گروه انرژی- مقامات مسوول در وزارت نیرو خواستار صرفه‌جویی مصرف آب از سوی مردم برای عبور از تابستان امسال با کمترین محدودیت و مشکل شدند. معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا علاوه بر تهران از اراک، اصفهان، شیراز، قزوین، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان و یزد به عنوان سایر کلان‌شهرهایی که در معرض تنش آبی قرار دارند، نام برد.رحیم میدانی با بیان اینکه برای تامین آب شرب مورد نیاز کشور در تابستان جاری با ۳۸ مترمکعب در ثانیه کمبود آب مواجه هستیم، تصریح کرد: چنانچه ۱۰ درصد در مصارف مشترکان صرفه‌جویی شود، می‌توانیم تابستان امسال را با کمترین محدودیت و مشکل سپری کنیم. به گفته وی، در شرایط کنونی ۳۷ میلیون نفر از جمعیت کشور در معرض تنش آبی قرار دارند که این میزان ۵۰ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود. وی همچنین شمار شهرهای در معرض تنش آبی در کشور را ۵۱۷ شهر اعلام کرد و افزود: مصارف و منابع قابل‌تامین در این شهرها در نقطه سر به سر قرار دارد، در حالی که باید ۲۵ درصد ضریب اطمینان وجود داشته باشد.

میدانی شمار مشترکان آب کشور را ۱۹ میلیون فقره شامل پنج میلیون مشترک روستایی و ۱۴ میلیون مشترک آب شهری اعلام کرد و گفت: برای تامین آب این میزان مشترک، حدود ۶/۶ میلیارد مترمکعب ظرفیت تولید در کشور ایجاد شده است. هشدار این مقام مسوول در مورد تنش آبی در کلان‌شهرهای کشور در حالی است که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور از اجرای تدابیر ویژه تامین آب برای گذر از تابستان ۹۳ خبر می‌دهد. حمیدرضا جانباز درباره برنامه‌های شرکت آب و فاضلاب کشور برای گذر از تابستان ۹۳، گفت: با توجه به موارد موجود در برنامه پنجم توسعه برای تامین آب، باید اجرای پروژه های معطلی که زیرساخت‌های آن آماده است، سرعت بگیرد. وی با بیان اینکه در زمان کنونی خود را برای تابستان پیش رو آماده می‌‌کنیم، گفت: تامین آب شرب کلان‌شهرهای کشور از چالش‌های ما است.

وی با تاکید بر اینکه باید تابستان ۹۳ و تامین آب شهرها و روستاهای کشور را در این تابستان به سلامت به انتها برسانیم، گفت: تکمیل سامانه‌های آبرسانی به کلان شهرها و مدیریت تقاضا راهکارهای مدیریت مصرف است که می‌تواند راهگشا باشد و ما را در تابستان سخت احتمالی یاری می‌‌رساند. جانباز بخشی از دلایل آبرسانی سیار به پنج هزار روستا در کشور را تغییر اقلیم و مشکلات تامین آب و بخش مهمی از آن را نبود زیرساخت‌های مناسب عنوان کرد و افزود: با وجود ظرفیت‌های پیش آمده در بودجه سال جاری، امیدواریم که مجتمع‌های آبرسانی هرچه سریع تر به ثمر بنشیند. وی ادامه داد: با وجود اینکه سال گذشته از لحاظ میزان بارش‌ها سال خوبی برای کشور نبوده است، اما تاکنون دغدغه‌ای برای تامین آب شهرها و روستاها وجود نداشته است. جانباز تصریح کرد: برگزاری نشست‌های مدیریت بحران از سال گذشته آغاز شده و اکنون نیز در حال اجرا است تا بتوان تابستان پیش رو را بدون هیچ مشکلی سپری کرد.