محمد پارسا* در خبرها شنیده شد که معاونت بین‌الملل رییس‌جمهور برای عدم موازی کاری در امور وزارت خارجه احتمالا حذف می‌شود. بخش زیادی از فعالان بخش خصوصی از شنیدن این خبر دلنگران شدند. چراکه این معاونت قرار بود در حوزه‌های اقتصادی فعال و رویکرد آن صادراتی باشد. با این شرایط بیم آن می‌رود که این موضوع مهم نیز با این معاونت حذف شود. بنگاه‌های فعال در حوزه خدمات فنی و ‌مهندسی که فعال در صنعت انرژی و احداث هستند در پروژه‌های زیادی در منطقه خصوصا ترکمنستان، ارمنستان، قزاقستان، عراق و افغانستان در مناقصات در مقابل رقبای سرسخت خارجی برنده شده‌اند، ولی به دلیل عدم دسترسی مدیران بنگاه‌های ما به رأس هرم تصمیم‌گیری در کشورهای همسایه موفق به عقد قرارداد نشده‌اند و عملا بدون هیچ پناه یا حمایتی در این شرایط رها شده‌اند. در این‌گونه مناقصات رقبای ما خصوصا در کشور ترکیه به همراه رییس‌جمهور یا نخست وزیرشان به دیدار رییس‌جمهور یا سران کشورها می‌روند و از حمایت قوی سیاسی رییس کشورشان برخوردارند.

روسای جمهور ما تاکنون اگر حمایتی هم داشته‌اند حمایتشان از بنگاه‌های دولتی یا نیمه دولتی بوده است و کمتر از بخش خصوصی کشورشان حمایت کرده‌اند. اگر سال حماسه سیاسی و اقتصادی است و اگر قرار است برنامه‌های چشم‌انداز بیست ساله را مد نظر قرار دهیم و به رشد اقتصادی حدود ۸ درصد برسیم و ۵/۲ درصد این رشد اقتصادی از محل بهره‌وری باشد، بنگاه‌های ما باید صادرات‌محور باشند تا در افق سال ۱۴۰۴ هزینه‌های دولت از محل درآمدهای غیرنفتی تامین شود. دولت محترم ما شریک همه بنگاه‌های بخش خصوصی است و ۲۵ درصد از درآمد بنگاه‌ها را به عنوان مالیات می‌گیرد. پس به نحوی غیرمستقیم سهامدار ۲۵درصدی کل بنگاه‌های بخش خصوصی است و بخش عمده‌ای از درآمدش باید از محل مالیات بر ارزش افزوده باشد. البته همه می‌دانیم که جنابعالی با تدبیر و اعتدال قصد دارید تا با حفظ اقتدار ملی و حفظ ارزش‌ها و با دیدگاه علمی و منطقی در حوزه روابط بین‌الملل سد تحریم‌های ظالمانه را بشکنید.

اکثریت ملت به شما رای دادند که شما با پشتوانه ملت و با سرمایه عظیم اجتماعی که پشت سرتان دارید از عهده رفع ظلم تحریم‌ها برآیید، ولی واقعا اگر ما بخواهیم تا سال ۱۴۰۴ حجم صادرات غیرنفتی‌مان را به بالای رقم ۲۰۰ میلیارد دلار برسانیم که ۳۰ درصد آن حداقل در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه‌های مختلف خصوصا صنعت احداث و انرژی باشد، راهی جز تعامل مثبت اقتصادی قوی با دنیای خارج نداریم.

جنابعالی به عنوان سمبل اراده ملی بهتر از همه می‌دانید که ما اگر به جای واردات سرسام آور در ۸ سال گذشته بخشی از درآمدهای نفتی را در کشورهای خارج، به منظور ایجاد درآمد پایدار صادراتی در حوزه‌های مختلف مثل پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها و اتوبان‌های سراسری و مسکن و غیره سرمایه‌گذاری می‌کردیم، هم گرفتار تورم سرسام‌آور فعلی نمی‌شدیم و هم درآمدهای صادراتی پایدارتری را کسب می‌کردیم. اگر قرار باشد تا سال ۱۴۰۴ بنگاه‌های ما حداقل ۶۰ میلیارد دلار در سال پروژه‌های خدمات فنی و مهندسی صادرات داشته باشند، باید حداقل ۴۰ شرکت ما جزو ۲۵۰ شرکت برتر در حوزه پیمانکاری برتر بین‌المللی باشند در صورتی که در حال حاضر تنها دو شرکت ما جزو این ۲۵۰ شرکت هستند و توجه داشته باشیم که هنر روسای‌جمهور و نخست وزیران ترکیه این بوده است که در حال حاضر ۳۸ شرکت ترک جزو ۲۵۰ شرکت برتر در دنیا هستند.

اگر رییس‌جمهور و نخست وزیر آنها به صورت هدفمند در هر سفر ۵۰ مدیر بنگاه صادراتی‌شان را در حوزه پیمانکاری خدمات فنی و مهندسی در هیات همراه به دنبال دارد، رییس‌جمهور کشورمان هم می‌تواند با داشتن یک معاون در حوزه بین‌الملل که کارش اقتصادی و صادراتی است و با هماهنگی با معاونت‌های بین‌الملل ۶ وزارتخانه دیگر و مدیرکل صادراتی وزارت امور خارجه با سازماندهی مناسب قدم مناسبی را در این جهاد اقتصادی در سال حماسه سیاسی و اقتصادی با رویکرد تعاملی با کشورهای همسایه و بازارهای هدف صادراتی بردارد.

*عضو شورای گفت‌وگوی دولت با بخش‌خصوصی در دوره اول و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران