حمیدرضا صالحی

آمارها همیشه هشداردهنده بوده‌اند. گذری به اعداد و ارقام ارائه شده در خصوص میزان هدرروی برق تولیدی کشور در کنار افزایش چشمگیر و روزافزون میزان مصرف، خبر از بروز یک بحران زودرس برای صنعت برق می‌دهد. امروز حتی مدیران ارشد این صنعت نیز پذیرفته‌اند که جلوگیری از ائتلاف این میزان انرژی در فرآیند توزیع و انتقال که آمار رسمی آن رقم ۶/۲۱درصد را نشان می‌دهد و در محافل غیررسمی سخن از رقمی بالای ۳۰درصد است، قطعا هزینه‌ای کمتر از ساخت نیروگاه برای پاسخگویی به نیاز کشور دربرخواهد داشت.

آمار عجیبی است، اما کارشناسان به خوبی می‌دانند که کاستن از حجم عظیم برقی که در شبکه‌های مستهلک و قدیمی برق هدر می‌رود، معادل ساخت ۸ نیروگاه ۱۰۰۰مگاواتی به شبکه برق کشور یاری خواهد رساند.

یعنی ایران از محل یک صرفه‌جویی هوشمندانه، مبلغ بالایی را در خزانه نگاه خواهد داشت.

شاید فکر کنیم که این نقطه آرمانی چنان دور و دست‌نیافتنی است که بهتر است بیشتر در مورد ساخت همان نیروگاه‌ها برنامه‌ریزی کنیم تا اصلاح شبکه توزیع و دستیابی به این صرفه‌جویی عظیم.

اما اولین گام‌ها برداشته شده، صنعت برق ایران در یک حرکت همگانی و در عزمی ملی، تصمیم گرفته باز هم اولین باشد.

ایستگاه اول، یوسف‌آباد، با بیش از ۶۵۰ مشترک.

قرار است شرکت توزیع شمال‌غرب تهران با یاری سندیکای صنعت برق ایران و اعضای آن اولین و در حقیقت، سخت‌ترین گام را استوار بردارد.

اعضای سندیکا همت کرده‌اند تا از طریق ایجاد کنسرسیوم‌هایی شامل شرکت‌های سازنده انواع تجهیزات شبکه‌های توزیع و اتوماسیون و نیز با سرمایه خود، رقمی بالغ بر ۵۰۰میلیون تومان در کنسرسیوم اول، شبکه توزیع برق این بخش از تهران را اصلاح کنند و این طرح آزمایشی را به عنوان یک نمونه و یا به بیان بهتر شاهدی غیرقابل انکار در دوازدهمین دوره کنفرانس توزیع که اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار خواهد شد ارائه دهند.

افزون بر این سندیکا امیدوار است تا از طریق مجلس در بودجه سال آینده وزارت نیرو ردیفی از محل درآمد حاصل از فروش برق صرفه‌جویی شده از طریق کاهش تلفات در نظر گرفته شود، تا این درآمد صرف اصلاح و بهینه‌سازی شبکه توزیع برق کشور شود به این ترتیب و به‌زعم مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران اجرای این طرح توسط سندیکا و در بعدی وسیع و کشوری می‌تواند صنعت توزیع برق کشور را از بحرانی بزرگ نجات بخشد.

به هر حال سندیکای صنعت برق ایران که قرار است یکی از میزبانان اصلی دوازدهمین دوره کنفرانس توزیع باشد، برنامه‌های بلندمدت بسیاری در راستای اصلاح شبکه‌های توزیع دارد.

مسلم این که سندیکا در جایگاه نماینده بخش‌خصوصی و وزارت نیرو و شرکت‌های تابعه آن به عنوان کارفرمایان اصلی این صنعت یک هدف متعالی مشترک دارند که چیزی جز توسعه صنعت برق کشور نیست.

آرمان سندیکای صنعت برق ایران این است که با هر نام و عنوانی در کنار کارفرمایان و سیاستگذاران این صنعت و به عنوان بازوی اجرایی آنها راه را تا دستیابی به یک توسعه پایدار هموار کند.

نباید فراموش کنیم که تلاش دولت در کنار عزم بخش‌خصوصی در سال‌های پس از انقلاب موجبات دستیابی به خودکفایی ملی را در صنعت برق کشور فراهم آورده و لذا امروز هم گذر از دوران پیشرفت داخلی و حضور قدرتمند در بازارهای جهانی همیاری این هر دو را می‌طلبد.

صنعت برق ایران، که متشکل از مجموعه کارفرمایان و تصمیم‌سازان، وزارت نیرو و شرکت‌های تابعه، قانونگذاران مجلس شورای اسلامی و شرکت‌های مشاور، سازنده و پیمانکار است جز با همراهی و همسویی این بخش‌ها به یک توسعه پایدار و جهانی دست نخواهد یافت.

نام‌ها و عناوین هرگز نه زمینه‌ساز توسعه بوده‌اند و نه مانع آن، باید دید عملکرد هر بخش تا چه حد قادر است چرخ توسعه صنعتی کشور را به حرکت درآورد.

سرمقاله ستبران - نشریه سندیکای صنعت برق