گروه صنعت و معدن: جزئیات ارزش صادرات تجاری ۴۷ کالای منتخب صنعتی در ۹ ماه منتهی به آذر امسال در حالی منتشر شده که بررسی تحولات تجاری کشور نیز نشان از خیز صادرات در گروه صنعت دارد. صادرات صنعتی کشور که ۸۴ درصد ارزش صادرات را به خود اختصاص داده، در مدت زمان مورد بررسی ۹/۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. تحول مثبت مذکور در صادرات گمرکی در شرایطی حاصل شده که نرخ های رشد متناظر در ۹ ماه سال های ۹۱ و ۹۲ به ترتیب منفی ۴/۴ و منفی ۱/۲ درصد بوده است. بررسی ارزش صادرات مبادلات تجاری کالاهای منتخب نشان می دهد که به ترتیب «الیاف اکریلیک»، «آلومینا»، «انواع تلویزیون»، «کاغذ» و «مجموع فولاد خام» بیشترین رشد را در جدول ارزش صادراتی کالاهای صنعتی در ۹ ماه منتهی به آذر امسال نسبت به سال گذشته از آن خود کرده‌اند. رشد صورت گرفته در حالی است که صادرات الیاف اکریلیک در آذر ماه امسال نسبت به ماه قبل آن (آبان) ۴/۴۴ درصد افت داشته است. میزان صادرات این محصول در آبان ماه امسال ۱۸۰ هزار دلار بوده که در آذر ماه به ۱۰۰ هزار دلار کاهش یافته است. آلومینا که دومین رتبه را از لحاظ بیشترین میزان صادرات به لحاظ ارزشی در ۹ ماه منتهی به آذر نسبت به مدت مشابه سال گذشته از آن خود کرده است، در ۲ ماه آبان و آذر سهمی از جدول صادراتی نداشته است. انواع تلویزیون سومین کالایی است که در ۹ ماه منتهی به آذر ماه امسال سهم ۱۸۰ هزار دلاری در صادرات داشته است، این در حالی است که صادرات این کالا در مدت مشابه سال گذشته ۲۰هزار دلار بوده است. البته صادرات انواع تلویزیون نیز در ۲ ماه آبان و آذر همانند آلومینا صفر بوده است. کاغذ دیگر کالای منتخبی است که در رتبه چهارم از لحاظ ارزش صادرات کالاهای صنعتی قرار دارد؛ با این حال میزان صادرات این کالا در ماه آذر نسبت به آبان ماه امسال افت ۳۸ درصدی داشته است. بررسی جدول صادرات کالاهای صنعتی نشان می‌دهد که مجموع فولاد خام نیز در ۹ ماه منتهی به آذر ماه با رشد بیش از ۲۰۰ درصدی همراه بوده است و رتبه پنجم را در جدول در اختیار دارد. با این حال روند صادرات فولاد خام نیز همانند الیاف اکریلیک و کاغذ در ماه آذر نسبت به ماه قبل آن با افت روبه رو بوده است.

در عین حال، بررسی جدول وزن صادرات مبادلات تجاری کالاهای منتخب در ۹ ماه منتهی به آذر امسال نیز نشان می‌دهد که «الیاف اکریلیک»، «مجموع فولاد خام» و «کاغذ» جزو پنج کالای اول از لحاظ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته قرار دارند. در کنار محصولاتی که با رشد ارزش صادرات در ۹ ماه منتهی به آذر روبه رو بودند، «تراکتور»، «اتوبوس و مینی بوس»، «فرش ماشینی»، «انواع سواری، ون و دودیفرانسیل» و «ماشین لباسشویی» بیشترین افت ارزش صادراتی را داشته اند. در مدت زمان مورد بررسی ارزش صادرات تراکتور ۴۰ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افت بیش از ۹۸ درصدی داشته است. در آذر و آبان ماه امسال نیز صادرات این محصول صفر بوده است.

در ۹ ماه منتهی به آذر ماه امسال ارزش صادرات اتوبوس و مینی بوس نیز ۳۰ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۱۱۰هزار دلار) افتی نزدیک به ۷۲ درصد داشته است. اما ارزش صادرات این محصول در آذر ماه امسال نسبت به ماه قبل آن رشد ۱۰۰ درصدی داشته است.

فرش ماشینی دیگر محصولی است که با افت بیش از ۶۰ درصدی از لحاظ ارزش صادراتی در ۹ ماه منتهی به آذر امسال روبه‌رو بوده است. البته صادرات این محصول در آذر ماه نسبت به ماه قبل آن نیز افت ۷/۲ درصدی داشته است. انواع سواری و ماشین لباسشویی نیز به ترتیب دیگر کالاهایی هستند که در ۹ ماه منتهی به آذر امسال نسبت به سال گذشته با افت صادرات روبه‌رو بوده‌اند.

تصویر صادراتی 47 کالای صنعتی