گروه صنعت و معدن- دولت موافقت خود را با کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده اعلام کرد اما یک نماینده مجلس می‌گوید دولت باید برای تغییر لایحه مالیات بر ارزش افزوده باید تقاضای استرداد این لایحه را ارائه کند.

روز گذشته وزیر صنایع و معادن اعلام کرد که دولت نرخ مالیات بر ارزش افزوده را از ۷ به ۵/۱درصد کاهش می‌‌دهد. این موافقت، در پاسخ به درخواست صنعتگران از رییس‌جمهوری، اعلام شده است. برخی از صنعتگران روز دهم تیرماه در مراسم روز صنعت و معدن با ارائه عریضه‌ای به احمدی‌نژاد، خواستار لغو اجرای لایحه فوق شدند. رییس‌جمهوری نیز در همان لحظه گفت که اگر این لایحه به نفع تولید نباشد، متوقف خواهد شد. پیمان فروزش نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: اگر دولت تقاضای تغییر شکل لایحه مالیات بر ارزش افزوده را داشته باشد تقاضای استرداد لایحه را به مجلس ارائه داده و با تصویب دو سوم نمایندگان لایحه به دولت بازگردانده می‌شود. وی افزود: در غیر این صورت لایحه را به شورای نگهبان می‌فرستیم تا شکل قانونی پیدا کرده و اجرا شود و در حین اجرا اصلاحات لازم صورت گیرد.

فروزش با اشاره به اینکه تمام موارد لایحه مالیات بر ارزش افزوده با حضور دستگاه‌های دولتی و بخش‌خصوصی بررسی شد، گفت: لایحه مالیات بر ارزش افزوده اصل هشتاد و پنجی بود و تصمیم‌گیری در مورد این لایحه به کمیسیون اقتصادی سپرده شد.

فروزش با تاکید بر اینکه لایحه جامعی در کمیسیون تصویب شد، گفت: تنها نرخ یا درصد ارزش افزوده هنوز نهایی نشده است.

وی تصریح کرد: پیشنهاد دولت برای نرخ یا درصد ارزش افزوده ۷درصد بود اما اکثر نمایندگان کمیسیون نظرشان ۵درصد است.

هر چند نظر دولت این است که این رقم به ۵/۱درصد کاهش یابد. وی اظهار داشت: دو راه برای دولت وجود دارد اول اینکه دولت این لایحه را استرداد کند زیرا خود در تمام جلسات حضور داشته و تمامی موارد را پذیرفته و رای‌گیری شده است، اما راه دوم این است که دولت لایحه را اجرایی کند و در اجرا بخواهند اصلاحاتی در لایحه اعمال کند.

طرح سال ۱۳۶۶

طرح مالیات بر ارزش افزوده برای اولین بار در سال ۱۳۶۶ توسط دولت تهیه و به مجلس ارائه شد که شور اول و دوم آن نیز به تصویب رسید اما در نهایت با توجه به شرایط آن زمان به دولت بازگردانده شد.

در سال ۱۳۷۰ دپارتمان امور مالی صندوق بین‌المللی پول، اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده را به عنوان یکی از عوامل اصلی افزایش کارآیی نظام مالیاتی به ایران پیشنهاد کرد و یا توجه به سیاست‌ها و اهداف قانون برنامه سوم توسعه ایران، در زمینه اصلاح نظام مالیاتی طرح مالیات بر ارزش افزوده بار دیگر در مهرماه ۱۳۸۱ تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. اکنون نیز طرح مالیات بر ارزش افزوده بیش از دو سال است که در کمیسیون اقتصادی مجلس در دست بررسی است و تاکنون ۱۲ ماده از ۴۰ماده آن به تصویب رسیده است.