خبرگزاری تسنیم- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: نسبت به زمان مشابه سال گذشته، کسری ۲۶۰ میلیون مترمکعبی در ذخایر آبی سدهای استان تهران داریم که این وضعیت آغاز یک دوره کم آبی را در شهر تهران به دنبال دارد. خسرو ارتقایی در نشستی خبری اظهار کرد: از ابتدای مهرماه سال جاری که آغاز سال آبی ۹۳ - ۹۲ است تا امروز در حوزه استان تهران بارندگی نداشتیم، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته، ۹ میلی‌متر بارندگی و به‌طور متوسط در ۴۵ سال گذشته در این مدت ۴۵ میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم. وی افزود: در سال آبی گذشته نیز حدود ۲۰ درصد نسبت به وضعیت معمول دراز مدت کمبود بارندگی داشتیم که این وضعیت به شرایط کم بارانی پاییز امسال اضافه می‌شود.

وی افزود: سازمان هواشناسی کشور از آغاز بارندگی در استان تهران، شمال و شمال غرب کشور طی ۴۸ ساعت آینده خبر داده‌است که امیدواریم با توجه به اینکه ‌این اولین بارش تهران پس از ۶ ماه خواهد بود، حجم آن قابل توجه باشد.

این مقام مسوول با بیان اینکه در بدترین شرایط ذخایر آبی در یک دهه اخیر هستیم، تصریح کرد: با فرض اینکه در ادامه سال آبی ۹۳ - ۹۲ نیز وضعیت بارندگی نرمال باشد، کسری ذخایر سدهای تهران برطرف نخواهد شد.

ارتقایی در خصوص تمهیدات اندیشیده شده برای جبران کسری منابع آبی استان، گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم که ۳۶ حلقه چاه جدید در تهران حفر شود که عموما در سطح شهر تهران به ویژه در مناطق غربی و مرکزی و شرق و شمال شرق شهر است.

وی افزود: همچنین با کمک شرکت آب و فاضلاب استان، نیاز نهادها و سازمان‌هایی را که اقدام به مصرف آب خام می‌کنند در صورت امکان با آب چاه‌ها و پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب تامین می‌کنیم و چاه‌های موجود در نهادهای عمومی را که سطح کیفیت آب آن برای شرب مناسب است، به شبکه سراسری متصل خواهیم کرد.

ارتقایی پیشنهاد خود را برای گذر از وضعیت کم آبی، کاهش ۲۰ درصدی مصرف توسط شهروندان عنوان کرد و گفت: به خانه‌هایی که چاه غیرمجاز دارند، پروانه بهره‌برداری می‌دهیم.

وی ادامه داد: در گذشته اقدام به مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز می‌کردیم، اما اکنون نه تنها آنها را مسدود نمی‌کنیم بلکه از این استقبال می‌کنیم که مردم مصارف غیرخانگی خود را از آب شرب تامین نکنند و با استفاده از آب چاه‌ها اقدام به آبیاری فضای سبز و استفاده در مصارفی چون استخر کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران تصریح کرد: ۱۰ هزار چاه غیرمجاز در سطح تهران داشتیم که طی سال‌های گذشته به ۷۰۰ مورد پروانه بهره برداری دادیم و آمادگی داریم که به ۹۲۰۰ حلقه چاه دیگر نیز پروانه بهره‌برداری بدهیم، اما این به این معنی نیست که شهروندان اقدام به حفر چاه بدون مجوز کنند.