کاهش 8 درصدی آب بدون درآمد

ایسنا: مدیر دفتر مدیریت مصرف و نظارت بر کاهش هدررفت شرکت آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه در ۱۰ سال گذشته آب بدون درآمد از ۳۳ درصد به ۷/۲۴ درصد رسیده است، گفت: نبود زیرساخت‌های مناسب و کمبود اعتبارات باعث شده که نتوانیم اقدامات مناسبی در راستای کاهش هدر رفت واقعی آب که ۷/۱۳ درصد است صورت دهیم. علی سیدزاده در حاشیه همایش کنترل نشت آب در تاسیسات آبی با حضور هیات ایتالیایی با اشاره به اینکه آب بدون درآمد شامل سه مولفه هدر رفت واقعی، هدر رفت ظاهری و مصارف مجاز بدون درآمد می‌شود گفت:‌ از ۷/۲۴ درصد آب بدون درآمد، ۷/۱۳ درصد آن هدر رفت واقعی است در صورتی که سالانه یک درصد از این مقدار بکاهیم، حجم زیادی آب را ذخیره کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های متعددی پیش رو است که از استاندارد جهانی آن پیروی می کند گفت:‌ تلاش می‌شود مطابق با استانداردهای جهانی برای کاهش هدر رفت اقدامات لازم را انجام دهیم بنابراین طرح عملیاتی‌ای تهیه شده که در آن استراتژی‌های آب بدون درآمد برای کلیه شهرهای کشور تدوین شده است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف و نظارت بر کاهش هدررفت شرکت آب و فاضلاب کشور درباره استاندارد بین المللی گفت:‌ استاندارد مشخصی برای کلیه کشورهای دنیا وجود ندارد، چرا که آب بدون درآمد به شدت به مشخصات زیرساخت‌های شهری وابسته است اما ایده‌آل برای کشورهای پیشرفته ۱۵ درصد و برای سایر کشورها کمتر از ۲۵ درصد است. سیدزاده با اشاره به اینکه ایران در حال ورود به سطح حجم آب بدون درآمد به کمتر از ۲۵ درصد است گفت: با این وجود ایده‌آل برای کشور ما رقم ۱۵ درصد در زمینه آب‌های بدون درآمد است.