استقرار صنایع انرژی‌بر با حضور بخش خصوصی

گروه صنعت و معدن - کلید احداث منطقه صنایع انرژی‌بر، توسط سرپرست وزارت صنایع و معادن زده شد. این مطنقه نقطه آغازین تولید در مقیاس جهانی برای ایران به شمار می‌آید.

در واپسین روزهای هفته دولت مقامات بلندپایه وزارت صنایع و معادن، استاندار فارس، فرماندار و نماینده مردم لامرد در مجلس شاهد آغاز عملیات احداث منطقه صنایع انرژی‌بر شدند. منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر از دو بخش لامرد (استان فارس) و کوشکنار (استان هرمزگان) تشکیل شده که در مجموع ۱۴هزار هکتار از پهنه جنوب ایران را در برمی‌گیرد.

ویژگی‌های سه‌گانه

روز چهارشنبه همزمان با میلاد حضرت مهدی (عج) کلنگ احداث منطقه ۹هزار هکتاری لامرد به زمین زده شد.

فاصله نزدیک به آب‌های جنوبی ایران، مجاورت با میادین بزرگ گاز در خشکی و دریا و نیز وجود منطقه‌ای که بدون آسیب به محیط زیست غول‌های صنعتی را ایجاد کند، از جمله ویژگی‌های بارز این پهنه است.

هدف نهایی این منطقه تولید ۱۰میلیون تن فولاد، ۱۰میلیون تن سیمان و ۲/۱میلیون تن آلومینیوم است که در نخستین گام عملیات احداث طرح ۲۷۶هزار تنی آلومینیوم جنوب و نیروگاه ۶۵۰ مگاواتی آن آغاز شده است.

سرپرست وزارت صنایع و معادن روز ۷ شهریور را روزی تاریخی برای استان فارس خواند. پیش از این استان فارس از وجود صنایع بزرگ بهره‌ای نیافته بود.

علی اکبر محرابیان، در ابتدا از فلسفه وجودی حضرت ولی عصر سخن گفت و امید به آینده را عنصری حیاتی در این فلسفه ذکر کرد. به گفته وی، بارقه امید در میان مردم، خود گواه بر این موضوع است.

محرابیان در مورد توسعه صنایع انرژی‌بر گفت: در حالی که در سه دهه گذشته ظرفیت تولید شمش آلومینیوم به ۲۳۰هزار تن رسیده، طرح آلومینیوم جنوب به تنهایی ۲۷۶هزار تن ظرفیت جدید وارد مدار خواهد کرد. این طرح طی ۴۰ ماه آتی با تکنولوژی سیتیک- چالیکو و با فاینانس اگزیم بانک چین، به مبلغ یک‌میلیارد دلار راه‌اندازی می‌شود. این کنسرسیوم یک سوم ظرفیت تولید آلومینیوم جهان را در چین ایجاد کرده است.

ارزش افزوده ۱۵ برابری

سرپرست وزارت صنایع و معادن با اشاره به مفاد چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور به ایجاد ارزش افزوده در صنایع اشاره و تاکید کرد: تولید به وسیله صنایع انرژی‌بر از جمله آلومینیوم، فولاد و سیمان سبب می‌شود ۱۵ برابر ارزش صادراتی گاز خام، درآمد نصیب کشورمان شود.

وی در ادامه گفت: این منطقه با استقرار صنایع فوق، برای۵۰هزار نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد می‌کند و ۷ برابر این رقم ،به صورت غیر مستقیم صاحب شغل می‌شوند.

مشارکت بخش خصوصی

سرپرست وزارت صنایع و معادن مهم‌ترین ویژگی این منطقه را، توسعه بر پایه مشارکت بخش خصوصی ذکر کرد و افزود: هدف دولت این است که با آماده‌سازی زیرساخت‌ها، بخش‌خصوصی را ترغیب به فعالیت در اقتصاد کشور کند.

وی تصریح کرد: می‌توان صنایع این منطقه را با تاسیس شرکت‌های سهامی عام و با حضور مستقیم مردم، به سرعت به اجرا درآورد. محرابیان تاکید کرد: این صنایع از تضمین ۱۰۰درصدی برای سوددهی برخوردار هستند.

وی خطاب به رضازاده استاندار فارس گفت: با معرفی بین‌المللی این منطقه و ارائه پتانسیل‌های آن، می‌توان جذب سرمایه را سرعت بخشید.

محرابیان به سخنان هراتی‌نیک معاون وزارت صنایع و معاون اشاره کرد و افزود: قرار است به زودی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، فعالیت خود را در این منطقه آغاز کنند.

متقاضیان آمدند

حسن تقوی‌راد مجری استقرار صنایع انرژی بر نیز اظهار داشت: تاکنون ۲متقاضی برای تاسیس واحدهای آلومینیوم، ۲متقاضی برای واحدهای فولاد و ۱۰متقاضی برای تولید متانول (با استفاده از گاز منطقه) داریم.

وی افزود: تنها در ۴میدان گازی این منطقه که در خشکی واقع شده‌اند، روزانه ۱۰۰میلیون مترمکعب گاز به عنوان پشتیبان این صنایع، در اختیار خواهیم داشت.

وی در مورد انتخاب این منطقه گفت: مشاور، پس از بررسی ۷۰پهنه در کشور، پهنه لامرد- کوشکنار را به عنوان اقتصادی‌ترین نقطه معرفی کرد.

تلاش در عمان

تقوی‌راد به اقدامات مقامات کشور عمان در زمینه صنایع انرژی‌بر اشاره کرد و گفت: آن کشور به سبب نداشتن گاز طبیعی، با احداث خط لوله ۱۰۰۰کیلومتری در نظر دارد، به توسعه صنایع انرژی‌بر بپردازد. استاندار فارس نیز در این باره گفت: کشور ما ۱۷درصد ذخائر گازی جهان را در اختیار دارد که ۷۵درصد آن در سه استان فارس، بوشهر و هرمزگان واقع شده است.

تقوی‌راد در مورد مقررات آسان این منطقه گفت: واردات و صادرات مواد خام و تولید شده، فروش سریع زمین، اسکله و گمرک اختصاصی از جمله مزیت‌های منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر است.

بررسی مجدد استراتژی

- محرابیان در حاشیه آغاز عملیات اجرایی منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر در برابر سوالی درباره علت تعویق مراسم احداث تولید آلومینا از نفلین سینیت گفت: در حال بازخوانی نتیجه طرح نیمه‌صنعتی تولید آلومینا در آذرشهر هستیم که اگر طرح اقتصادی باشد، با سرعت و جدیت بیش از پیش، منابع مالی را تزریق خواهیم کرد.

- سرپرست وزارت صنایع و معادن تاکید کرد: از مدیرانی که به برنامه‌های ما اعتقاد و عملکرد مثبتی داشته باشند، بهترین استفاده را خواهیم کرد.

- محرابیان گفت: صنعت پتانسیل خاص خودش را دارد، بازرگانی نیز همینطور و تاکنون نیز هیچ بحثی در دولت برای ادغام دو وزارتخانه مطرح نشده است.

- وی در برابر پرسش خبرنگار دنیای اقتصاد درباره وضعیت آب، برق و گاز واحدهای صنعتی اظهار داشت: اخیرا توافقاتی با وزارت نفت و نیرو داشته‌ایم که هیچ مشکلی برای تامین آب و گاز این واحدها ایجاد نشود.وی در عین حال گفت: نرخ فروش آب صنعتی هیچگونه افزایشی نیافته است.

- محرابیان گفت: در بررسی مجدد استراتژی توسعه صنعتی، دنبال این هستیم که صنعت و معدن به رشد پیش‌بینی شده برسند.وی یادآور شد: برخی صنایع از جمله صنایع جانبی کشاورزی، نساجی و... از رشد لازم برخوردار نبوده‌اند.

نفت آذربایجان

هراتی نیک، رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: داستان تولید آلومینا از نفلین سینیت، شبیه داستان احداث فولاد مبارکه و سیستم احیای مستقیم آن است.به گفته وی، در خلال سال‌های ۶۰، منتقدان، این طرح را خیانت به کشور، غیراقتصادی و شکست‌خورده قلمداد می‌کردند در صورتی که اکنون فولاد مبارکه افتخار صنعت ایران است.

هراتی‌نیک تصریح کرد: صنعت تولید آلومینا از نفلین به تازگی بومی شده است و در عین حال می‌توان از ته مانده تولید آلومینا ۴ صنعت (تولید انواع کربنات و سیمان) را در کشورمان تغذیه کرد.وی با اشاره به ذخایر میلیارد تنی نفلین در استانهای آذربایجان‌شرقی و غربی و اردبیل گفت: به قول نمایندگان این استان‌ها، نفلین همچون نفت برای آذربایجان است.

هراتی‌نیک خاطرنشان کرد: توسعه صنعت و اشتغال در داخل، برای ما مهم‌تر از سرمایه‌گذاری در آفریقا برای واردات بوکسیت است.