سومین پروانه اکتشاف برای شرکت انگلیسی - ایرانی

سومین پروانه اکتشاف طلای شرکت «پرشن‌گلد» انگلیسی به‌زودی صادر خواهد شد.

محمدتقی میرزاعباسی رییس اداره معادن و اکتشاف سازمان صنایع و معادن استان قزوین در گفت‌وگویی با بیان اینکه پروانه‌های اکتشاف صادر شده برای شرکت پرشن‌گلد براساس قوانین جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است، گفت: به‌دلیل اینکه پرشن‌گلد یک شرکت ایرانی ـ انگلیسی ثبت شده در ایران است با توجه به استعلام صورت گرفته، تاکنون دو فقره پروانه اکتشاف برای این شرکت صادر شده تا عملیات اکتشاف طلا در منطقه تاکستان ادامه یابد. وی در پاسخ به این پرسش که چه نهادی پروانه اکتشاف را صادر کرده است، گفت: براساس تنفیذ وظیفه‌ای که از سوی وزارت صنایع و معادن به سازمان صنایع و معادن استان قزوین داده شده است، این دو فقره پروانه اکتشاف از سوی سازمان صنایع و معادن استان قزوین صادر شده است.

وی افزود: پرشن‌گلد به‌منظور توسعه اکتشافات طلا در استان قزوین درخواست صدور پروانه اکتشاف را برای مناطق زه‌آباد و مرشون به سازمان ارائه کرده که پروانه اکتشاف زه‌آباد در حال صدور و صدور پروانه مرشون مشروط به تکمیل اطلاعات است.

میرزاعباسی ذخایر طلای قطعی استان قزوین را صفر تن ارزیابی کرد و گفت: اکتشاف ذخایر طلای استان قزوین در مرحله پی‌جویی است و تاکنون ذخیره اثبات شده‌ای به‌دست نیامده است.

به گزارش «معدن و توسعه» شرکت پرشن‌گلد انگلیسی طی توافقنامه‌ای با وزیر صنایع و معادن دولت قبلی مجوز فعالیت در ایران را کسب کرده که علاوه بر پروانه‌های اکتشاف گفته شده، یک پروانه اکتشاف در منطقه چاه‌زرد نیز کسب کرده است.

براساس این گزارش، دو شرکت پرشن‌گلد و ریوتینتو تنها شرکت‌های فعال در خصوص اکتشاف و استخراج طلا در ایران هستند که ریوتینتو پس از اکتشاف طلا در کردستان این معدن را به فروش گذاشته است.

بهروز برنا مدیر اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در رابطه با فعالیت پرشن‌گلد در ایران می‌گوید: مسوولان این شرکت معتقد بودند که ذخایر آلونیت استان قزوین با ذخایر آلونیت طلا‌دار آمریکای جنوبی (پرو) شباهت دارد به همین خاطر اکتشافات را در منطقه تاکستان به انجام رساندند اما به نتیجه‌ای نرسیدند.

وی می‌افزاید: رویکرد این شرکت پس از آنکه در تاکستان به نتیجه‌ای نرسید به این سمت رفت تا با معدنکاران بخش خصوصی ایران در خصوص اکتشاف سایر ذخایر طلا در ایران به فعالیت بپردازد و به آنها خدمات فنی و مهندسی ارائه دهد.

وی تصریح می‌کند، پرشن‌گلد نسبت به ریوتینتو از معروفیت کمتری برخوردار است و در نظر دارد از طریق ادغام با شرکت‌های ایرانی فعالیت خود را بیشتر کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پرشن‌گلد می‌تواند زیرمجموعه‌ای از سایر شرکت‌های معتبر باشد می‌گوید: آنچه که در بین شرکت‌های معدنی بین‌المللی رواج دارد این است که این شرکت‌ها معمولا به شرکت‌های قوی‌تری وصل هستند و در واقع ماموریت اجرای پروژه‌های این شرکت‌ها را بر عهده دارند.

نادعلی اسماعیلی مدیر اداره کل نظارت و کنترل عملیات اکتشاف معادن نیز می‌گوید: سازمان صنایع و معادن استان قزوین براساس تنفیذ اختیاری که از سوی ما گرفته است پروانه اکتشاف را برای پرشن‌گلد صادر کرده است.

وی می‌افزاید: با توجه به اینکه ثبت شرکت پرشن‌گلد در ایران صورت گرفته از لحاظ قوانین جمهوری اسلامی ایران مشکلی برای صدور پروانه اکتشاف به نام این شرکت وجود ندارد.