گروه صنعت و معدن- احمد بختیار- این برای نخستین بار است که معاون اول رییس‌جمهوری همراه با سخنگو و دبیر هیات دولت، مقام عالی صنعت و معدن را همراهی می‌کنند.

ساعت ۱۱ صبح روز گذشته ابتدا دکتر پرویز داوودی سپس دکتر غلامحسین الهام، مسعود زریبافان و مهندس محرابیان وارد سالن جلسات طبقه دوم وزارت صنایع و معادن شدند تا مراسم معارفه سرپرست وزارت صنایع و معادن به جای آورده شود.البته دقایقی قبل معاونان و مدیران عامل شرکت‌های بزرگ وزارتخانه در طرفین میز بزرگ و خوش‌نقش سالن جلسات حضور یافته بودند تا حضور رهبر جوان و به گفته دکتر داوودی «پرکار» بخش صنعت و معدن کشور را (البته بدون حضور طهماسبی وزیر پیشین) به نظاره بنشینند. معاون اول رییس‌جمهوری ابتدا از علیرضا طهماسبی وزیر پیشین صنایع و معادن تشکر کرد و از رسالت دولت نهم برای حرکت در مسیر سیاست‌های چشم‌انداز کشور سخن گفت. وی رشد تولید و حضور بخش‌خصوصی و تعاونی را به عنوان دو عامل اصلی حرکت در مسیر چشم‌انداز دانست و تصریح کرد: البته عدالتخواهی در ضمن همه اقدامات دولت مدنظر قرار خواهد گرفت.

به گفته داوودی، نگاه به ارتباطات بخش‌های پایین‌دستی و بالادستی زنجیره تولید از عناصر مهم رشد به شمار می‌آید. وی در ادامه گفت: در راستای سیاست‌های اصل۴۴ قانون اساسی، مجموعه فعالیت‌های بخش صنعت و معدن را شکل می‌دهیم.

داوودی افزود: دولت برای اجرای این دو عامل از هیچ ابزاری چشم‌پوشی نخواهد کرد. وی همچنین اصلاح تشکیلات و ساختار دولت را سیاست‌های پیش‌روی دولت ذکر کرد و گفت: اصلاح ساختار شوراها در همین راستا، صورت گرفته است.

حامی رشد صنعت هستیم

معاون اول رییس‌جمهوری تاکید کرد: دولت در نظر دارد، بخش‌های دولتی و نظام بانکی را حامی و پشتیبان بخش‌خصوصی کند و در عین حال مجموعه دولت را از رقابت با بخش‌خصوصی و تعاونی، برحذر می‌دارد.دکتر داوودی به آماری که لحظاتی پیش از سخنان وی توسط محسن شاطرزاده اعلام شد، اشاره کرد و گفت: تولیدات صنعت در شرایطی که روند نزولی را در اواخر برنامه سوم توسعه طی می‌کردند، در دو سال اخیر به رشد رسیدند.شاطرزاده، معاون اقتصادی و بین‌المللی وزارت صنایع و معادن در این باره گفته بود: تولید لوازم خانگی به ویژه تلویزیون، یخچال و یخچال فریزر، آبگرمکن و نیز مانیتور، صنایع مخابرات و نخ‌های نایلونی دچار افت ۱۱ تا ۴۵درصدی شده بودند، اما در دو سال اخیر نه تنها این افت جبران شد که رشد ۶۵ تا ۶۲درصدی نصیب این صنایع شد.

صنعت ۸درصد رشد یافته است

دکتر داوودی در ادامه سخنانش به رشد بخش صنعت و معدن و اختلاف آمار‌های ارائه شده اشاره کرد. وی در‌این‌باره گفت: با محاسباتی که انجام شده عدد رشد این بخش به ۸درصد رسیده است در حالی که پیش‌تر به صورت غیرواقعی اعلام شده بود که رشد صنعت و معدن ۴درصد است.وی ادامه داد: این رقم جدید مورد تایید بانک مرکزی و ریاست جمهوری هم قرار گرفته است.

این رشد قانع‌کنند نیست

معاون اول رییس‌جمهوری در عین‌حال اظهار داشت: البته این رشدی نیست که چشم‌انداز را قانع کند. ما نباید این رشد را قبول کنیم چرا که در چشم‌انداز، به رشدهای دو رقمی و بالا نیاز داریم.

وی در پایان سخنانش علی‌اکبر - محرابیان سرپرست وزارت صنایع و معادن - را فردی پرکار، بانشاط و باانگیزه دانست که از امتیازی به‌نام «جوان بودن» برخوردار است.

محرابیان: آینده متعلق به بخش خصوصی است

پس از وی، محرابیان ابتدا به مناسب بعثت پیامبر (ص) و اعیاد شعبانیه تبریگ گفت و اظهار داشت: خدا را شاکرم که در دیگری برای خدمت بر ما گشود. مهندس محرابیان ادامه داد: نگاه ما به چشم‌انداز ۲۰ ساله خواهد بود و تمام همت خود را نیز صرف ارائه برنامه پنجم خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: بخش‌خصوصی عامل اشتغال، تولید و ثروت ملی در کشور است و تلاش خواهیم کرد که حوزه صنعت و معدن به مامن سرمایه‌گذاری در کشور تبدیل شود. محرابیان افزود: بخش‌خصوصی در استراتژی صنعتی حضور جدی خواهد داشت و آینده کشور متعلق به بخش‌خصوصی است.

وی اظهار امیدواری کرد که با کمک مدیران، اصل ۴۴ قانون‌اساسی به طور مناسبی به اجرا درآید. محرابیان، رقابت دولت با بخش‌خصوصی را یک آفت دانست و گفت: راهبرد وزارت صنایع و معادن این است که از چنین وضعیتی جلوگیری به‌عمل آید.

به گفته محرابیان توجه زیاد به خودرو و فولاد سبب به حاشیه رفتن صنایع دیگر می‌شود. در صورتی که هدف ما اعمال سیاست جامع در این بخش است.وی گفت:‌در سال‌های اخیر این اتفاق در فوتبال افتاد و ورزش‌های دیگر مورد غفلت واقع شد اما دولت نهم بسیاری از رشته‌های ورزشی را تقویت کرد.

محرابیان در بخش دیگری از سخنانش درباره بهره‌مندی بخش خصوصی از حساب ذخیره ارزی و درآمدها نفتی، گفت: باید کمک بیشتری برای تولید و ورود تکنولوژی برتر کنیم. در صورتی که استفاده کمرنگ بخش خصوصی، فضای رانتی و ناسالمی را در بخش‌های عمومی فراهم آورده است.

وی همچنین فعالیت‌های برون مرزی صنعت را با اهمیت خواند و بر پشتیبانی نظام بانکی و بیمه از صنایع برون مرزی (سیمان، فولاد، خودرو و ساختمان، صنایع غذایی و...) تاکید کرد.سرپرست وزارت صنایع و معادن در پایان سخنانش، تاکید کرد: تداوم و تقویت صنعت کشور مستلزم حضور و گسترش بخش خصوصی است.

محرابیان از زبان معاون اول رییس جمهور

-روز گذشته حضور سخنگوی و دبیر هیات دولت و معاون اول رییس‌جمهوری در طرفین محرابیان، خبر از اهمیت و جدیت رییس‌جمهوری نسبت به این انتصاب می‌داد.

-معاون اول رییس‌جمهوری درباره سوابق کاری علی اکبر محرابیان گفت: محرابیان فارغ‌التحصیلان مهندسی عمران از دانشگاه علم و صنعت است و پیش از حضور در فعالیت‌های دولتی، ساخت چند پروژه ساختمانی در اردبیل را بر عهده داشته است. اما پس از آنکه دکتر احمدی‌نژاد استاندار وقت اردبیل، به توانایی‌های وی پی ‌برد همکاری محرابیان با شهرداری تهران آغاز می‌شود. وی سپس مدتی ریاست سازمان عمران و نیز مدیریت فروشگاه‌های شهروند را در اختیار می‌گیرد و سپس مشاور رییس‌جمهور در سال‌های اخیر می‌شود.

به گفته داوودی، مهندس محرابیان چند مقاله علمی در مجلات بین‌المللی منتشر کرده است و اخیرا با حضور در راس ستاد تبصره ۱۳ بودجه، افتخار دیگری برای دولت نهم رقم زده است.

-علی اکبر محرابیان سرپرست وزرات صنایع و معادن در پایان سخنانش، با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی و تولید اخبار تاکید کرد: وقت خوبی را برای رسانه‌ها خواهم گذاشت. وی همچنین از رسانه‌ها خواست که با نقدهای سازنده وی را در این حوزه یاری کنند.