گروه صنعت و معدن: وعده خروج از رکود در ۶ ماه آینده و بازگرداندن تولید به ریل رونق را می‌توان یکی از مهم‌ترین وعده‌های دولت یازدهم به بخش تولید دانست؛ وعده‌ای که این سوال را به همراه دارد که آیا با توجه به مشکلاتی که در حال حاضر بخش تولید با آن مواجه است رسیدن به آن امکان‌پذیر خواهد بود؟ در نظر گرفتن بازه زمانی برای خروج از رکود در حالی است که صنعتگران معتقدند برای عبور از این چالش باید زیرساخت‌های مورد‌نیاز بخش تولید از جمله ایجاد ثبات در بازار، رفع مشکل گشایش اعتبار اسنادی، تقویت بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه یا وام از طریق صندوق توسعه ملی، اجرای قانون بهبود کسب‌و‌کار، پرداخت به موقع مطالبات پیمانکاران و... فراهم شود و ظاهرا دولت نیز سعی دارد تا با عزم جدی پابه میدان گذارد و این بار بیش از وعده راهکارهایی نیز برای خروج از رکود در نظر بگیرد. ایجاد انضباط بیشتر در اقتصاد، افزایش قدرت سرمایه بانک‌ها متناسب با رشد اقتصاد کشور، افزایش قدرت تسهیلات‌دهی، ثبات مقررات و... از جمله مواردی هستند که دولتمردان سعی دارند تا با فراهم کردن آنها بتوانند نقشه راه خروج از رکود را اجرایی کنند و در نیمه دوم سال رکود حاکم در بازار را از سر راه تولید بردارند. راهکارهایی که صنعتگران معتقدند در صورت اجرایی شدن آنها شرایط برای اجرایی کردن وعده داده شده فراهم خواهد شد. نزدیک کردن دیدگاه دولت و بخش خصوصی را شاید بتوان یکی از مهم‌ترین راهکارهای تحقق وعده ۶ ماهه دانست و در این خصوص نظر برخی فعالان اقتصادی و صنعتی را در این گزارش منتشر کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید. علینقی مشایخی

استاد اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف

سرمایه سرگردان بسیاری در دست مردم وجود دارد که باید به سمت درست برای سرمایه‌گذاری سوق داده شوند. این سرمایه‌های سرگردان باید به سمت سرمایه‌گذاری که روشن‌تر است حرکت کنند. این امکانات در کشور وجود دارد و باید برای رفع رکود از آن کمک گرفت. از سوی دیگر، بازارهای صادراتی به‌خصوص عراق یکی از راه‌های خروج تولید از رکود است. باید برای افزایش صادرات نیز برنامه‌ریزی کرد. همچنین بازار سرمایه ما متمرکز در ثانویه است و بازار اولیه رشد نکرده است؛ با این شرایط چطور فاینانس را به سمتی حرکت دهیم تا مردم به سرمایه‌گذاری روی بیاورند. صرفه‌جویی انرژی یکی دیگر از راهکارها است. در این خصوص باید برای واحدهای تولیدی که انرژی زیادی صرف می‌کنند نیز برنامه‌ریزی صورت گیرد.

داریوش مهاجر

دبیرکل کنفدراسیون صنعت ایران

باید تاثیر عوامل غیراقتصادی در اقتصاد برای خروج از رکود مورد توجه قرار گیرد؛ در این خصوص تاکنون اقدام اساسی صورت نگرفته است این در حالی است که این بخش می‌تواند کمک بسیاری به خروج از رکود کند.

از سوی دیگر فرهنگ نیز می‌تواند در این خصوص کارساز شود؛ چراکه ایجاد نگاه فرهنگی موجب می‌شود تا تقاضا برای کالای تولید داخل افزایش پیدا کند و دولت و بخش خصوصی می‌توانند با انجام کار فرهنگی و تغییر نگاه برتری کالای خارجی به داخل گام بردارند؛ اما این نکته را نیز باید مدنظر قرار داد که برای این تغییر نگاه، باید روی برندسازی کار شود و دولت باید حمایت کند. همچنین بحث سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی نیاز به توجه ویژه دارد.

محمدرضا جابرانصاری

عضو انجمن مدیران صنایع

در وضعیت رکود و رشد بیکاری باید به داد واحدهای کوچک و متوسط رسید. در حال حاضر یکی از معضلات بخش تولید بحث مطالبات از بنگاه‌ها‌ی دولتی است که باید برای رفع این مشکل چاره‌ای اندیشید. بدهی معوق دولت و مردم به شرکت‌ها مخصوصا به بخش نیرو و گاز، به یک‌سال هم می‌رسد. این در حالی است که برای این بدهی معوق جریمه‌ تاخیر در نظر گرفته نمی‌شود که این امر موجب می‌شود تا بنگاه‌های تولیدی با کمبود سرمایه مواجه شوند. از سوی دیگر، عدم پرداخت مطالبات این بنگاه‌ها موجب می‌شود تا واحدهای تولیدی برای تامین سرمایه به بانک‌ها روی آورند که این امر نیز مشکلات بسیاری را برای بنگاه‌های تولیدی به وجود می‌آورد.

محمدرضا نجفی‌منش

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان

قصد و نیت دولت رفع رکود است و برای تحقق این مهم نیز از تمام سازمان‌ها و ارگان‌ها درخواست کمک کرده است؛ اما باید این نکته را نیز مدنظر قرار داد که برای تحقق این امر باید زیرساخت‌ها فراهم شود.

در این خصوص می‌توان به حذف قوانین دست‌و‌پاگیر به خصوص قوانین مصوب از سوی بانک مرکزی اشاره کرد. ایجاد ثبات ارزی یکی دیگر از اقداماتی است که می‌تواند به از بین بردن رکود کمک کند. ایجاد ثبات در بازار، رفع مشکل گشایش اعتبار اسنادی، تقویت بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه یا وام از طریق صندوق توسعه ملی، اجرای قانون کسب‌و‌کار، پرداخت به موقع مطالبات پیمانکاران و... از جمله مواردی هستند که می‌تواند به رفع رکود کمک کند و باید در این خصوص قدم اساسی برداشت.

نصرالله محمدحسین فلاح

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت

یکی از ضروریات خروج از رکود بهبود روابط خارجی است؛ تا زمانی که روابط خارجی ما بهبود نیابد، بازار داخلی روز به روز ضعیف‌تر می‌شود. بحث بانک‌ها و نرخ سود بانکی یکی دیگر از عواملی است که در خروج از رکود موثر است. در حال حاضر با توافق بانک‌ها سقف نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت ۲۲ درصد تعیین شده است، این تصمیم اگر چه خیلی قوی نیست، اما می‌توان انتظار داشت (با فرض خروج مردم از سفته‌بازی در بازار) که منابع بیشتری را به سمت تولید سوق دهد. یکی دیگر از زمینه‌های خروج از رکود، اعتماد بین نهادهای اقتصادی و دولت است. جلوگیری از ممنوع‌الخروج کردن فعالان اقتصادی، ایجاد قدرت برنامه‌ریزی برای فعالان صنعتی و بهبود روابط بین سرمایه‌گذاران و بانک‌ها اعتماد از دست رفته را برمی‌گرداند.

علیمردان شیبانی

نایب رئیس انجمن صنایع نساجی

اینکه دولتمردان به خروج از رکود تا ۶ ماه آینده امید دارند، بسیار خوب است؛ اما امید تنها کافی نیست. در حال حاضر بخش خصوصی روی عواملی از جمله بالا و پایین رفتن قیمت ارز، تامین مواد اولیه تولید، مقررات صادرات و واردات نقشی ندارد و دولت محور اصلی است. آنچه مسلم است حل این مسائل رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت و باید در این راه گام برداشته شود.

از سوی دیگر، در شرایط فعلی تحریم‌های بین‌المللی و داخلی مهم‌ترین عامل ایجاد رکود هستند. بنابراین برای گذر از رکود باید در وهله اول واحدهای تولیدی فعال شده و ظرفیت‌های تولیدی آنها بالا رود. از سوی دیگر توانمندی‌های بخش خصوصی باید به جد به‌کار گرفته شود.