همکاری 20میلیارد دلاری ایران و ونزوئلا

گروه صنعت و معدن- افق همکاری‌های اقتصادی ایران و ونزوئلا به سطح ۲۰میلیارد دلار می‌رسد.

این پاسخی است که معاون اقتصادی و امور بین‌المللی وزیر صنایع و معادن در برابر پرسش خبرنگار دنیای اقتصاد، عنوان کرد. اکنون که ایران مراودات اقتصادی خود را به سمت آمریکای لاتین چرخانده، سوال این است که ظرفیت طرفین برای اجرای قراردادهای اقتصادی تا چه سقفی است. دکتر محسن شاطرزاده می‌گوید: آمریکای لاتین جایگاه بسیار خاصی نزد دولتمردان ایران دارد و این جایگاه همواره در حال گسترده شدن است. وی در مورد افق همکاری‌ با کشورهای آمریکای‌جنوبی اظهار کرد: با کوبا روابط تا سطح ۸۰۰میلیون دلار را دنبال می‌کنیم و با نیکاراگوئه فعلا در سطح ۱۰۰میلیون دلار. دکتر شاطرزاده ادامه می‌دهد، عن قریب اکوادور و بولیوی هم به این جمع اضافه می‌شوند و در حال حاضر نیز برنامه‌ریزی برای اجرای یک طرح تولید سیمان در اروگوئه دنبال می‌شود.

رهبری همکاری با آمریکای لاتین

این معاون وزیر صنایع و معادن اظهار امیدواری می‌کند که ایران و ونزوئلا بتواند رهبری همکاری اقتصادی با سایر کشورهای آن منقطه کره زمین را بر عهده بگیرند.

البته ایران در این زمینه آمادگی‌هایی نزد خود ایجاد کرده است. شاطرزاده در اواخر اردیبهشت‌ماه نیز به دنیای اقتصاد گفته بود: کنسرسیوم‌های بین‌المللی برای اجرای طرح‌های فولاد، پتروشیمی، صنایع غذایی، سیمان و ساختمان شکل گرفته‌اند و به تازگی وارد برخی از این طرح‌ها شده‌اند. هر چند پیش از آن نیز طرح‌های سیمان، مواد غذایی، دوچرخه، خودرو و مسکن در ونزوئلا آغاز شده بود.

وی در گفت‌وگوی جدید خود نیز اظهار می‌دارد: ۵ماه پیش هیات دولت، وزارت صنایع و معادن را موظف کرد که یکی از سازمان‌های بزرگ خود را مامور پیگیری و اجرای فعالیت‌های فنی و مهندسی ایران در کشورهای حوزه دریای کارائیب کند. وی البته نامی از آن سازمان نبرد اما در پاسخ به سوالی در این باره تایید کرد که سازمان مورد نظر یکی از هلدینگ‌های بزرگ دولتی است.

شاطر زاده در مورد اسناد امضا شده بین ایران و آمریکای جنوبی می‌گوید: در این سفر (هوگوچاوز، رییس‌جمهوری ونزوئلا) ۵/۲میلیارد دلار قرارداد به امضا رسید. البته این غیر از تفاهم‌نامه‌‌هایی است که به امضا رسیده است.

وی ارزش قراردادهای به اتمام رسیده را ۳۳۰میلیون دلار و قراردادهای در دست اجرا را ۶/۲میلیارد دلار اعلام می‌کند. به گفته معاون وزیر صنایع و معادن، ۸۶درصد از این قراردادها مربوط به دولت نهم و ۱۴درصد نیز متعلق به دولت هشتم است.

۷۵درصد بخش‌خصوصی

شاطرزاده ادامه می‌دهد: ۷۵درصد اسناد امضا شده نیز به بخش‌خصوصی تعلق دارد و مابقی مربوط به شرکت‌های دولتی است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: از ۱۸۰فقره سند امضا شده قراردادهایی به ارزش ۵/۴میلیارد دلار در شرف آغاز است.

سیمان ونزوئلا اقتصادی است

محسن شاطرزاده معاون اقتصادی و بین‌المللی وزیر صنایع و معادن گفت: پروژه سیمان ونزوئلا همانند بسیاری از طرح‌ها مشکلاتی در روند اجرایی دارد اما این به مفهوم غیراقتصادی بودن طرح نیست.پروژه سیمان ونزوئلا از سال گذشته توسط یکی از شرکت‌های وزارت صنایع و معادن (احداث صنعت) آغاز شده است. ظرفیت تولید این طرح ۳هزار تن در روز خواهد بود. قرارداد اجرای پروژه فوق پیشتر توسط مقامات عالی دو کشور به امضا رسیده دکتر شاطرزاده که در حاشیه نشست روز صنعت و معدن با خبرنگاران سخن می‌گفت، حتی به تاریخ افتتاح فاز نخست این طرح اشاره کرد و گفت: فاز اول طرح سیمان ونزوئلا در نیمه نخست سال ۲۰۰۸ راه‌اندازی می‌شود.

به گفته معاون اقتصادی و بین‌المللی وزیر صنایع و معادن در سال ۲۰۰۹ شاهد راه‌اندازی کل پروژه خواهیم شد.شاطرزاده همچنین از اجرای یک پروژه جدید سیمان در آینده نزدیک در ونزوئلا خبرداد.