وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: اهداف و سیاست‌های تحقیق و توسعه در بخش صنعت، معدن و تجارت بازنگری شده و به‌زودی منتشر خواهد شد. محمدرضا نعمت‌زاده، در پیامی به همایش تحقیق و توسعه صنایع و معادن با رویکرد اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: با توجه به اینکه شرط اساسی دستیابی به اهداف پیش‌بینی‌شده برای بخش صنعت، معدن و تجارت افزایش قدرت رقابت‌پذیری بنگاه‌های فعال در این بخش اقتصادی است و راهی جز سیاست‌گذاری و اجرای برنامه‌های ویژه توانمندسازی بنگاه‌های مذکور در عرصه رقابت منطقه‌ای و جهانی متصور نیست.

وی با بیان اینکه تجربه کشورهای توسعه یافته و همچنین مطالعات و نظرات اندیشمندان برجسته کشور نشان می‌دهد که ارتقای قدرت رقابت‌پذیری از مسیر توسعه مطالعات و پژوهش‌های کاربردی و توسعه‌ای قابل دستیابی است، اضافه کرد: این سازوکارها در بخش‌های مختلف سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرایی کشور و به‌خصوص مشارکت بنگاه‌های تولیدی دولتی و خصوصی ایجاد شده به طور روز افزون بر کیفیت و کمیت آنها افزوده می‌شود.

به گفته نعمت‌زاده، انعقاد صدها قرارداد پژوهشی از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت با دانشگاه، پژوهشگاه، پژوهشکده و مرکز تحقیقاتی در زمینه‌های مختلف علمی، پژوهشی و تکنولوژیک و صدور بیش از ۱۵۰۰ گواهی تحقیق و توسعه برای بنگاه‌های تولیدی که نزدیک به هزار مورد آن رسما دارای پروانه تحقیق و توسعه است و همچنین اظهار بیش از ۳۵۰۰ بنگاه صنعتی و معدنی در طرح به‌روزرسانی اطلاعات واحدهای صنعتی و معدنی مبنی بر دارابودن بخش تحقیق و توسعه، بدون شک موید نهادینه شدن تفکر اقتصاد مبتنی بر دانش و فناوری به جای اقتصاد مبتنی بر مواد خام است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: با توجه به پتانسیل‌ها و بسترهای اشاره شده و همچنین انتظارات اسناد بالادستی از بخش صنعت، معدن و تجارت؛ به‌ویژه سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، ضرورت بازنگری در سیاست‌ها و برنامه‌های گسترش کمی و به ویژه کیفی واحدهای تحقیق و توسعه کاملا اجتناب‌ناپذیر است.

سود اپل برابر درآمدهای نفتی ایران است

در همین حال معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در این همایش، ارزش برند اپل را برابر درآمدهای نفتی ایران دانست و گفت: باید دارایی‌های نامشهود بنگاه‌های ایرانی را احصا کرد و در فهرست ارزش دارایی‌های آنها قرار داد.

علی اصغر توفیق اظهار کرد: ایران در تولید علم جزو رتبه‌های اول دنیا بوده است و شاخص این امر نیز، مقاله‌های استادان دانشگاهی است، بنابراین ایران حلقه اول حرکت که تولید علم است را دارد در حالی که حلقه آخر نیز تجاری‌سازی است و بنابراین چنانچه علم تولید شود، اما تبدیل به ثروت نشود، نمی‌توان راه به جایی برد.

وی ادامه داد: چنانچه قرار باشد این زنجیره میان تولید علم تا تبدیل شدن آن به ثروت بشکند، به طور قطع از نقطه‌ای شکست ایجاد خواهد شد که حلقه ضعیف قرار گرفته، بنابراین به نظر می‌رسد که این حلقه ضعیف «تحقیق و توسعه» است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: ۵۰ درصد دارایی شرکت‌های دنیا نامشهود است، در حالی که در ایران فقط ۲۰ درصد از دارایی شرکت‌ها نامشهود است و بنابراین باید حاصل تحقیق و توسعه را نیز در واحدهای صنعتی و تولیدی و تجاری به یک دارایی تبدیل کرده و شرکت‌ها را صاحب ارزش کنیم، بنابراین از سازمان حسابرسی و حسابداران خبره می‌خواهیم که این دارایی‌های نامشهود را به ارزش تجاری تبدیل کنند.

توفیق با اشاره به ارزش برند اپل که اکنون ۹۸ میلیارد دلار است و این به عنوان دارایی نامشهود اپل احصا شده است، متذکر شد: اپل در سال ۲۰۱۲ برابر ۱۷۰ میلیارد دلار فروش داشته که از این رقم ۴۳ میلیارد دلار آن سود بوده است؛ در حالی که کل فروش نفت ایران ۴۳ میلیارد دلار است!

بازنگری در نگاه کلان کشور به تحقیق و توسعه در صنعت

در ادامه این همایش، علی معصومی دبیر انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن، با تاکید بر اینکه نگاه کلان کشور به تحقیق و توسعه در صنعت و معدن باید بازنگری شود، گفت: یکپارچه کردن و به روز رسانی اهداف انجمن مراکز تحقیق و توسعه و ارتباط و هماهنگی بیشتر با واحدهای صنعتی و هم سیاست‌گذاران مجلس و به خصوص کمیسیون صنایع و معادن برای گسترش تحقیق و توسعه از اهداف برگزاری این همایش است.

وی برقراری ارتباط میان ذی‌نفعان تحقیق و توسعه کشور و ترویج فرهنگ تحقیق و توسعه و اثرات آن در توسعه اقتصادی را از دیگر اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد و افزود: این همایش با محوریت تحقیق و توسعه و اقتصادی مقاومتی برگزار شد تا جایگاه خود را در توسعه و اقتصاد و اقتصاد مقاومتی مشخص کنیم.

معصومی با بیان اینکه به تحقیق و توسعه کاربردی و بنگاهی در قوانین کشور کمتر پرداخته شده است، اظهار کرد: تحقیق و توسعه یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی است و اگر تحقیق و توسعه خوبی نداشته باشیم، اقتصاد کشورمان استحکام لازم را ندارد و نمی‌تواند با دنیا رقابت کند.

وی افزود: هم اکنون که زمان تدوین برنامه ششم توسعه است نیز باید نگاه جدی به تحقیق و توسعه صورت گیرد. ضمن اینکه در این همایش تلاش شده تا برقراری میان ذی نفعان تحقیق و توسعه، ترویج فرهنگ تحقیق و توسعه و اثرات آن در توسعه اقتصادی و گسترش تعاملات و ارتباطات واحدهای تجاری با مراکز تحقیق و توسعه لحاظ شود.