گروه صنعت و معدن: در حالی که اخیرا رئیس کل بانک مرکزی در راستای تامین منابع مالی بنگاه‌ها، از وزارتخانه‌های تخصصی درخواست کرد که به معرفی و حمایت از بنگاه‌های رقابت‌پذیر اقدام کنند؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز اولویت پرداخت یارانه صنعت را به این دسته از صنایع اختصاص داده است. در این رابطه، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اختصاص ۱۲۰۰ میلیارد تومان سهم صنعت از منابع درآمدی حاصل از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: صنایع رقابت‌پذیر در اولویت دریافت یارانه قرار دارند. به گزارش «شاتا»، محسن صالحی‌نیا گفت: براساس اولویت‌بندی که وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام داده است، این منابع در اختیار آن دسته از واحدهایی قرار می‌گیرد که رقابت‌پذیر باشند، چراکه میزان تسهیلات بسیار اندک است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این تسهیلات در قالب سرمایه در گردش اعطا خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری، کار تخصیص اعتبار به متقاضیان با تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت عملیاتی شود. وی تصریح کرد: بر اساس دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، ۱۲۰۰ میلیارد تومان یارانه در اختیار بانک صنعت و معدن قرار خواهد گرفت و این بانک دو برابر رقم را به عنوان آورده بانک اختصاص داده و به صورت سرمایه در گردش، در اختیار واحدهای صنعتی و معدنی متقاضی قرار می‌دهد. به گفته صالحی‌نیا، شاخص‌های رقابت‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی استخراج شده و آن دسته از بنگاه‌هایی که می‌توانند در خروج از رکود موثرتر باشند، در اولویت قرار خواهند گرفت.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پیش از این برخی از کارشناسان صنعتی در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» اعلام کرده بودند: بنگاهی را می‌توان رقابت‌پذیر دانست که بتواند در حالت عرضه و تقاضا رقابت کند و هنوز در بازارهای صادراتی حضور داشته باشد.