گروه صنعت و معدن: تغییر گرایش سرمایه‌گذاران صنعتی به سرمایه‌گذاری در صنایع خرد در آمار منتهی به بهمن ماه امسال نیز تداوم یافت. براساس جدیدترین آمارها، تعداد مجوزهای صادر شده در بهمن‌ماه امسال ۱۸۴۲فقره بود که نسبت به ماه قبل از آن (دی‌ماه) نزدیک به یک درصد رشد داشته است؛ با این حال میزان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای این تعداد جواز تاسیس با افت حدود ۱۵ درصدی همراه بوده است. چرخش در سرمایه‌گذاری صنعتی در حالی در فصل چهارم سال رخ داده که در ماه‌های ابتدای سال‌جاری آمارها از تمایل سرمایه‌گذاران به‌منظور سرمایه‌گذاری در صنایع کلان و سرمایه‌بر حکایت داشت. براساس جدیدترین آمارها از تعداد مجوزهای صادر شده، در ۱۱ ماه منتهی به بهمن نیز ۱۶ هزار و ۳۶۳ فقره جواز تاسیس صادر شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نیز نزدیک به ۵ درصد افت داشته است. البته در این مدت میزان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده در جواز تاسیس نیز افت حدود ۱۵ درصدی را تجربه کرده است؛ به طوری‌که در ۱۱ ماه منتهی به بهمن امسال بیش از ۹۷۱ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است. افت صورت گرفته در جوازهای تاسیس در ۱۱ ماه منتهی به بهمن امسال، از افت اشتغال نیز حکایت دارد. در مدت زمان مورد بررسی برای حدود ۳۷۹ هزار نفر اشتغال پیش‌بینی شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت ۴/۱۳ درصدی را نشان می‌دهد. در ۱۱ ماه منتهی به سال گذشته ایجاد اشتغالی برای نزدیک به ۴۳۸ هزار نفر پیش‌بینی شده بود.

در بررسی بین استان‌ها از بین ۱۶ هزار و ۳۶۳ فقره جواز تاسیس صادر شده در ۱۱ ماه منتهی به بهمن امسال، بیشترین تعداد مربوط به استان‌های آذربایجان شرقی با هزار و ۹۱۰ فقره، استان خوزستان با هزار و ۶۳۱ فقره و استان کهکیلویه و بویراحمد با هزار و ۲۱۷ فقره صادر شده است. همچنین در مدت مورد بررسی استان چهارمحال و بختیاری بیشترین سهم را از لحاظ پیش‌بینی سرمایه‌گذاری در اختیار دارد. بیشترین پیش‌بینی اشتغال نیز مربوط به استان آذربایجان شرقی (۳۶ هزار و ۵۷۹ نفر) با سهم حدود ۱۰ درصد است.

براساس جدیدترین آمارها بیشترین تعداد جواز تاسیس صادر شده متعلق به گروه سایر محصولات کانی غیرفلزی (۲ هزار و ۵۲۲ فقره) است. بیشترین رشد پیش‌بینی سرمایه‌گذاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته را گروه ابزار پزشکی،اپتیکی،دقیق و ساعت به خود اختصاص داده است. بیشترین پیش‌بینی اشتغال در ۱۱ ماه منتهی به بهمن امسال نیز در رشته فعالیت محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها (۶۸ هزار و ۱۲ نفر) است که متوسط اشتغال این گروه در هر واحد ۳/۳۰ نفر است.

رشد پروانه‌های بهره‌برداری

همچنین در ۱۱ ماه منتهی به بهمن‌ماه امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت ۲ هزار و ۸۳۲ فقره پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی ایجادی در استان‌های مختلف صادر کرد که در مقایسه با ۱۱ ماه منتهی به بهمن سال ۹۲ رشد

۱۸ درصدی را نشان می‌دهد. در مدت مورد بررسی سرمایه‌گذاری محقق شده برای پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی صادر شده بالغ بر ۷۶ هزار و ۱۱۴ میلیارد ریال بوده است. همچنین در ۱۱ ماه منتهی به بهمن امسال، اشتغال ایجاد شده از ناحیه صدور پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی ایجادی برای ۴۴ هزار و ۵۳۰ نفر بود. در این مدت تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی ابتدا به استان آذربایجان شرقی با ۲۹۶ فقره، سپس به استان خراسان رضوی با ۱۸۵ فقره و استان اصفهان با ۲۵۰ فقره تعلق داشته است. همچنین طی ۱۱ ماه منتهی به بهمن‌ماه امسال برای محصولات کانی غیرفلزی بیشترین پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی با ۴۰۶ فقره صادر شده است.

شاگرد اول‌های تولید

آمار تولید کالای منتخب صنعتی در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ماه امسال نیز حکایت از این دارد که «کامیون کشنده»، «کمباین»، «انواع سواری»، «وانت» و «الیاف اکریلیک» بیشترین رشد تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته کسب کرده‌اند. رشد تولید این محصولات در حالی است که تولید کمباین در ماه بهمن با افت حدود ۱۸ درصدی نسبت به ماه قبل از آن (دی ماه) روبه‌رو شده است. تولید الیاف اکریلیک در بهمن‌ماه امسال نیز نسبت به ماه قبل از آن افت ۱۵ درصدی داشته است.

رکوردهای منفی در تولید

در کنار محصولات صنعتی که بالاترین رشد تولید را تجربه کرده‌اند، «دی.ام.تی»، «الیاف پلی استر»، «نخ فیلامنت پلی استر»، «دوده» و «کولر آبی» بیشترین افت تولید را در ۱۱ ماه منتهی به بهمن امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته‌اند. البته جدول تولید محصولات منتخب صنعتی نشان می‌دهد که تولید «دوده»، «الیاف پلی استر»، «نخ فیلامنت پلی استر» و «کولر آبی» در بهمن‌ماه امسال نسبت به ماه قبل از آن (دی‌ماه) با رشد همراه بوده است.

صنایع خرد سرلیست سرمایه‌گذاری