گروه صنعت و معدن - وزیر صنایع و معادن اعلام کرد: دولت برای تولید فلزات اساسی از جمله فولاد برنامه اساسی و استراتژیک تدوین کرده است.

به گزارش روابط عمومی وزارت صنایع و معادن دکتر علیرضا طهماسبی در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح صنایع ذوب‌آهن شمال غرب کشور در ملکان واقع در استان آذربایجان شرقی با بیان این که در سال گذشته ایران با تولید بیش از ۱۰میلیون تن فولاد در ردیف ۲۰ کشور تولید کننده فولاد جهان قرار گرفت تاکیدکرد: تولید فولاد در کشور تا پایان برنامه چهارم باید سه برابر شود. وی اجرای ۷۳ پروژه در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی با مشارکت بخش خصوصی و غیر دولتی برای تولید فلزات اساسی را از جمله اقدامات این وزارتخانه برای دستیابی به این هدف ذکر کرد.وزیر صنایع و معادن در ادامه با تشریح اقدامات این وزارتخانه برای اجرای بند (الف) و (ج) ابلاغیه اصل ۴۴ تصریح کرد: وزارت صنایع و معادن سال گذشته ۲هزار و ۳۰۰میلیارد تومان براساس بند (ج) این ابلاغیه واگذاری داشته است.دکتر طهماسبی همچنین با اشاره به ضرورت اجرای بند (الف) اصل ۴۴ گفت: این وزارتخانه برای زمینه‌سازی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه صنعت و معدن با ارائه لوایحی به منظور رفع موانع تولید از جمله مشکلات بانکی، عوارض، تهیه وثیقه و ... اقدام کرده است.وی با بیان این که بخش خصوصی در سال گذشته ۲میلیون تن محصولات فولادی و ۴۰۰هزار تن فولاد خام تولید کرده است ابراز امیدواری کرد: با اجرای حدود ۷ طرح در سال جاری با ظرفیت سالانه یک میلیون و ۱۰۰هزار تن امسال تولید فولاد توسط بخش خصوصی به ۵/۱میلیون تن افزایش یابد.دکتر طهماسبی همچنین ابراز امیدواری کرد: اجرای پروژه صنایع ذوب‌آهن شمال غرب کشور در آذربایجان شرقی با ظرفیت تولید ۸۰۰هزار تن فولاد در سال و سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲هزار و ۶۱۰میلیارد ریال بتواند مشوق و الگوی خوبی برای حضور بخش خصوصی در حوزه صنعت و معدن باشد.

کاهش دریافت عوارض از صنعت

وزیر صنایع گفت: کاهش تجمیع عوارض از سه درصد به یک درصد و نیز حل مشکلات واحدهای دارای معوقه و وثیقه بانکی، از اقدامات دولت نهم در جهت حمایت از توسعه بخش صنعت و معدن است.

وی یادآور شد: اینکه آذربایجان شرقی به عنوان یک الگو مطرح و بررسی شود و برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و سرمایه‌گذاران خارجی از کشور که شامل سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج از کشور و سرمایه‌گذاران کشورهای همسایه اروپایی می‌شوند، مورد ارزیابی قرار گیرد، یک تصمیم از پیش گرفته شده بود و خوشبختانه این تجربه در آذربایجان شرقی موفق بود و هم‌اکنون در حال رشد و توسعه آن هستیم. وزیر صنایع تصریح کرد: هم اینک بیش از ۱۰میلیارد دلار طرح در کمیسیون جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی تصویب گردیده و بر همین اساس برای تشویق سرمایه‌گذاران خارجی می‌بایست زمینه‌ها و محیط را برای طرح‌های مصوب و به نتیجه رسیدن آنها هر چه بیشتر فراهم سازیم. وی تاکید کرد: ما دارای قوانین لازم هستیم ولی باید بدنبال فراهم سازی زیرساخت‌ها و محیط‌های خارجی نیز باشیم.