گروه صنعت و معدن - احمد بختیار- طرح‌های عمرانی به سبب کمبود بنزین با چالش کندی حرکت مواجه شده‌اند.

تقریبا کمتر طرح عمرانی را می‌توان یافت که فاصله نزدیکی با مراکز شهرها داشته باشند. این طرح‌ها عمدتا در مکان‌های دور واقع شده‌اند در حالی که برای اعزام مدیران و کارشناسان فشار روزافزونی را تحمل می‌کنند. مدیرعامل مجتمع آلومینیوم المهدی در این باره گفت: به‌رغم اینکه مکاتبات بسیاری با فرمانداری بندرعباس و استانداری هرمزگان انجام داده‌ایم، موفق به دریافت بنزین مورد نیاز نشده‌ا یم.

مهدی ثقفی به مصرف ۳۰هزار لیتری ماهانه این مجتمع اشاره کرد و افزود: فاصله ۴۰کیلومتری این کارخانه تا فرودگاه و ۳۰کیلومتری از مرکز شهر به گونه‌ای است که نمی‌توان با بنزین سهمیه‌بندی تردد کرد.

بنزین سبز و خطرناک

وی تصریح کرد: طی یک ماه و نیم گذشته اکثر جلسات کارشناسی طرح‌های این مجتمع با ارگان‌ها و پیمانکاران مختلف، لغو شده که این امر درنهایت کندی روند تولید را در پی خواهد داشت. به گفته ثقفی، ارگان‌های دولتی نظیر گمرک به سبب نداشتن بنزین جلسات خود را لغو می‌کنند. این در حالی است که ما برای ورود تجهیزات باید جلسات بیشتری با گمرک داشته باشیم.

ثقفی در عین حال از فروش بنزین قاچاق موسوم به بنزین سبز که از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس وارد می‌شود، خبر داد و گفت: کسانی که مجبور شده‌اند این بنزین را به بهای ۵۰۰تومانی خریداری کنند، شاهد معیوب شدن خودروهای خود شده‌اند.

بنزین آزاد

وی در ادامه اظهار داشت: شرکت‌های پیمانکاری که به جابه‌جایی پرسنل می‌پردازند، مشکلات دوچندانی پیدا کرده‌اند چرا که سهمیه ۱۰۰لیتری آنها برای یک ماه کفایت نمی‌کند. ثقفی پیش‌بینی کرد که در صورت آزاد شدن نرخ بنزین، مشکلات تامین سوخت برطرف خواهد شد.

فاصله ۳۶۰کیلومتری تا فرودگاه

از سوی دیگر مجری طرح تجهیز معادن زغال سنگ طبس گفت: فاصله ۷۵کیلومتری معدن تا طبس و ۳۶۰کیلومتری تا فرودگاه یزد، نشان می‌دهد، نمی‌توان با سهمیه‌بندی فعلی، طرح را به طور مناسب هدایت کرد.

مهران عظیمی به مصرف خودروهای طرح‌ها که عمدتا دو دیفرانسیل هستند اشاره کرد و افزود: هر خودروی طرح (با نمره دولتی) برای تردد روزانه درون سایت به ۱۹لیتر بنزین نیاز دارد اما به سبب کمبود بنزین، بسیاری از بازدیدها حذف شده است.

پیمانکاران در مضیقه

وی نیز بیشترین مشکل را مربوط به پیمانکاران طرح دانست و اظهار داشت: خودروهای شخصی با ماهی ۱۰۰لیتر، توان پاسخگویی به تردد کارشناسان و مدیران را ندارند از همین رو، برنامه جلسات طرح به هم خورده است.

به گفته عظیمی، کمبود بنزین مستقیما بر روند پیشرفت طرح تاثیر منفی بر جای می‌گذارد.

وی گفت: اگر بنزین با نرخ آزاد عرضه شود، چنین مشکلاتی را نخواهیم داشت.

کمبود ۳۰هزار لیتری

مدیر عامل مجتمع سنگ‌آهن چادرملو نیز در این باره گفت: مصرف ماهانه مجتمع به ۱۰۰هزار لیتر می‌رسد در صورتی که اگر تمام خودروهای ما از کارت سوخت استفاده کنند باز هم حدود ۳۰هزار لیتر کمبود داریم. محمد نوریان ادامه داد: این موضوع را به فرمانداری و استانداری یزد رسانده‌ایم. هر چند آنان نیز آگاهی دارند که معدن در دل بیابان واقع شده و با نزدیک‌ترین پمپ بنزین ۷۵کیلومتر فاصله دارد.

نرخ آزاد

وی نیز گفت: اگر بنزین با نرخ آزاد ارائه شود، تکلیف ما روشن می‌شود و دیگر چالش‌های فعلی را نخواهیم داشت. نوریان تاکید کرد: اکنون سیاست تولید سنگ آهن نیز طرح ۴/۳میلیون تنی گندله (که در حال راه‌اندازی آزمایشی است) بیشترین مشکل را در تامین بنزین دارند.

وی نیز یادآور شد: پیمانکاران برای حضور در طرح، با بیشترین مشکل مواجه هستند چرا که نمی‌توانند با سهمیه ۱۰۰لیتر در ماه، برنامه‌های خود را اجرایی کنند.

به گفته وی، مهم‌ترین تاثیر کمبود بنزین، کندی در روند اجرایی طرح‌ها و تولید این ماده معدنی است.

کمبود بنزین در بزرگ‌‌ترین پروژه شرق کشور

مجری طرح تجهیز معادن سنگ‌آهن سنگان نیز فاصله زیاد این طرح با مراکز شهری را یادآور شد و گفت: فاصله ۳۳۰کیلومتری تا مشهد سبب افزایش مصرف بنزین برای خودروهای طرح شده است. چرا که خودروهای طرح دو دیفرانسیل هستند و مصرف بالایی نسبت به خودروهای تک‌دیفرانسیل دارند.

روانبخش امیری افزود: پیمانکاران حمل‌ونقل این طرح، به شدت در تامین بنزین دچار مضیقه هستند و توان پاسخگویی به حجم تردد مدیران و کارشناسان را ندارند.

وی تاکید کرد: سنگ‌آهن سنگان بزرگ‌ترین پروژه شرق کشور است. طوری که به عسلویه شرق معروف شده است. از همین رو باید برای تامین سوخت این طرح که تاثیر مستقیمی در پیشرفت طرح دارد، تدبیری اندیشیده شود.

امیری افزود: پیش‌تر هفته‌ای دو مرتبه جلساتی درباره اکتشاف طرح داشتیم اما اکنون مجبور شده‌ایم هر یک ماه یکبار، این جلسه را برگزار کنیم.