گروه صنعت و معدن- ۱۱سال از برگزاری همایش جایزه بهره‌وری و تعالی سازمانی می‌گذرد و تنها یک شرکت در طول برگزاری دوره‌های مختلف آن موفق به دریافت تندیس زرین این همایش شده است. در یازدهمین دوره همایش جایزه بهره‌وری و تعالی سازمانی با موضوع «نتایج متوازن و توسعه پایدار» نیز اگرچه هیچ شرکتی نتوانست به بالاترین سطح دریافت جایزه دست پیدا کند اما یک شرکت موفق به دریافت تندیس سیمین و هشت شرکت موفق به دریافت تندیس بلورین و ۴۳ شرکت تقدیرنامه برای تعالی دریافت کردند. حداقل امتیاز مورد نیاز برای دریافت گواهی تعهد، تعالی و تقدیرنامه ۳۰۰، تندیس بلورین ۴۵۰، تندیس سیمین ۵۵۰ و تندیس زرین ۶۵۰ امتیاز است. سال گذشته نخستین شرکت ایرانی که با کسب بیش از ۶۵۰ امتیاز در بخش ساخت و تولید برنده تندیس زرین جایزه ملی تعالی سازمانی شد، به‌منظور ایجاد فرصت رقابت برای سایر سازمان‌ها به مدت سه سال از شرکت مجدد در فرآیند اعطای جایزه ملی تعالی سازمانی منع شد. با این حال، امسال هیچ شرکتی موفق به کسب امتیاز لازم برای دریافت تندیس زرین این همایش نشد.

در بخش ساخت و تولید «فولاد خوزستان» با کسب بیش از ۵۵۰ امتیاز موفق به دریافت تندیس سیمین شد. همچنین هشت شرکت دیگر نیز با کسب امتیاز لازم موفق به دریافت تندیس بلورین شدند. شرکت‌های «پالایش گاز سرخون و قشم»، «پالایش گاز شهید‌هاشمی‌نژاد» (خانگیران)، «کیسون»، «میدکو»، «مجتمع فولاد خراسان» و «گروه صنعتی بارز» در بخش ساخت و تولید و «سایپا یدک» و «بانک پاسارگاد» در بخش خدمات تندیس بلورین گرفتند.

ضرورت مسوولیت‌پذیری بنگاه‌ها

در یازدهمین همایش جایزه بهره‌وری و تعالی سازمانی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به لزوم مسوولیت‌پذیری بنگاه‌ها در قبال مردم، بر ضرورت اتخاذ رویکردی نوین و بازتعریف مدل تعالی و سرآمدی بنگاه‌ها متناسب و مبتنی بر اقتصاد مقاومتی تاکید کرد. غلامرضا شافعی، رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: تعالی و سرآمدی در فرهنگ ما مجموعه‌ای از ارزش‌ها از جمله صداقت و روراستی با ذی‌نفعان، قابلیت اعتماد، مسوولیت‌پذیری فردی و اجتماعی، تعهد مدیریتی و تلاش برای بهبود تعریف می‌شود.وی افزود: اگر مردم احساس کنند دغدغه آنها، دغدغه بنگاه‌ها و مدیران و کارکنان آنها است، به بنگاه‌های خود افتخار خواهند کرد و آنها را متعلق به خودشان خواهند دانست که در ایجاد چنین رابطه‌ای، تک‌تک مدیران و کارکنان نقش دارند.

وی ادامه داد: در ۱۰سال گذشته جوایز متعدد تعالی به بنگاه‌های مختلف اعطا شده که خوب است آثار وضعی و ریالی این جوایز بررسی و به عدد و رقم تبدیل شود؛ البته باید نرخ تورم را در این بررسی لحاظ کرد. رئیس هیات عامل ایدرو با مقایسه شاخص‌های مدل‌های مختلف تعالی در آمریکا، اروپا و ژاپن با ایران اظهار کرد: این شاخص‌ها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، اما سوال این است که چرا جوایز تعالی که بر اساس این شاخص‌ها اعطا می‌شود، کمک موثری به رشد اقتصاد کشور نکرده است؟ اگر چه بخشی از این مسائل ناشی از تحریم‌ها است، با این حال نباید نقش روش‌های مدیریتی و نحوه مدیریت دولتمردان را در بروز اشکالات نادیده گرفت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به کافی بودن این مدل‌ها در شرایط عادی، تصریح کرد: شرایط کشور ما عادی نیست و اگرچه مذاکرات با غرب تاکنون به خوبی پیش رفته، ولی ممکن است رسیدن به تفاهم، زمانبر باشد که باید برای تداوم تحریم‌ها، مدل داشته باشیم.

جایگاه اقتصادی ایران در دو سال گذشته

وی با اشاره به برخی آمارها در خصوص وضع اقتصاد کشور گفت: به‌رغم پیش‌بینی رشد هشت درصدی اقتصاد در برنامه پنجم توسعه، متوسط رشد اقتصادی کشور در دو سال گذشته منفی

۲/۱ درصد بوده است. همچنین در نیمه اول سال جاری، نرخ تورم ۳۹ درصد و حجم نقدینگی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بوده و نرخ بیکاری نیز سال گذشته ۱۳درصد گزارش شده است.

در این همایش همچنین، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با بیان اینکه نگرش متعارف به تعالی سازمانی نشان می‌دهد که توانمندسازها باید به صورت متوازن با یکدیگر رشد کنند، گفت: مدل تعالی سازمانی چارچوبی مناسب برای خودارزیابی شرکت‌ها به حساب می‌آید و نگاه سیستمی به سازمان دارد و عوامل توانمندساز را به صورت متوازن مورد ارزیابی قرار می‌دهد و در کنار سایر مدل‌های مدیریتی به بهبود سازمان کمک می‌کند. کرمانشاه افزود: بیش از ۸۰۰ ارزیاب و حدود ۵۰۰ سازمان درگیر ارزیابی جایزه تعالی سازمانی بوده‌اند. در یازدهمین‌جایزه بهره‌وری و تعالی سازمان ۸۹ سازمان در پنج بخش شامل ۴۰ سازمان در بخش ساخت و تولید، ۴۶ سازمان در بخش خدمات، یک سازمان در بخش سلامت، یک سازمان در بخش آموزش و یک سازمان در بخش عمومی در ارزیابی‌های تعالی سازمانی شرکت کردند.