گروه صنعت و معدن- نمایندگان صنعتگران و معدن‌کاران در اتاق بازرگانی یک بار دیگر موضوع سرمایه‌گذاری و موانع پیش روی آن در ایران را در دستورکار نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران قرار دادند. آنچه رئیس کمیسیون و سایر اعضای آن به عنوان دغدغه اصلی حوزه کسب‌وکار اعلام کرده‌اند، مساله سرمایه‌گذاری و یافتن روش‌ها و راه‌هایی برای ورود صاحبان سرمایه به وادی صنعت و اقتصاد ایران است. به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، محسن خلیلی در نشست اخیر کمیسیون، چالش‌های اقتصاد ایران را در سه مشخصه «بسته بودن»، «دولتی بودن» و «نفتی بودن» خلاصه کرد و «سرمایه‌گذاری خارجی» را به عنوان محوری برای خروج از این بن‌بست سه گانه دانست. او با دعوت از رئیس انجمن سرمایه‌گذاری مشترک ایرانی و خارجی به نشست کمیسیون، موضوع حیاتی جذب صاحبان سرمایه را مورد واکاوی قرار داد.

به گفته خلیلی، چالشی به نام «جذب سرمایه‌گذار خارجی» در اقتصاد ایران قدمتی ۱۰۰ ساله دارد.

نقشه راهی برای حل بحران اقتصادی

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران با ابراز نگرانی از رشد بیکاری در کشور که به اذعان برخی مسوولان دولتی نیز درآمده است، تنها راهکار برون رفت از این بحران را رشد سرمایه‌گذاری و جذب صاحبان سرمایه خارج از کشور دانست و در همین زمینه دعوت رئیس‌جمهور از سرمایه‌گذاران خارجی در اجلاس داووس را مورد تقدیر قرار داد.

خلیلی بخشی از سخنانش را به موضوع تدوین استراتژی توسعه صنعتی کشور معطوف کرد و تعیین مسیر و نقشه راهی برای بهبود تولید ناخالص داخلی و همچنین فعالیت در صنایعی را که در آن مزیت نسبی و رقابتی وجود دارد، ضروری عنوان کرد. وی اظهار امیدواری کرد که اتاق تهران با حمایت از تدوین سند استراتژی توسعه صنعتی کشور، در پیشبرد این مهم سهیم شود.

در ادامه این نشست، حسین سلیمی رئیس انجمن سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایرانی و خارجی به تشریح چالش‌های جلب و جذب سرمایه‌گذاران برون مرزی پرداخت. وی، مقوله «اعتقاد» به موضوعی همچون سرمایه‌گذاری را یکی از مهم‌ترین زمینه‌های شکل‌گیری آن دانست و گفت: در حال حاضر تنها راهکار برون رفت از رکود اقتصادی ورود و به‌کارگیری سرمایه‌های خارج از کشور است به گونه‌ای که ایران برای ایجاد هشت میلیون فرصت شغلی نیاز به صدها میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی دارد.

سلیمی در ادامه به مهم‌ترین دستاوردهای سرمایه‌گذاری خارجی برای کشور اشاره کرد و افزود: از جمله دستاوردها و نتایجی که می‌توان از محل سرمایه‌گذاری خارجی به دست آورد، واردات و به‌کارگیری بهترین ماشین‌آلات در صنایع کشور است، علاوه‌بر آنکه سرمایه‌گذاری خارجی، انتقال تکنولوژی جدید را نیز برای صنعت ایران به همراه خواهد داشت.

به گفته وی، به خدمت گرفتن سرمایه‌های خارجی در تسهیل فرآیند صادرات غیرنفتی و انتقال ارز نیز آثار قابل‌توجهی دارد و در تامین بهترین مواد اولیه برای واحدهای تولیدی نیز نقش بسزایی خواهد داشت. او تزریق وام‌های مطلوب ارزی از طریق شرکای خارجی با سود مناسب را یکی دیگر از مزایای به‌کارگیری سرمایه‌گذاری خارجی در کشور عنوان کرد. رئیس انجمن سرمایه‌گذاری مشترک ایرانی و خارجی، معتقد است که نگاه برخی از مسوولان به سرمایه‌گذار خارجی همچنان، همانی است که در سال‌های ابتدایی انقلاب بروز پیدا کرده بود و تا زمانی که این نگاه و دید تغییر نیابد، راه برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به ایران بسته است.

محمدرضا بهرامن عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران نیز در این نشست با اشاره به مدیریت و سیاست‌گذاری غلط اقتصادی کشور طی سال‌های گذشته، اظهار امیدواری کرد که در دولت تدبیر و امید اصلاحات جدی در حوزه سیاست‌گذاری‌ها صورت گیرد. وی در عین حال از اقدامات اخیر خانه معدن ایران در راستای مطالعه و استفاده از فرصت‌های پیش روی اقتصاد ایران که پس از توافق ژنو بروز یافته، خبر داد و تصریح کرد که این تشکل معدنی همایشی را در همین رابطه برگزار خواهد کرد.