گروه صنعت و معدن- صدور کالاهای چینی به اغلب کشورهای جهان و در نتیجه تسخیر بازارها موجی از شگفتی و نارضایتی دولت‌ها را به همراه داشته است.

به اعتقاد کارشناسان، این امر علاوه‌بر تهدید تولید داخلی، به سیطره فرهنگ کشور صادرکننده می‌انجامد.

به گزارش ایسنا، دکتر کاوه محمد سیروس، عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر، می‌گوید: حدود ۴۰۰میلیون نفر در چین بدون شناسنامه زندگی می‌کنند و حاضرند برای زنده ماندن هر کاری را با کمترین دستمزد انجام دهند. روحیه قناعت چینی‌ها

تلاش بی‌وقفه چینی‌ها و وجود روحیه انکارناپذیر قناعت در آنها باعث شده است که بسیاری از کارشناسان خبر از بیداری دوباره اژدهای زرد دهند.

در چند سال اخیر واردات کالا‌های چینی به کشور باعث شد عملا برخی از صنایع داخلی مانند نساجی و پوشاک دچار ورشکستگی شوند.

دکتر سید عبدالحسین ساسان، عضو هیات‌علمی‌ دانشگاه اصفهان، در این باره می‌گوید: واردات کالا‌های ارزان‌قیمت چین به کشور از طرفی باعث تشدید بحران اشتغال در کشور شده است، اما از طرف دیگر مردم فقیری که پیش از این توانایی خرید برخی از کالا‌ها را نداشتند حال با وجود این کالا‌ها این توانایی را پیدا کرده‌اند.

وی با بیان این که در ایران فرهنگ کار به معنای واقعی وجود ندارد گفت: تولیدکنندگان داخلی نیز در برابر صدمات وارد شده از ناحیه واردات کالا‌های چینی مقصرند و باید به اصلاح خود بپردازند.

فرهنگ ارزان‌خری ایرانیان

دکتر اردشیر احمدی، عضو هیات‌علمی دانشگاه امام‌حسین(ع)، معتقد است که واردکنندگان از فرهنگ موجود در جامعه الگو می‌گیرند و با توجه به این‌که عادت چانه‌زنی و ارزان‌خری در میان ایرانیان رواج زیادی دارد آنها نیز اقدام به واردات کالا‌های ارزان‌قیمت چینی می‌کنند.

اجازه مالکیت به خارجی‌ها

در این باره دکتر کاوه‌محمد سیروس، عضو هیات‌علمی‌ دانشگاه امیرکبیر، می‌گوید: دولت چین در راستای حمایت از تولید داخلی و سرمایه‌گذاری خارجی حاضر شده است در مناطقی مشخص به افراد اعم از چینی و غیرچینی اجازه مالکیت بدهد که این امر به ترغیب افراد برای سرمایه‌گذاری و کار می‌انجامد.

دکتر محمدصالح اولیا، عضو هیات‌علمی‌ دانشگاه یزد، با اشاره به راهکار‌های لازم در این باره گفت: اروپایی‌ها برخی از محصولات خود را از طریق چین و نیروی کار ارزان‌قیمت آن و در عین حال برند خود تولید می‌کنند که در حال حاضر برخی صنایع لوازم‌خانگی کشور نیز به چنین اقدامی‌ دست زده‌اند.

اعمال تعرفه

دکتر محمدعلی شفیعا، عضو هیات‌علمی‌ دانشگاه علم و صنعت، نیز به تجربه هند در مقابل واردات کالا‌های چینی اشاره کرده و می‌گوید: در هند مراکزی تحت عنوان IIT در مرز‌های این کشور به وجود آمده که وظیفه آنها اعمال سیاست‌های تعرفه‌ای در مقابل کالا‌های وارداتی است، به این شکل که برای کالا‌های با کیفیت، تعرفه پایین و برای کالا‌های بی‌کیفیت تعرفه بالا وضع می‌کنند.

در پیش گرفتن سیاست هند در قبال کالاهای وارداتی چین و برخورد تعرفه‌ای با کیفیت آن برای ایران نیز می‌تواند کمک قابل توجهی به تولید داخل داشته باشد، تا آنجا که امروزه بخشی از محصولات تولیدی داخلی با کیفیت بالا نیز در برابر محصولات مشابه چینی با کیفیت و قیمت پایین جایی در میان مشتریان ایرانی ندارند.