وزارت صنایع می‌تواند نیروگاه بسازد

نظرات دولت درخصوص برق صنعتی متفاوت از دیدگاه وزیر سابق است

گروه صنعت و معدن - هم اکنون در حال برنامه‌ریزی هستیم که وزارت صنایع و معادن برای تامین برق موردنیازش همچون وزارت نفت نیروگاه بسازد؛ ضمن این که در روال جدید، نیروگاه‌های بخش خصوصی مجاز هستند برقشان را به هر کارخانه‌ای که مایلند بفروشند. سیدپرویز فتاح ـ وزیر نیرو ـ در پاسخ به سوال ایسنا، مبنی بر علت ناتوانی وزارت نیرو در تامین آب و برق صنعتی که به عنوان یکی از دلایل استعفای وزیر سابق صنایع و معادن ذکر شده است، با بیان مطلب فوق افزود: این دلایل از دید وزیر سابق است، اما مجموعه دولت نظرات خاص خود را دارند. واقعیت این است که توان دولت و نظام در حال حاضر بیشتر از تولید پنج هزار مگاوات برق جدید در سال نیست و فکر می‌کنیم این حداکثر توان است که به طور کامل مصرف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این در مسیر توزیع برق اولویت‌هایی وجود دارد که از سوی دولت و نظام برای وزارت نیرو تعیین می‌شود. در حقیقت تامین برق روستایی، شهری و شهرک‌های جدید مسکونی در اولویت نخست هستند، البته تامین برق صنعتی نیز برای کشور بسیار مهم است که تاکنون هر مقدار که ممکن بوده تامین کرده‌ایم. او در این زمینه تصریح کرد: هم اکنون از مجموع برق تولیدی کشور ۳۲درصد در صنعت، ۳۴درصد در بخش خانگی، ۱۳درصد در کشاورزی، ۱۲درصد به حالت عمومی ‌و مابقی در سایر موارد متفرقه برق مصرف می‌شود. با این وجود ممکن است محل سوال باشد که برق صنعتی چرا این مقدار پایین است، ‌در حالی که در سایر کشور‌ها بسیار بیشتر است؟ ما نیز این مساله را قبول داریم، ولی طی سنوات گذشته نیز اولویت به همین صورت بوده است.

فتاح با اشاره به این که برق صنعتی مولد، اشتغال‌زا و به نفع اقتصاد کشور است، ابراز امیدواری کرد که میزان آن نسبت به مقادیر دیگر ارتقا یابد.

وی تاکید کرد: هم اکنون در حال برنامه‌ریزی هستیم که وزارت صنایع و معادن برای تامین برق موردنیازش همچون وزارت نفت و بخش پتروشیمی‌ نیروگاه بسازد، زیرا این طرح در وزارت نفت موفق بوده و وزارت صنایع و معادن نیز با انجام این کار می‌تواند، اولویت‌بندی برق صنایع را خودش انجام دهد.

او اذعان کرد: اما در حال حاضر اگر اقتضا کند، برق صنایع را ممکن است گاهی اوقات محدود کنیم، زیرا اولویت با روشنایی شهر‌ها، روستا‌ها، معابر و اعمال خاموشی کمتر در این بخش‌ها است، بنابراین وزارت صنایع و معادن در راه احداث نیروگاه باید گام‌های موثری را بردارد که امیدواریم در این دوره جدید این رویداد با سرعت بیشتری پیش رود.

تامین آب

فتاح در مورد آب صنعتی نیز خاطرنشان کرد: اولویت در این بخش با تامین آب شرب شهری و روستایی است، از همین رو هم‌اکنون کمتر از یک‌درصد آب تولیدی صرف صنعت می‌شود که ما نیز این مساله را یک ایراد می‌دانیم. با توجه به اینکه ۶درصد آب کشور در شرب و ۹۳درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، باید به سمتی حرکت کنیم که سهم کشاورزی را کمتر و در قبال آن آب بیشتری به بخش صنعت اختصاص دهیم. در واقع با این روند آب به سوی اقتصادی‌تر شدن و تولید پیش می‌رود.