزایش ۶ برابری حدود ۳ هزار تن پرتقال در میادین میوه و تره‌بار عرضه شد.عده‌ای امسال به شدت تأکید داشتند تا واردات پرتقال و مرکبات صورت گیرد و هر دو، سه هفته یکبار گزارش‌هایی اعلام می‌شد که بازار میوه شرایط خوبی ندارد و حتما باید واردات انجام شود؛ ولی وزارتخانه مصمم بود که این کار نباید صورت بگیرد و نتایج بازار نیز نشان داد که این تصمیم، تصمیم درستی بوده است. صفایی بیان کرد: در کشور در تولید محصولاتی مانند سیب، پرتقال و نارنگی که حدود ۴۰ درصد محصولات باغی را تشکیل می‌دهد جزو تولیدکنندگان بزرگ دنیا هستیم.در شرایطی که کشور با محدودیت ارزی مواجه است و شرایط اقتضا نمی‌کند ارز صرف واردات کالاهای غیرضروری شود و ما نمی‌خواستیم این ارز محدود را صرف واردات پرتقال یا کالاهای غیرضروری کنیم.