قاچاق 2میلیارد دلاری پوشاک به کشور

گروه صنعت و معدن: وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از دومین نمایشگاه تخصصی پوشاک ایران که به صورت همزمان با نمایشگاه ترکیه برگزار شد با اشاره به آمار قاچاق پوشاک به کشور گفت: براساس آمار منتشر شده طی ۹ ماه منتهی به آذر امسال بیش از ۲ میلیارد دلار پوشاک قاچاق وارد کشور شد که این به زیان تولیدکنندگان داخلی است. به گفته محمد رضا نعمت‌زاده در چند سال گذشته به صنعت نساجی و پوشاک کشور کم لطفی شده که این امر موجب شده تا شاهد رشد لازم در این بخش نباشیم.

نعمت‌زاده با بیان اینکه پوشاک ایران از دیرباز صنعت پیشرو در کشور بوده است، اظهار کرد: در بازدید از این نمایشگاه آنچه ملاحظه شد موجب افتخار است و پیشرفت خوبی داریم، اما حمایت کافی انجام نشده و مهم‌ترین موضوع حمایت آحاد جامعه و مصرف‌کنندگان داخلی از صنایع نساجی و پوشاک کشور است.

وی ادامه داد: از مردم می‌خواهیم به تولیدات داخلی اعتماد کنند،زیرا این امر می‌تواند مشوق تولید و ارتقای کیفیت محصولات باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، اظهار کرد: امسال ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون دلار دستگاه‌های دوزندگی وارد کشور شده که این امر بنابه درخواست کارخانه‌های ذی‌ربط بوده است.

وی با اشاره به ضرورت راه‌اندازی و تکمیل واحدهای بزرگ در زمینه پوشاک و نساجی اظهار امیدواری کرد: با ایجاد و توسعه واحدهای نساجی و پوشاک در زمینه تکمیل زنجیره تولید این محصولات در داخل کشور بتوانیم توان رقابت پذیری ایران را بالاتر ببریم.

وی یادآور شد: ترکیه سالانه ۱۸ میلیارد دلار صادرات پوشاک دارد و این نشان از بازاریابی و حضور این کشور در بازارهای دنیا دارد.

وی ابراز امیدواری کرد تعامل بین صنعتگران ایرانی و ترکیه‌ای زمینه حضور در بازارهای صادراتی شود و دولت نیز تا آنجا که ممکن باشد، پشتیبانی لازم را از تولیدکنندگان کشور به عمل آورد.

افزایش ۲۴ درصدی صادرات

وی در ادامه با اشاره به افزایش ۲۴ درصدی صادرات غیرنفتی در ۱۰ ماهه امسال گفت: برخلاف برخی برداشت‌ها واردات در کشور امسال تنها حدود ۱۵ درصد افزایش داشته که بیشتر مربوط به مواد اولیه و ملزومات صنعت بوده است. به این ترتیب ما امیدواریم که افزایش تولیدات داخلی را ببینیم و هیچ نگرانی از بابت میزان افزایش واردات وجود ندارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود:‌ برای مثال در این ۱۰ ماهه بیش از ۱۲۰ میلیون دلار تجهیزات دوزندگی به کشور وارد شده که این نشان می‌دهد کارگاه‌های تولیدی ما تقویت شده‌اند.

اجرای کامل قانون برای واردات خودرو

نعمت‌زاده همچنین درباره موضوع ساماندهی واردات خودرو اظهار کرد: طبق قانون واردات خودرو باید از طریق نمایندگی‌هایی باشد که در درازمدت بتوانند تضمین تامین قطعات را بدهند و تعمیرگاه‌های مناسبی در سراسر کشور داشته باشند.

وی با اشاره به فعالیت ۳۵ نمایندگی در کشور گفت: حتی برای یک برند دو تا سه نمایندگی وجود دارد، اما به دلیل شرایط تحریم و عدم تمدید قرارداد برخی از شرکت‌های خارجی اوضاعی به وجود آمد که هر کس شروع کرد به واردات خودرو و همین امر موجب نارضایتی مردم در رابطه با خدمات پس از فروش شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بنابراین ما به این تصمیم رسیدیم که قانون عینا اجرا شود. ساماندهی واردات خودرو نه تنها خلاف قانون نیست بلکه عین قانون است. به این ترتیب واردکنندگان باید خودشان ارائه سرویس‌های پس از فروش را داشته باشند یا با یکی از شرکت‌هایی که این امکانات را دارند، قرارداد ببندند، چرا که اگر ما مسیر قبلی را در درازمدت ادامه می‌دادیم مشکلات خریداران و خود واردکنندگان بسیار بیشتر می‌شد. نعمت‌زاده ادامه داد: از سوی دیگر ما سود واردکنندگان را ضابطه‌مند کردیم و قطعا بر این موضوع نظارت می‌شود تا انحصار در بازار واردات خودرو ایجاد نشود.

برگزاری همزمان دو نمایشگاه

ولی الله افخمی‌راد نیز در حاشیه بازدید از دومین نمایشگاه تخصصی پوشاک ایران با بیان اینکه این نمایشگاه آغازی بود برای طی کردن مراحل رقابتی شدن صنعت پوشاک و نساجی گفت: صنعت نساجی در فضایی مناسب قادر خواهد بود توانمندی خود را ارتقا دهد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تولیدکنندگان پوشاک کشور نباید نگران باشند که ترکیه در کشور ما نمایشگاه برگزار کرده‌‌است، چرا که آنها باید سعی کنند با به‌کارگیری آخرین تکنولوژی و کاهش هزینه تولید و مطابق با سلیقه مصرف‌کنندگان کالایی را عرضه کنند که قابلیت رقابت داشته باشند.

مدیر کل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در حاشیه این نمایشگاه با اشاره به نظرسنجی‌های انجام شده در خصوص چگونگی برگزاری نمایشگاه گفت: بر اساس نظرسنجی هم غرفه‌داران راضی بودند و هم مراجعان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه احساس رضایت کرده‌اند.

گلناز نصراللهی اظهار امیدواری کردکه دولت فضای کسب و کار را برای تولیدات داخلی تسهیل کند تا در فضایی برابر محصولات ایرانی با کالاهای خارجی رقابت کنند.

مجری نمایشگاه ترکیه نیز با بیان اینکه حضور برندهای خارجی در ایران با برنامه‌ریزی منجر به رقابت مثبت شده است و تجارت قانونی را توسعه می‌دهد، گفت: برپایی نمایشگاه‌هایی از این دست حجم تجارت قاچاق را کاهش داده و تعامل بین تولیدکنندگان و طراحان پارچه و پوشاک را افزایش می‌دهد.

کیانی افزود: اداره کل مد و لباس وزارت ارشاد ایران با اتاق بازرگانی استانبول طی نشست‌هایی دوجانبه به توافق رسیده‌اند که دو کشور همکاری در حوزه مد و لباس اسلامی را توسعه دهند.