مدیرعامل صندوق طلا و جواهر با بیان اینکه یک درصد از تولید طلای جهان در ایران بوده و معادن آن نیز کشف شده است، مطرح کرد: سالانه ۲۹۹ تن طلا به ‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

علی فخر موحدی در گفت‌وگو با مهر افزود: در حال حاضر حدود ۱۱ معدن از جمله معدن طلای موته اصفهان، کانسار زرشوران آذربایجان شرقی، کانساز آق دره آذربایجان، کانسار داش گستن کردستان، کوه‌زر کاشمر، طرقبه مشهد، ارقش نیشابور، بندی دامغان، آستانه اراک، کالکافی انارک و زرتشت جیرفت جزو بزرگ‌ترین معادن هستند که در ایران کشف شده‌اند. وی تصریح کرد: این حوزه‌های کشف شده معادن طلای ایران است که تنها استخراج در برخی از آنها مقرون به‌صرفه و در برخی دیگر مقرون به‌صرفه نیست.

فخر موحدی گفت: دلیل این امر این است که ما با روش‌های سنتی به کشف معادن می‌پردازیم که معمولا این روش استخراج از معادن، در ابتدای کار مطلوب نیست. این درحالی است که با به‌ کار بردن روش‌های جدید در کشف معادن، استخراج و استحصال طلا به نحو مطلوب صورت خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: در کل کشور بیش از یک تن استحصال طلا وجود دارد که این رقم گاهی به ۷۰۰‌کیلو نیز می‌رسد. در صورتی‌ که مصرف شمش طلای کشور حداقل برای مصرف تولید زینتی طلا، حداقل روزانه یک تن است. به این معنا که نیاز کشور سالانه حدود ۳۰۰‌تن است که از این رقم، تنها حدود یک تن از منابع داخلی تامین و بیش از ۲۹۹‌تن از خارج کشور و به صورت تقریبا غیررسمی وارد کشور می‌شود.