انتقاد دو مقام صنعتی به ثبت نشدن سریال گوشی تلفن‌همراه در مبادی گمرکی

گروه صنعت و معدن- دو معاون وزارت صنایع و معادن روز گذشته در مراسم افتتاح پنجمین خط تولید گوشی تلفن همراه انتقاد شدید خود را نسبت به ثبت نشدن شماره سریال (رجیستر ۳) گوشی‌های وارداتی در مبادی گمرکی توسط شرکت مخابرات مطرح کردند. مهدی مفیدی رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: انتظار داریم هرچه زودتر سیستم مخابراتی کشور تکلیف ثبت گوشی تلفن همراه را انجام دهد. وی افزود: سیستم مخابرات کشور بنا به دلایلی تاکنون خود را از انجام این وظیفه کنار کشیده است. رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: برای جلوگیری از قانون‌گریزی‌های وارداتی باید حداقل حمایت‌های تعرفه‌ای از تولیدکنندگان گوشی تلفن همراه انجام شود.

مهدی مفیدی در مراسم افتتاح پنجمین خط تولید گوشی تلفن همراه در شهرک صنعتی شمس آباد با بیان این مطلب گفت: به‌رغم این‌که از عمر تجاری موبایل فقط ۳۰ سال گذشته، دو میلیارد خط تلفن همراه در جهان وجود دارد و ورود ایران به عرصه تولید گوشی تلفن همراه امری اجتناب‌ناپذیر است. وی درباره خط تولید گوشی تلفن همراه افتتاح شده توضیح داد: نرم‌‌افزارهای مربوطه توسط تولیدکنندگان نوشته شده، عملیات فارسی سازی نیز به شکل مناسبی صورت گرفته و این گوشی‌ها در مدل‌های متنوع برای استفاده گروه‌های گوناگون به بازار فروش عرضه می‌شوند.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان این‌که باید زودتر از اینها وارد عرصه تولید گوشی تلفن همراه می‌شدیم، تصریح کرد: حمایت‌های تعرفه‌ای در همه جای دنیا برای حمایت از تولیدکنندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در غیر این صورت بدون این نوع حمایت‌ها چیزی جز منت روی تولیدکنندگان نگذاشته‌ایم. مفیدی با انتقاد از رجیستر نشدن گوشی تلفن همراه توسط شرکت مخابرات عنوان کرد: این امر به افزایش میزان قاچاق گوشی تلفن همراه کمک می‌کند.

معاون وزیر صنایع: آغاز از مونتاژکاری

محسن حاتم، معاون امور تولید وزارت صنایع و معادن، نیز در این مراسم گفت: بحث‌های زیادی در رابطه با این‌که آیا کشور در زمینه تولید گوشی تلفن همراه مزیت دارد یا خیر، طی سال گذشته و امسال مطرح و همواره به عنوان یک شمشیر برنده علیه صنعت موبایل عنوان شده است.

او با بیان این که کشور در زمینه‌های مختلفی هم دارای مزیت‌های بالقوه و هم دارای مزیت‌های بالفعل است، افزود: در صورتی که مزیت‌های بالقوه را خلق نکنیم، مزیت‌های بالفعل کنونی نیز از بین می‌رود؛ به عنوان مثال اگر وارد عرصه صنعت الکترونیک نشویم، در آینده نزدیک صنعت خودروسازی نیز دچار مشکل جدی می‌شود. وی اظهار کرد: در افق ۲۰۱۰ باید ۲/۱میلیارد دستگاه گوشی تلفن همراه باید در دنیا تولید شود که سهم کشورهای منطقه خاورمیانه و اطراف آن در این زمینه بسیار بالاست و به همین دلیل تولیدکنندگان اشتیاق زیادی به فعالیت در این زمینه دارند. حاتم همچنین با اشاره به این‌که وزارت صنایع و معادن هیچ‌گاه کسی را به ورود در بخش تولید گوشی تلفن همراه مجبور نکرده است، تصریح کرد: با مونتاژ کاری صرف به شدت مخالفیم، اما در عین حال برای حرکت به سمت تولید داخلی باید از مونتاژ کاری آغاز کنیم.

شایان ذکر است که طبق دعوتنامه رسمی روابط عمومی وزارت صنایع و معادن قرار بود مهندس محرابیان سرپرست وزارت صنایع و معادن در مراسم افتتاح خط تولید تلفن همراه حضور داشته باشد اما به گفته مدیر روابط عمومی این وزارتخانه محرابیان دیروز به‌علت تشکیل یک جلسه فوری در تهران موفق نشد در این مراسم حضور پیدا کند.