صادرات واقعی گاز صفر است

یوسف بهمن‌آبادی

گروه صنعت و معدن- مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: میزان واقعی صادرات گاز ایران صفر است.

علی‌رضا رمضانی، دلیل این امر را واردات هم حجم صادرات عنوان کرد و هشدار داد: چنین امری بر اثر مصرف بیش اندازه انرژی در کشور پدید آمده است. این عضو هیات‌مدیره شرکت ملی گاز ایران که در همایش ملی جایگاه مصرف انرژی در صنعت سیمان سخن می‌گفت، تصریح کرد: با وجود رتبه چهارم تولید گاز جهان اما در زمینه صادرات در رده پانزدهم قرار داریم. وی اظهار کرد: در‌حال‌حاضر همان میزان که صادرات داریم واردات هم داریم و صادرات ما تقریبا صفر است و این زنگ‌خطر و هشداری برای این بخش تلقی می‌شود.

شاخص منفی

وی دلیل نداشتن صادرات مطلوب را، مصرف بیش از حد انرژی کشور بالاتر از رشد مصرف ناخالص داخلی دانست و گفت: در واقع بین مصرف انرژی و تولید ناخالص داخلی در دنیا رتبه اول را داریم و این شاخص منفی است.

مصرف را کاهش دهیم

عضو هیات‌مدیره شرکت ملی گاز ایران افزود: در‌حال‌حاضر بخش صنعت هم بی‌نصیب نبوده است به طوری که در زمستان برای این بخش محدودیت داریم که با تمهیدات لازم درصدد کاهش این مساله هستیم.

وی با بیان اینکه ۶۵درصد سوخت صنعت سیمان، گاز طبیعی است گفت: این صنعت ۴درصد مصرف گاز کشور را دارا است که چنانچه بتوانیم در زمستان ۲درصد مصرف گاز را در این بخش کاهش دهیم، مشکل گاز این صنعت در زمستان تامین می‌شود.

وی افزود: در بخش خانگی و تجاری نیز اگر مصرف را تا ۲۵درصد کاهش دهیم هیچ مشکلی در رفاه مردم ایجاد نمی‌شود.

رمضانی ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که در سال جاری، ۵۰۰میلیون مترمکعب گاز در اختیار داشته باشیم اما متاسفانه روند مصرف فعلی به دلایل مختلف بالا است و حدود ۶۵۰میلیون مترمکعب گاز نیاز داریم که بخشی از این کمبود را باید از طریق نیروگاه‌ها و بخش دیگر را از بخش صنعت و خانگی و تجاری تامین کنیم.

وی با اشاره به اینکه در مجموع ۶۰درصد انرژی کل کشور را گاز طبیعی تشکیل می‌دهد، گفت: ۷۵درصد نیروگاه‌ها، ۸۰درصد صنایع و حدود ۷۵درصد بخش خانگی و تجاری از گاز طبیعی استفاده می‌کنند. هر چند بخش حمل و نقل، گاز را به عنوان سوخت غالب مورد استفاده قرار نمی‌دهد اما با توجه به تمهیداتی که صورت گرفته، قرار است یک میلیون خودرو به سیستم گازسوز تبدیل شوند.

همچنین الگوی مصرفی ارائه داده‌ایم که تولیدکنندگان ملزم به رعایت آن هستند. چراکه در صورت عدم رعایت این الگو، ۲۰درصد به قیمت گاز و دیگر فرآورده‌ها اضافه می‌شود.

آزادسازی قیمت گاز

رمضانی گفت: کل طرح‌های در دست اقدام ۷/۱۹میلیارد دلار است که باید در طول چهار سال انجام شود.

وی افزود: با توجه به اینکه در شرایط ورود به سازمان تجارت جهانی قرار داریم آزادسازی قیمت و بهبود شرایط قیمت‌گذاری گاز - برخلاف دیدگاه برخی مبنی‌بر ایجاد محدودیت در صنعت سیمان - در واقع فرصتی برای تجارت جهانی و فضای رقابتی خواهد بود.

وی اظهار امیدواری کرد در بخش صنعت، بتوانیم گاز ایمن، مطمئن و مطابق با استانداردهای جهانی ارائه کنیم.

رشد صنایع معدنی

محمدرضا مس‌فروش، مدیرکل صنایع معدنی سخنران دیگر این همایش، با مقایسه صنایع معدنی ایران بین سال‌های ۸۵ و ۸۴ گفت: تعداد جوازهای تاسیس‌شده نسبت به سال قبل ۶/۷۳درصد رشد داشته که در کل صنعت بسیار نویدبخش است.

همچنین میزان پیش‌بینی سرمایه‌گذاری اعلام شده ۱/۵۳ درصد و میزان پیش‌بینی اشتغال، ۹/۵۰ درصد رشد داشته است.وی افزود: جوازهای تاسیس محقق شده در سال ۸۵ نسبت به سال ۸۴، ۱۵درصد سرمایه‌گذاری محقق شده، ۲/۳۹درصد و میزان اشتغال ۳/۴درصد افزایش داشته است. مدیر کل صنایع معدنی در ادامه گفت: در سال گذشته، ۱۹۲۶ مورد پروانه بهره‌برداری در بخش کانی غیرفلزی و فلزات اساسی صادرشده که نسبت به سال قبل ۳۹درصد رشد داشته است. همچنین میزان سرمایه‌گذاری ۲/۴۵درصد رشد و میزان اشتغال ۵/۱۹درصد رشد داشته است.

اعتبارات گشایش‌شده

وی با بیان اینکه صنایع معدنی سال گذشته بیشترین منابع را از حساب ذخیره ارزی صرف کرده‌اند، گفت: ۴۴۹میلیون و ۵۰۰هزار دلار گشایش اعتبار شده است و ۵۲۰میلیون دلار اعتبار موردنیاز در شرف گشایش است. وی در خصوص تولید سه‌ماه اخیر گفت: ۹میلیون و ۲۱۲هزار تن تولید داشته‌ایم که نسبت به سال قبل ۱۲درصد و نسبت به پیش‌بینی برنامه چهارم ۳درصد رشد داشته است.

۶۳طرح سیمانی

وی ادامه داد: در حال حاضر ۶۳طرح سیمانی در ۲۶ استان کشور در دست احداث داریم که ۴۲طرح آن بیش از ۲۵درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

طرح‌های بهینه‌سازی سوخت سیمان

ابوالحسن پورخلیل، دبیر انجمن کارفرمایان سیمان کشور دیگر سخنران همایش با بیان اینکه بهینه‌سازی مصرف سوخت از اولویت‌های صنعت سیمان است، گفت: در پروژه‌های توسعه و طرح‌های جدید، علاوه بر افزایش ظرفیت کارخانه‌ها، در تلاش هستیم انتخاب ماشین‌آلات و تجهیزات با دقت تمام انجام شود.

وی افزود: در خصوص طرح‌هایی که قرار نیست در آنها افزایش ظرفیت صورت گیرد از شیوه‌‌هایی نظیر سیستم‌های مانیتوری ارتقای حرارتی، جلوگیری از انرژی‌های سوخت حرارت‌زا، جلوگیری از هوای اضافی در سیستم تبادل حرارتی انرژی، کاهش مصرف برق، جایگزینی تجهیزات و ابزار برقی کاهنده مصرف برق، استفاده از سوخت‌های ثانویه مثل لاستیک‌ها، زباله‌های شهری و غیره در دست مطالعه است. پورخلیل با بیان اینکه برخی معتقدند صادرات سیمان صادرات سوخت سوبسیدی است، گفت: با توجه به هزینه ۳۰دلاری حمل‌ونقل و ۱۵دلاری انرژی و مابه‌التفاوت آن از قیمت ۱۳۰دلار، می‌بینیم که قیمت هر تن سیمان در کارخانه ۸۰دلار است که بیش از ۱۰۰درصد ارزش افزوده دارد.

وی اظهار امیدواری کرد قبل از این که صنعت سیمان به صنعت نساجی تبدیل شود دولت و مجلس تصمیمات لازم را بگیرند.