افزایش 3میلیارد تن به ذخایر قطعی معادن توسط بخش‌خصوصی

گروه صنعت و معدن- بخش‌خصوصی در سال گذشته توانست ۳میلیارد تن به ذخایر قطعی معادن کشور اضافه کند.

مدیر کل نظارت و کنترل عملیات اکتشافی معادن با اعلام این خبر، تصریح کرد: در سال گذشته بخش‌خصوصی ۵۳۹فقره گواهی کشف دریافت کرد که براساس این گواهی‌ها، ۳میلیارد تن به ذخایر قطعی معادن کشور افزوده شده است.

نادعلی اسماعیلی اظهار داشت: این میزان نسبت به سال ماقبل (۱۳۸۴) از رشد ۲۱درصدی برخوردار است. وی ادامه داد: در سال گذشته، ذخایر احتمالی کشور نیز ۴/۳میلیون تن افزایش یافت. وی مبلغ هزینه شده برای اکتشاف معادن توسط بخش‌خصوصی را ۵/۱۱میلیون تن اعلام کرد.

اسماعیلی در مورد سهم استان‌ها در فعالیت‌های اکتشافی گفت: با توجه به درخواست‌های اکتشاف، استان کرمان با ۲هزار و ۶۰۸درخواست در رتبه نخست قرار دارد و پس از آن استان‌های یزد، خراسان رضوی، اصفهان و آذربایجان شرقی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی تصریح کرد: در سال گذشته از ۱۴هزار و ۹۰۵درخواست اکتشاف برای هزار و ۶۳۳درخواست، پروانه کشف صادر شده که از این تعداد ۵۳۹درخواست به مرحله گواهی کشف رسیده‌اند.

به گفته اسماعیلی، این میزان گواهی کشف، هزار و ۳۳۴کیلو مترمربع از مساحت کل کشور را تحت پوشش قرار داده‌اند.

وی در عین حال یادآور شد: تا سال ۸۳ کمک‌های فنی و مالی به بخش‌خصوصی داده می‌شود و دولت نیز ریسک آن را می‌پذیرد اما از سال ۸۴ دولت این ریسک را نپذیرفت و صندوق بیمه معادن عهده‌دار این کار شد و برخی نتوانستند از این تسهیلات استفاده کنند به ویژه آنکه به علت سقف تعیین شده، دارندگان معادن فلزی نتوانستند از این تسهیلات بهره‌ای برند.

اسماعیلی در این باره اظهار داشت: ۲۰میلیون تومان رقم ناچیزی است به ویژه برای اکتشاف معادن فلزی سهم اندکی محسوب می‌شود.

چرا که میزان هزینه‌ها با توجه به نوع ماده معدنی و موقعیت آن متفاوت است و ما نیز بر مبنای این دو ویژگی هزینه‌های اکتشافی را محاسبه کرده و وام می‌دهیم.

وی درباره میزان تسهیلات به بخش خصوصی گفت: در سال ۸۵ از محل بند «ژ» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۸۴، برای ۲۴۶ طرح اکتشافی، ۴۲میلیارد و ۴۳۱میلیون و ۴۴۰ریال وام تصویب شده که از این تعداد تقاضا تاکنون ۲۲۷ طرح اکتشافی برای دریافت تسهیلاتی معادل ۳۸میلیارد و ۸۰میلیون و ۷۱۰ریال به بانک صنعت و معدن ارسال شده است.

به گفته وی، بخش خصوصی در اکتشاف این مواد عملکرد بسیار خوبی داشته به طوری که تاکنون در کشور ۴ فقره گواهی کشف طلا به نام بخش خصوصی صادر شده است. معدن طلای آغدره و ۲ معدن در کوره زرمهر خراسان رضوی و معدن طلای توزلار.

بخش خصوصی همچنین فعالیت مناسبی در اکتشاف سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی داشته به طوری که در سال ۸۵، دو گواهی کشف عقیق برای معدنی در قم و اردبیل صادر شده است که معدن عقیق اردبیل از لحاظ کیفیت با عقیق یمن قابل رقابت نیز هست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا گزارش‌هایی در خصوص کشف طلا در زاینده رود نیز منتشر شده آیا چنین ادعایی صحیح است؟ گفت: وجود طلا در زاینده‌رود بعید نیست اما باید بررسی بیشتری انجام شود. البته با توجه به اینکه سرچشمه زاینده‌رود از کوه‌های زاگرس بوده و در این رشته کوه گزارش وجود طلا کم است احتمال وجود طلا در زاینده‌رود را کم می‌کند اما در زرینه‌رود با توجه به اینکه از مناطق طلادار آذربایجان حرکت می‌کند احتمال وجود طلا قوی‌تر است.