گروه صنعت و معدن - کمبود گاز برخی صنایع و نیروگاه‌های کشور را با مشکل مواجه ساخته و همچنین مانع صدور مجوز فعالیت هزاران کارخانه در کشور شده است. کمال دانشیار، رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب به ایسنا گفت: این در حالی است که وزارت نفت در پی صادرات نفت و گاز است.

وی با اشاره به اینکه موضوع شورای‌عالی انرژی به دلیل نبودن متولی خاص در رهبری و هدایت انرژی مطرح شده است، گفت: بخشی از انرژی در دست وزارت نیرو، بخشی از آن در دست وزارت نفت و بخشی دیگر نیز در اختیار سازمان انرژی اتمی است، بنابراین تشکیل شورایی برای هدایت و ساماندهی این وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها الزامی به نظر می‌رسید که در نتیجه این تفکر، طرح تشکیل شورای‌عالی انرژی به تصویب مجلس رسید و رییس‌جمهور نیز به ریاست این شورا انتخاب شد.

وی با بیان اینکه وظیفه این شورا هماهنگ کردن سیاست‌ها و برنامه‌های کلان کشور در بحث انرژی است، ادامه داد: در حال حاضر این شورا به صورت جدی کاری انجام نداده است و به نظر می‌رسد هر چه در تشکیل شورای‌عالی انرژی تاخیر افتد، خسارت‌های عمده و جبران‌ناپذیری به کشور وارد می‌شود. وی با بیان اینکه نیروگاه‌های کشور در چهار ماه از سال از نفت کوره یا گازوئیل استفاده می‌کنند، عنوان کرد: قیمت این ماده نسبت به قیمت گاز در کشور ۶۰ برابر بیشتر است.

دانشیار با ضروری خواندن تشکیل این شورا، از رییس‌جمهور ‌خواست که جدیت بیشتری در تشکیل فوری این شورا داشته باشند.

رییس کمیسیون انرژی مجلس در پایان تصریح کرد: نفت کشور به صورت خام فروخته می‌شود، و چون به فرآورده و محصول نهایی تبدیل نمی‌شود، هیچ‌گونه ارزش افزوده و اشتغال در کشور ایجاد نمی‌کند و این یک خیانت بزرگ به کشور است، در حالی که کشورهای توسعه یافته مواد خام را وارد کرده و با تبدیل به محصول نهایی ارزش افزوده فراوانی به‌دست می‌آورند.