دنیای اقتصاد - علی‌اکبر محرابیان، سرپرست وزارت صنایع و معادن در جمع تشکل‌های صنعتی از قول ویژه رییس‌جمهور برای افزایش سهم صنعت از تسهیلات بانکی خبر داد که در پاسخ به درخواست وی انجام شده است.به گفته محرابیان، برخی دشواری‌ها بر سر راه فعالیت‌های صنعت و معدن از بیرون بر آن تحمیل می‌شود. وی قانون کار را ضد کار معرفی کرد و گفت این قانون یک مانع است. سرپرست وزارت صنایع و معادن در جمع تشکل‌های صنعتی مطرح کرد

قول ویژه رییس‌جمهور برای افزایش سهم صنعت از تسهیلات بانکی

گروه صنعت و معدن- علی اکبر محرابیان سرپرست وزارت صنایع و معادن روز پنج‌شنبه گذشته در تالار اندیشه وقتی با جمعیت نه چندان زیاد اعضای تشکل‌های صنعتی مواجه شد به اشتباه وزارت صنایع و معادن در نحوه دعوت از اعضای تشکل‌ها اعتراف کرد و گفت: انتظار می‌رفت ۳۰۰ نفر در این نشست حاضر باشند و شاید بهتر بود به جای دعوت از روسای هیات‌مدیره و سپردن کارهای بعدی به آنها وزارت صنایع و معادن برای تک‌تک آنها دعوتنامه ارسال می‌کرد.

با این همه، سرپرست وزارت صنایع و معادن در جمع حاضران و با اشاره به سخنان برخی از آنها یادآور شد آنچه بر زبان آمد عموما طرح مشکلات و گرفتاری‌ها بود و تاکید کرد باید از بالندگی صنعت و معدن نیز سخن گفت.

محرابیان افزود: باید برای پیشرفت صنعتی فعالیت کرد و بدون وجود امید و نشاط فعالیت و زندگی غیرممکن است و امیدوارم به نقاط روشن و افتخارآمیز نیز اشاره کنیم.

سرپرست وزارت صنایع با یادآوری برخی شاخص‌های فعالیت‌های صنعتی تصریح کرد می‌توان بر این نقاط انگشت گذاشت به گفته او سهم سرمایه‌گذاری صنعت و معدن از کل سرمایه‌گذاری که در سال ۱۳۷۵ معادل ۱۰درصد بود در سال ۱۳۸۵ به ۲۴درصد رسیده است. این رقم در سال ۱۳۸۲ برابر ۲۰درصد بوده است. سهم ارزش افزوده صنعت و معدن در تولید ناخالص داخلی در سال‌های ۱۳۷۵، ۱۳۸۲ و ۱۳۸۵ به ترتیب ۱۲درصد، ۱۷درصد و ۶/۱۹درصد بوده است.

محرابیان تاکید کرد برخی دشواری‌ها بر سر راه فعالیت‌های صنعت و معدن از بیرون بر آن تحمیل می‌شود و قانون کار را ضد کار معرفی کرد و گفت این قانون یک مانع است.

وی در پاسخ به سخنان محمدرضا جابرانصاری نایب رییس انجمن مدیران صنایع گفت: امروز سهم تسهیلات صنعت و معدن از کل تسهیلات بانکی ۳۰درصد است. من از رییس‌جمهور خواهش کرده‌ام که سهم صنعت و معدن را افزایش دهد و ایشان قول ویژه برای اجرایی شدن داده است.

محرابیان خطاب به میر محمد صادقی که از طرف خانه معدن در این نشست به نادیده گرفته شدن معدن اشاره کرده بود، گفت: من در ۵۰ روز گذشته ۴ بار تاکید کرده‌ام بخش معدن ایران یک بخش فراموش شده است و از حدود ۵۰میلیارد تن ذخایر معدنی فقط ۲۰۸میلیون تن بهره‌برداری می‌شود. این در حالی است که ما در بخش معدن مزیت نسبی داریم.

محرابیان در پاسخ به سخنان یکی از حاضران که یادآور شد صنعت فولاد مشکل دارد یادآور شد، صنعت فولاد در ایران وضعیتی خنده‌دار پیدا کرده است. در حالی که انرژی ارزان و کارگر ارزان داریم فقط ۱۰میلیون تن فولاد تولید می‌کنیم و باید در این مسیر گام‌های بلندتری برداریم.

وی از میرمحمد صادقی خواستار کمک به توسعه فعالیت‌های معدنی شد و گفت: تا دو سال دیگر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بنگاه‌های تحت تملک خود را واگذار خواهد کرد.

محرابیان یکی از دلایل ضعف در خصوصی‌سازی را فروش سهام شرکت‌ها به غیر اهل دانست و تاکید کرد: باید برای واگذاری و فروش شرکت‌های دولتی احراز صلاحیت صورت پذیرد. نمی‌توان یک کارخانه نساجی را به یک ماست فروش داد. سرپرست وزارت صنایع در پاسخ به خواسته مرتضی بهشتی، دبیرکل کنفدراسیون صنعت ایران که معتقد بود وزیر صنایع و معادن باید در کابینه وزنه‌سنگینی باشد، گفت: من هم اعتقاد دارم که وزیر صنایع و معادن باید وزیری قدرتمند باشد. شما مطمئن باشید در صورتی که وزیر شوم، قدرتمندانه ظاهر خواهم شد. اما قدرت ما باید براساس منطق باشد.

وی درباره اینکه آیا شورای مشورتی از صاحبان صنعت در بخش‌خصوصی در وزارت صنایع و معادن احیا می‌شود، گفت: تصور من این است که به جای تشکیل شورای مشورتی، کمیته‌های تخصصی از بخش‌خصوصی درست کنیم. این کمیته‌ها بررسی‌های کارشناسانه خود را به بحث گذاشته و تلفیق صورت پذیرد و به وزارت صنایع و معادن بیاید. من معتقدم تشکل‌های صنعتی باید خواسته‌های خود را سازگار کنند. در‌حال‌حاضر وقتی به طور مثال درباره میزان تعرفه واردات یک کالا نظرخواهی می‌شود تشکل‌ها دیدگاه‌های متفاوتی دارند.

تجربه و کارآمدی

محمدرضا جابر انصاری، نایب‌رییس انجمن مدیران صنایع در گردهمایی تشکل‌های صنعتی سخنران اول بود. او یادآور شد برای اینکه صنعت و اقتصاد ایران رشد شتابان را تجربه کند و در جایگاهی بالاتر قرار گیرد نیازمند حرکت در جهت محقق کردن سند چشم‌انداز توسعه هستیم. در این سند به چند موضوع مهم اشاره شده است که تعامل با جهان، رقابت‌پذیرشدن اقتصاد، پویایی اجتماعی، بهره‌گیری از دانش مدرن از شاخص‌های آنهاست. یکی از فعالیت‌های ضروری، خصوصی‌سازی است که یک مساله حیاتی شده و این مساله بدون مشارکت بخش‌خصوصی ناممکن است. صنعت‌گران بخش‌خصوصی، دانش، تجربه و کارامدی دارند و می‌توانند در این کار به دولت کمک کنند. جابر انصاری تاکید کرد برای بازسازی صنعت و اقتصاد که شدنی است باید موضوع حذف انحصارها و رقابت‌پذیر کردن فعالیت‌ها در دستور کار قرار گیرد. حمایت از مالکیت خصوصی، شفاف‌شدن فعالیت‌های دولت، اجتناب از قیمت‌گذاری دستوری، ایجاد توازن در بودجه از شرط‌های توسعه صنعتی است.

جابر انصاری تاکید کرد: کنفدراسیون صنعت و انجمن مدیران صنایع مطالعات گسترده‌ای در زمینه ارزیابی فضای کسب‌و‌کار در ایران انجام داده‌اند و نتایج این مطالعات در اختیار وزارت‌خانه قرار می‌گیرد تا از آن استفاده شود.

نایب‌رییس انجمن مدیران صنایع گفت: در حالی که موضوع خصوصی‌سازی به مراحل حساسی رسیده است، باید توجه داشته باشیم بدون ورود سرمایه‌های تازه این اقدام شتاب لازم را نخواهد داشت.

چالش‌های اجرای اصل۴۴

علاءالدین میرمحمد صادقی، رییس هیات‌مدیره خانه معدن ایران در ادامه این نشست با بیان اینکه قصد ندارد، درباره مسائل تکراری سخنرانی کند، گفت: اعتقاد دارم که نتوانسته‌ایم تمامی ذخائر معدنی خود را در حد امکانات روز شناسایی کنیم و متناسب با میزان ذخایر از معادن کشور بهره‌برداری داشته باشیم.

وی افزود: موانع زیادی در سر راه فعالیت‌های معدنی در کشور وجود دارد به همین خاطر اطمینان برای فعالان و سرمایه‌گذاران بخش معدن از بین رفته به طوری که معدنکاران از تدوین برنامه‌ای درازمدت و معقول غافل مانده‌اند.نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، با ابراز گلایه از رفتار بانک‌ها با بخش معدن افزود: سازمان‌ها، ارگان‌ها به ویژه بانک‌ها رفتار خوبی با بخش معدن ندارند و بین این بخش با سایر بخش‌های صنعتی و کشاوزی تفاوت قائل می‌شوند.

وی خطاب به محرابیان گفت: بخش معدن پس از انقلاب بسیار مظلوم واقع که با تشکیل وزارت صنایع و معادن این بخش در وزارتخانه به دست فراموشی سپرده شده است.

وی ضعف بخش‌خصوصی معدنی کشور را اساسی‌ترین مانع بر سر راه توسعه معادن خواند و افزود: تسلط دولتی بر واحدهای معدنی باعث چنین پیامدی شده به طوری که اجرای اصل۴۴ نیز به دلیل نبود بخش‌خصوصی قدرتمند در بخش معدن با مشکل مواجه شده است.

از ما نظر بخواهید

تقی بهرامی، رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان فولاد نیز در همایش روز پنج‌شنبه گفت: برای برطرف شدن مشکلات صنعت باید راه‌حل‌های کارشناسانه مورد توجه قرار گیرد، این در حالی است که مسوولان دولتی از تشکل‌های صنعتی نظر نمی‌خواهند.

وی یادآور شد در سند چشم‌انداز توسعه، طرح جامع فولاد دیده شده و باید به ۵۶میلیون تن تولید برسیم و در این مسیر با بخش‌خصوصی باید سرمایه‌گذاری کند. صنعت فولاد در حال حاضر با مشکل مواجه است. تولیدکنندگان بخش‌خصوصی فولاد وقتی زیان را تجربه کنند سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. این چه وضعیتی است که درست شده و وزیر مسکن و شهرسازی می‌گوید قرار است ۵میلیون تن فولاد وارد کنیم.

فرهنگ صنعتی

هادی غنیمی فرد از اعضای هیات‌مدیره خانه صنعت و معدن نیز در این گردهمایی از این که یک نیروی جوان به وزارت صنایع و معادن آمده است اظهار خشنودی کرد و یادآور شد: برای این که برنامه‌های اقتصادی و صنعتی ناتمام نماند و هر وزیری از ابتدا شروع نکند خوب است برنامه‌ها با توجه به سند چشم‌انداز تدوین شود. چون این سند مورد قبول همه گروه‌ها با گرایش‌های گوناگون است.

غنیمی فرد پیشنهاد کرد برای این که سند برنامه چشم‌انداز اجرایی شود باید هر وزارتخانه یک معاونت سند چشم‌انداز تاسیس شود.

کاش احمدی نژاد ایران بود

غنیمی فرد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مساله بهره بانک‌ گفت: طرح کاهش نرخ بهره بانک‌ با مردانگی رییس جمهور و آقای طهماسبی انجام شد اما با آمدن انتصاب آقای مظاهری به ریاست بانک مرکزی این کاهش به هم ریخته شده است.

وی خطاب به مظاهری گفت: عزیزم شما به خواست ما سر کار هستید و اگر بخواهید مثل شیبانی کار کنید به سرنوشت وی دچار خواهید شد.

وی در این لحظه گفت: کاش احمدی نژاد ایران بود و در جریان این اقدام آقای مظاهری قرار می‌گرفت اما اشکالی ندارد چون من هنوز مست سخنرانی وی در دانشگاه کالیفرنیا هستم.

یقه وزیران را بگیرید

مرتضی بهشتی دبیر کل کنفدراسیون صنعت ایران که از دیر آمدن محرابیان گلایه داشت، گفت: ما وزیری می‌خواهیم که یقه سایر وزرا را در هیات دولت بگیرد و طوری رفتار کند که سایر وزیران چشم به دهان وی داشته باشند.

وی گفت: شما وزیر تمام واحدهای صنعتی کشور هستید و آنها باید مسائل‌شان را با شما در میان بگذارند و از کمک‌تان استفاده کنند.

بهشتی تصریح کرد: اخیرا با ارسال بخشنامه‌ای شهرک‌های صنعتی مسوول پرداخت مالیات شده‌اند که این موضوع خلاف نص قانون است.وی گفت:‌ جناب آقای وزیر که امیدوارم وزیر شوید لایحه اصل ۴۴ نمی‌تواند آن طور که باید واحدها را به بخش خصوصی واگذار کند چرا که همانند قانون ضد انحصاری است که از انگلیسی‌ها گرفته شده و با این لایحه به جایی نخواهیم رسید.