صنعت طلا و جواهر در رکود به سر می‌برد

نماینده مردم تهران در مجلس درباره‌ی وضعیت صنعت طلا و جواهر در ایران گفت: این صنعت در کشور با نوعی رکود مواجه شده است.

حمیدرضا کاتوزیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه صنعت طلا و جواهرسازی در کشور ما تا زمانی رشد خوبی داشت، افزود: مدتی است که این صنعت با مشکلاتی مواجه است و به دلیل اینکه این صنعت از لحاظ اشتغال‌زایی و همچنین پولسازی تاثیر بسیاری دارد یعنی می‌تواند برای کشور ثروت و ارزش افزوده قابل ملاحظه‌ای را ایجاد کند، باید بسیار بیش از این به آن اهمیت داد. نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن با تاکید بر اینکه نباید بگذاریم این صنعت دچار افول، رکود و از بین رفتن شود بیان کرد: در اطراف ایران کشورهایی مانند ترکیه و کشورهای عربی جنوب خلیج‌فارس در این صنعت سرمایه‌گذاری سنگینی کرده‌اند، به ویژه کشور ترکیه که از تمام هنری که در دست هنرمندان ایرانی بوده بهره‌برداری بسیار و ویژه‌ای می‌کند و محصولات تمام شده آن به کشور ما می‌آید و در ایران به فروش می‌رسد و این در حالی است که خودمان به این صنعت کمتر توجه می‌کنیم و در نتیجه می‌بینیم که این صنعت با نوعی رکود مواجه شده است.

او در ادامه تصریح کرد: بنابراین دولت باید از این صنعت حمایت کند و به خصوص باید به صنعتگران جزیی که در این حوزه فعالیت دارند و استادکارهایی که برای این صنعت تربیت می‌شوند کمک شود، زیرا این افراد احتیاج به تجهیزات، ماشین‌آلات و مواد اولیه دارند.

کاتوزیان تاکید کرد: نباید شرایطی به وجود آید که این محصول یا تولید نشود یا اگر تولید شد به قیمت تمام شده‌ی خیلی بالایی در کشور در دسترس قرار گیرد زیرا آن زمان است که از قدرت رقابت و ارزش آن در مقایسه با محصولات مشابه خارجی کاسته می‌شود و در نتیجه از این نظر ضرر می‌کنیم.

وی افزود: به همین دلیل باید تعرفه سنگینی روی محصولات تمام شده طلا و جواهر که از خارج از کشور وارد می‌شود گذاشت تا این صنعت در داخل کشور بتواند رشد کند و از طرف دیگر باید مواد اولیه مورد نیاز صنعتگران این حرفه را به تعرفه پایین تهیه کرد و در اختیارشان قرار داد.

وی صادرات و واردات این محصول را در حد مطلوبی ندانست و بیان کرد: یعنی میزان واردات زیاد است ولی میزان صادرات تولید محصولات داخلی بسیار اندک است و به همین دلیل دولت باید سیاست‌های حمایتی را در رابطه با این صنعت اعمال کند تا محصولات داخلی بتواند رشد کند و با قیمت رقابتی در اختیار مصرف کننده داخلی قرار بگیرد و زمینه صادرات آن هم در حد وسیع فراهم شود.