گروه انرژی- «تشکیل کارگروهی ویژه برای سر و سامان دادن به دومین دریاچه بزرگ آب شور جهان» و «برنامه دولت برای اصلاح نظام قیمت‌گذاری آب و برق» مهم‌ترین اولویت‌های وزیر جدید نیرو در روزهای اول کاری وی است. حمید چیت‌چیان در حالی رای اعتماد بالای نمایندگان مجلس را از آن خود کرد که مهم‌ترین دغدغه آنها تعیین تکلیف وضعیت دریاچه ارومیه بود. دغدغه‌ای که وزیر نیرو اصلاح الگوی کشت و اصلاح الگوی آبیاری را از جمله عوامل کاهش تقاضا برای آب، به‌منظور احیای دریاچه ارومیه دانست. موضوع خشک شدن تدریجی دریاچه ارومیه در غرب کشور چند سالی است که به چالش وزارت نیرو تبدیل شده است؛ به‌طوری‌که بسیاری از کارشناسان با هشدار نسبت به تداوم این موضوع اعلام می‌کنند در صورت ادامه روند فعلی، تا ۴ سال آینده این دریاچه خشک می‌شود.

سدسازی، استفاده نادرست و غیراستاندارد آب کشاورزی در این حوضه آبریز و... از جمله دلایلی است که گفته می‌شود منجر به کاهش سطح آب این دریاچه شده است.

در سال‌های اخیر راهکارهای گوناگونی برای جلوگیری از توقف روند خشکی دریاچه ارومیه مطرح شده که شامل انتقال آب از سایر حوضه‌ها از جمله ارس و دریای خزر به دریاچه ارومیه، متوقف کردن سدسازی‌ها، رهاسازی رودخانه‌ها و بستن تمامی چاه‌های برداشت غیرمجاز آب و باروری ابرها در حوضه دریاچه ارومیه است. بحران خشک شدن دریاچه ارومیه در حالی است که دولت در اولین جلسه رسمی هیات وزیران کارگروهی را موظف کرد تا ظرف دو ماه راهکار حل این معضل را بیابد.

در این میان، وزیر نیرو درحالی از احتمال توقف اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام سدسازی در حوضه آبریز ارومیه خبر می‌دهد که حدود ۸۰ سد در آن بخش به بهره‌برداری رسیده یا درحال اجرا هستند. به‌ گزارش «ایسنا»، چیت‌چیان با تاکید بر اینکه تمام سوابق مربوط به دریاچه ارومیه را جمع‌آوری کرده‌ایم و در همین راستا در هفته جاری جلسه خواهیم داشت، گفت: در جلسه هفته جاری، تمام اقدامات گذشته مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا برای آینده چه کنیم. پیش‌بینی ما این است که نتیجه این کار طی دو ماه به هیات دولت ارائه شود. وزیر نیرو همچنین با اشاره به پایین بودن نرخ بازگشت منابع مالی حاصل از فروش آب و برق به مشترکان، گفت: آنچه مسلم است این است که در بخش آب و برق میزان درآمدی که از فروش این دو خدمت کسب می‌کنیم، به اندازه یک چهارم هزینه‌های انجام شده است و این وضعیت عدم تعادلی را در تامین منابع نیرو ایجاد کرده است؛ بنابراین مشغول بررسی این موضوع هستیم تا تصمیمات لازم در دولت گرفته شود. چیت‌چیان در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی دولت نیز افزود: برای توسعه شبکه‌های آب و تامین آب و برق مورد نیاز بخش‌های مختلف ناچاریم منابعی فراهم کنیم که این توسعه‌ها امکان‌پذیر باشد.