پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو: مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو اعلام کرد: با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی، در ۶ سال آینده ۸/۴ میلیارد مترمکعب از کسری مخزن منابع آب زیرزمینی جبران می‌شود. جواد میبدی افزود: طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی از سال ۸۴ تا ۸۹ در دست اجرا بود که با تصویب قانون تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز، طرح فدک یا طرح توسعه کشاورزی در دشت‌های ممنوعه و بحث رایگان شدن حق النظاره آب‌های زیرزمینی، این طرح از سال ۸۹ به بعد در عمل متوقف شده بود. وی با بیان اینکه با اجرای این طرح‌ها و سیاست توسعه سدسازی در دولت‌های گذشته، حاکمیت وزارت نیرو بر آب‌های زیرزمینی کاهش یافت، ادامه داد: به همین ترتیب، حفر و برداشت غیرمجاز چاه آب در کشور به طور جهشی افزایش یافت؛ به طوری که پیش از سال ۸۵ حدود ۱۰۳ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور داشتیم، اما پس از آن و در عرض سه سال افزون بر ۱۵۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز جدید به این مجموعه اضافه شد. میبدی افزود: در اثر این برداشت‌های بی‌رویه، افزون بر کاهش کیفیت آب‌های زیرزمینی و نشست گسترده دشت‌ها، آب‌دهی چاه‌ها، چشمه‌ها و قنات‌ها حدود ۴۰ درصد کاهش یافته به‌طوری که سالانه ۱۲۰۰ کیلومتر کف‌شکنی در چاه‌های کشور انجام می‌شود. چنین بحران‌هایی موجب شد با تاکید وزیر نیرو و معاون آب و آبفای وزارت نیرو، خردادماه سال جاری طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی تهیه شد و شهریورماه در شورای عالی آب به تصویب رسید.

وی این طرح جامع را شامل ۱۵ پروژه عنوان کرد و ادامه داد: از این طرح‌ها می‌توان به حفر ۵۲۰۰ چاه پیزومتری در دشت‌های کشور، نصب ۲۱ هزار مورد تجهیزات اندازه گیری منابع آب روی پیزومترها و چاه‌های اکتشافی، تهیه بیلان و بانک اطلاعاتی ۶۰۹محدوده مطالعاتی به صورت برخط (آنلاین) و پهنه‌بندی و بررسی مخاطره‌های ناشی از فرونشست زمین در ۶۰۹ محدوده مطالعاتی اشاره کرد.

میبدی ادامه داد: با اجرای این پروژه‌ها، آمار و اطلاعات منابع آب کشور در ۶۰۹ محدوده مطالعاتی به روز و دقیق می‌شود و با استفاده از مدل‌های مفهومی و ریاضی، می‌توان ضمن به روز کردن بیلان آب کشور در شرایط تغییر الگوی کشت دشت‌های کشور، همچنین خشکسالی، در تصمیم‌گیری و مدیریت بهینه منابع آب از این سامانه استفاده کرد. مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو همچنین از به روزرسانی سند ملی آب در ۶۰۹ محدوده مطالعاتی کشور خبر داد و یادآور شد: سند ملی موجود مربوط به چند سال گذشته و وجود شرایط مساعد وضعیت منابع آب کشور است و با شرایط کم‌آبی و بحران موجود، وزارت جهادکشاورزی باید الگوهایی برای کشت تعریف کند که نیاز به آب کم دارند.