گروه صنعت و معدن- صنایع غذایی در ۲ سال اخیر مشکلات تازه‌ای علاوه بر تنگاهای قبلی را به چشم دیده و تجربه می‌کنند. دولت آقای احمدی‌نژاد با اعتقاد به اینکه باید قیمت مواد غذایی تثبیت شده و گروه‌های کم درآمد آسیب نبینند با استفاده از دو اهرم تعرفه واردات و تثبیت دستوری قیمت‌ها تلاش کرده است به وعده‌اش وفا کند. اکنون صنعت شکر، صنعت لبنیات، ‌صنعت گوشت هر کدام با مشکلات ویژه‌ای مواجه‌اند. بخشی از مشکلات در خبرگزاری‌ها به شرح زیر آمده است. شکر

مشکل تولیدکنندگان شکر از زمستان سال ۱۳۸۴ آغاز شد که تعرفه واردات شکر از میانگین ۱۴۰درصد به میانگین ۷درصد کاهش یافت.

کاهش تعرفه واردات شکر، واردات بی رویه این کالا را در سال ۱۳۸۵ در پی داشت و بنا بر آخرین آمار نیز در ۶ ماه ابتدای امسال حدود ۶۰۰هزار تن شکر وارد ایران شده است.

به دنبال رشد بی رویه واردات شکر تولیدکنندگان شکر که از لحاظ قیمت تولید توان رقابت با شکر وارداتی را نداشتند ناچار به انبار بخش عمده‌ای از تولیداتشان شده‌اند.

در همین رابطه سال گذشته وزرای کشور،بازرگانی، کار، صنایع و جهاد کشاورزی در نامه‌ای که اواخر سال گذشته به رییس‌جمهور ارسال کرده بودند، با اشاره به واردات ماهانه شکر از ابتدای سال ۸۵، همچنین جدول شکر وارداتی چهارساله از سال ۸۲ لغایت دی ماه سال ۸۵ آورده بودند:

سطح زیرکشت نیشکر نسبت به سال ۸۴ فزونی یافته و چنانچه تحت تاثیر سرمای زمستان قرار نگیرد تولید بالغ بر ۶۰۰‌هزار تن شکر در دسترس بوده که جمعا از مرز یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار تن خواهد گذشت.

این وزرا تاکید کردند: متاسفانه واردات بی‌رویه و بی‌سابقه فوق که باعث انباشت محصول تولیدی کارخانه‌های قند کشور شده لطمه چشمگیری در تولید سال‌ ۸۶ به جای خواهد گذارد و خیزش ایجاد شده در جهت خودکفایی سیر قهقرایی را خواهد پیمود و تمامی‌تلاش تولید گران برای ازدیاد تولید در اتش برافروخته شده از واردات به تلی از خاکستر تبدیل خواهد شد.

در این نامه می‌خوانیم: براساس آمار گمرک کشور سقف ارزی واردات بالغ بر ۷۹۷‌میلیون دلار است که به نظر می‌رسد تا پایان سال ۸۵ این رقم از مرز یک‌میلیارد دلار فراتر رود.

در بخش پایانی نامه پنج وزیر آْمده است: متاسفانه این رویکرد هرگونه قدرت تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی را از مسئولان این صنعت سلب کرده و مشخص نیست که تا چه زمانی این واردات ادامه داشته و آیا نیازی به کشت چغندر و نیشکر و نهایتا تولید شکر در سال آتی و سال‌های بعد وجود خواهد داشت یا خیر؟

رییس‌جمهور نیز در پاسخ به درخواست پنج وزیر طی نامه‌ای به وزیر بازرگانی آورده بود: «از فروردین ماه سال ۸۶ تعرفه‌ها اصلاح شود ولی جهش در قیمت‌ها اتفاق نیفتد.»

انبارهایمان پر است

در این رابطه، مجدی، مدیرعامل واحد کشت و صنعت امام خمینی گفت: در حال حاضر برای تامین اعتبار پرداخت حقوق کارگران مجبور به فروش هر کیلوگرم شکر با قیمت ۴۰۶‌تومان هستیم.

مجدی اظهار کرد: مشکلات مربوط به نیشکر به تولیدکنندگان بر‌نمی‌گردد. هر کدام از واحدهای تولیدی شرکت توسعه نیشکر حدود ۴۰‌میلیارد‌تومان زیان دیده‌اند. با توجه به اینکه در اواخر سال مالی هستیم به زودی صورت‌های مالی منتشر و زیان حاصله نشان داده می‌شود.

وی بیان کرد: با وجود آنکه واحد کشت و صنعت امام خمینی سود داشته اما بیش از ۳۰‌میلیارد‌تومان متضرر شده‌ است. ضرر پدید آمده به دلیل یخ زدگی و کاهش قیمت شکر بوده است.

مدیرعامل واحد کشت و صنعت امام خمینی افزود: حدود ۸۰‌هزار تن شکر در واحد کشت و صنعت امام خمینی تولید خواهد شد و این در حالی است که هنوز انبارها از شکر سال گذشته انباشته است و انباری برای نگهداری شکر تولیدی امسال وجود ندارد.

مجدی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۵۰۰‌هزار تن شکر در واحدهای تولیدی توسعه نیشکر تولید ‌شود و تاکنون مشخص نیست خریدار این میزان شکر چه کسی است؟

آقای وزیر آدرس جو بدهید

رییس هیات مدیره مرکز همکاری‌های امور دام در این رابطه می‌گوید، در حالی که بازار تشنه واردات قابل‌توجهی جو است، از طرف مسوولان اعلام می‌شود که هیچ کمبود و مشکلی در بازار نیست و جو به میزان لازم وجود دارد، در حالی که تنها با گفتن، مشکل دامدار حل نخواهد شد آقای وزیر جهاد کشاورزی به دامداران آدرس محل خرید جو بدهد!

جواد وکیلی گیلانی می‌افزاید، وضعیت جو در کشور روز به روز بدتر می‌شود به صورتی که تهیه و پیدا کردن جو برای دامداران بزرگترین مشکل شد و سردرگمی‌در بازار برای جو ایجاد شده است. وی تصریح می‌کند، مسوولان کشت جو را رها و به خودکفایی گندم تاکید دارند و معتقدند که سلف‌خر‌ها جو را خریداری و در انبار‌ها نگه داشته‌اند که کم‌کم وارد بازار کنند.

وی با اشاره به افزایش قیمت جهانی جو می‌گوید: قیمت جهانی جو به ازای هر تن ۳۲۰ دلار رسیده که تا به دست دامدار برسد کیلویی ۳۲۰‌تومان تمام خواهد شد در حالی که در ابتدای سال کیلویی ۱۷۵‌تومان بود.

گوشت گران می‌شود

وی معتقد است: با ادامه این روند برای علوفه، قیمت گوشت بازهم گران خواهد شد. در حال حاضر گوشتی که در بازار عرضه می‌شود با جو کیلویی ۲۱۰‌تومان تغذیه شده بود گوشتی که از این به بعد به بازار عرضه شود به دلیل این که تامین تغذیه و علوفه دام گران‌تر شده گوشت هم گران‌تر عرضه خواهد شد.

رییس هیات مدیره مرکز همکاری‌های امور دام خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر قیمت گاو زنده که از دامدار برای کشتار خریداری می‌شود ۱۰‌درصد و قیمت بره ۱۵‌درصد افزایش یافته است.