موسسه بین‌المللی آهن و فولاد در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد‌، ایران سال گذشته با تولید ۸/۹‌میلیون تن آهن و فولاد به بیستمین تولید‌کننده بزرگ آهن و فولاد جهان تبدیل شده است. به گزارش خبرگزاری فارس‌، میزان تولید جهانی فولاد و آهن در سال ۱۹۷۰ میلادی حدود ۵۹۵‌میلیون تن‌، ۱۹۷۵سال حدود ۶۴۴‌میلیون تن‌، ۱۹۸۰ حدود ۷۱۷‌، ۱۹۸۵ حدود ۷۲۱‌، ۱۹۹۰ حدود ۷۵۵‌، ۱۹۹۵ حدود ۷۵۶‌، سال ۲۰۰۰ بیش از ۸۴۸‌، ۲۰۰۱ بیش از ۸۵۰‌، ۲۰۰۲ بیش از ۹۰۴‌، ۲۰۰۳ بیش از ۹۷۰‌، ۲۰۰۴ بیش از ۱۰۶۹‌، ۲۰۰۵ بیش از ۱۱۴۲ و سال ۲۰۰۶ میلادی نیز به بیش از ۱۲۴۴‌میلیون تن رسیده است.

میانگین رشد تولید آهن و فولاد طی سال‌های ۱۹۷۰ تا ۷۵ میلادی حدود ۶/۱‌درصد‌، سال‌های ۵ ۱۹۷ تا ۸۰ بیش از ۲/۲‌درصد‌، سال‌های ۱۹۸۰ تا ۸۵ بیش از ۱/۰‌درصد‌، ۱۹۸۵ تا ۹۰ بیش از ۵/۱‌درصد‌، ۱۹۹۰ تا ۹۵ بیش از ۵/۰‌درصد‌، ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ بیش از ۳/۲‌درصد‌، ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ بیش از ۱/۶‌درصد و طی سال ۲۰۰۶ نیز بیش از ۹‌درصد رشد داشته است‌. کشورهای چین‌، ژاپن‌، آمریکا‌، روسیه‌، کره جنوبی‌، آلمان‌، هند‌، اوکراین‌، ایتالیا‌، برزیل‌، ترکیه‌، تایوان‌، فرانسه‌، اسپانیا‌، مکزیک‌، کانادا‌، انگلیس‌، بلژیک‌، لهستان‌، ایران و آفریقای‌جنوبی به ترتیب بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان آهن و فولاد جهان در سال ۲۰۰۶‌میلادی به شمار می‌روند‌. ایران سال گذشته با تولید ۸/۹‌میلیون تن بیستمین تولید‌کننده بزرگ آهن و فولاد جهان شناخته شد‌. ایران سال ۲۰۰۵ میلادی نیز با تولید ۴/۹‌میلیون تن همین رتبه را کسب کرده بود‌. چین سال گذشته بیش از ۷/۴۲۲‌میلیون تن آهن تولید کرده است‌. ژاپن در این مدت ۲/۱۱۶‌میلیون تن و آمریکا نیز ۶/۹۸‌میلیون تن آهن تولید کرده اند‌. تولید آهن روسیه نیز به ۸/۷۰‌میلیون تن رسیده است‌. از ۸/۹‌میلیون تن تولید ایران ۵/۲۲‌درصد با تکنولوژی هیدروژنی و ۵/۷۷‌درصد نیز با استفاده از برق تولید شده است‌.

از ۱۲۴۴‌میلیون تن آهن تولید شده در جهان‌، سهم چین ۳۴‌درصد‌، ژاپن ۳/۹‌درصد‌، اتحادیه اروپا ۹/۱۵‌درصد‌، کشورهای استقلال یافته شوروی سابق ۶/۹‌درصد‌، کشورهای عضو NAFTA ۵/۱۰‌درصد‌، خاور میانه ۲/۱‌درصد و آفریقا ۵/۱‌درصد بوده است‌. بیش از ۹/۳۰‌درصد آهن تولیدی جهان نیز در چین مصرف شده است‌. سهم اتحادیه اروپا در مصرف آهن جهان ۱/۱۷‌درصد‌، ژاپن ۷/۶‌درصد‌، آسیا غیر از خاور‌میانه ۱۴‌درصد و NAFTA حدود ۱۰‌درصد بوده است‌. اتحادیه اروپا با ۴/۳۵‌میلیون تن بزرگ‌ترین صادر‌کننده آهن جهان در این مدت به شمار می‌رود‌. ژاپن‌، روسیه‌، چین‌، اوکراین‌، آلمان‌، بلژیک‌، فرانسه‌، کره‌جنوبی و ایتالیا ده صادر‌کننده بزرگ آهن و فولاد جهان به شمار می‌روند‌. آمریکا با ۲/۳۰‌میلیون تن بزرگ‌ترین وارد‌کننده آهن جهان به شمار می رود‌. پس از آمریکا کشورهای چین‌، اتحادیه اروپا‌، آلمان‌، کره‌جنوبی‌، ایتالیا‌، فرانسه‌، بلژیک‌، تایلند‌، اسپانیا‌، تایوان قرار دارند‌. آمارها حاکی از افزایش صادرات آهن و فولاد جهان طی سال‌های ۱۹۷۵ تا ۲۰۰۴‌میلادی است‌. در‌سال ۱۹۷۵میلادی از ۹/۵۰۶‌میلیون تن آهن تولید شده حدود ۱۱۴‌میلیون تن آن صادر شده است که این رقم ۶/۲۲‌درصد کل تولید را شامل می شود‌. تولید آهن و فولاد جهان در سال ۲۰۰۴ به ۱۰۱۶‌میلیون تن رسیده است که بیش از ۹/۳۶۸‌میلیون تن آن صادر شده است و این رقم ۳/۳۶‌درصد کل تولید را شامل می‌شود‌.