اختصاص تنها نیمی از اعتبار درخواستی به بخش آب

گروه صنعت ومعدن- از چهارهزار میلیارد تومان اعتبار درخواستی برای بخش آب تنها دوهزار میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

به گزارش ایسنا، دکتر رسول‌ زرگر، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای لرستان با بیان این مطلب گفت: بدون شک این وضعیت بر روند اجرایی پروژه‌ها در کشور تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: آب جدای از بحث تخصص یک مقوله سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... است و در استان‌ها باید نیروی بومی این مسوولیت را عهده دار باشد تا با شناختی که از وضعیت دارند در راستای هدایت کلیه بخش‌ها حرکت کنند. وی با اشاره به وضعیت پروژه‌های سد سازی در لرستان اظهار کرد: طرح‌های ملی که در لرستان در حال اجرا هستند اهداف ملی آن‌ها قوی‌تر از اهداف استانی بوده و نفع استان در این طرح‌ها ضعیف بوده است.

وی گفت: در طرح‌های ملی این استان بازنگری صورت گرفته تا استان نیز از فواید اجرای این طرح‌ها برخوردار شود.

معاون وزیر نیرو عنوان کرد: طرح بزرگ تنگ معشوره که تنها با هدف برق آبی پیش‌بینی شده بود مورد بازنگری قرار گرفت و به آبی تبدیل شد که با اجرایی شدن آن شاهد تحول در بخش کشاورزی استان خواهیم بود.

وی گفت: در طرح انتقال آب از سر شاخه‌های دز به قم رود نیز تخصیص آب به شهرستان الیگودرز در نظر گرفته شده وبا ۹۰درصد درخواست‌های استانی برای تخصیص آب در این منطقه نیز موافقت شده است.

وی تاکید کرد: آب، موتور محرکه همه بخش‌هاست و با توجه به توسعه‌ای که در بخش مدیریت آب استان صورت گرفته امید می‌ر‌ود شاهد تحول در کلیه ابعاد استان باشیم.

زرگر از فعالیت ۱۲۰شرکت در بخش آب در کشور خبر داد.

۹۰ شهر کشور با کمبود آب مواجه هستند

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: از میان ۱۰۶۰ شهر کشور ۹۰ شهر کشور در معرض کمبود آب قرار دارند که از این میان ۳۵ شهر نوبت‌بندی آب دارند.

مجید نامجو در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس با بیان این مطلب اظهار داشت: یکی از برنامه‌های ستاد آبفا در سراسر کشور تکمیل مطالعات مربوط به تامین آب در شهرهای درمعرض بحران است بنابراین باید برای توسعه شبکه‌های آب ۹۰ شهر در معرض کمبود آب اعتبارات کافی در اختیار وزارت نیرو قرار گیرد.

وی افزود: طرح بالانسینگ آب با محوریت مدیریت صحیح روی شبکه‌ها در شهرها و اماکن پرمصرف آب یکی از برنامه‌های امسال است چرا که پیش‌بینی ما این است که امسال، چند شهر کشور از جمله بندرعباس با بحران کم آبی روبه‌رو شوند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در خصوص زیان ده بودن شرکت‌های آب و فاضلاب گفت: زیان انباشته شرکت‌های آب و فاضلاب کشور به حدود ۱۵۰۰میلیارد تومان رسیده است.

به گفته وی، ۳۰۰میلیارد تومان از زیان انباشته از بابت فاصله بین قیمت تمام شده و قیمت تعیین شده آب برای سال‌جاری در نظر گرفته شده است.

تهران در بحران مطلق کمبود آب

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرد هم‌اکنون تهران به مرز بحران مطلق کمبود آب رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، داوود مولایی در جمع خبرنگاران با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز صورت گرفته در ارتفاعات استان تهران، گفت: قیمت یک مترمکعب آب در ارتفاع ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ متری تهران، ده برابر بیشتر از قیمت تمام شده سایر نقاط است اما در مقابل وزارت نیرو مکانیزمی برای دریافت قیمت تمام شده از کسانی که در این ارتفاعات به صورت غیرمجاز ساکن شده‌اند، ندارد.

وی تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که قیمت تمام شده اصلی را برای شهروندان ساکن این نقاط اعمال کنیم تا به نوعی هزینه انتقال آب به بالادست بر روی اقشار متوسط و ضعیف جامعه سرشکن نشود.

مولایی گفت: در این راستا خواستار اعمال تعرفه‌های چندنرخی برای آب شهر تهران هستیم چراکه آبفای استان تهران برای احداث تاسیسات در بالادست قادر به سرمایه‌گذاری نبوده و پول بهره برداری از این تاسیسات را نیز ندارد چراکه هرچند قدم در این مناطق نیاز به یک ایستگاه پمپاژ دارد.

مولایی با اشاره به مهاجرت بی رویه جمعیت به کلانشهر تهران گفت: در حال حاضر تهران به مرز بحران کمبود آب رسیده است چراکه سرانه آب در استان تهران عددی بحران‌زا بوده و در منطقه بحران مطلق به سر می برد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سرانه آب برای هر نفر در تهران ۳۵۰ مترمکعب در سال است که این رقم با توجه به بارندگی‌های اخیر برای برخی از نقاط کشور حتی به ۲۸۰۰مترمکعب در سال نیز می رسد. از سوی دیگر اگر منطقه‌ای سرانه آب کمتر از ۱۰۰۰مترمکعب در سال داشته باشد، در منطقه بحران دسته‌‌بندی می‌شود.